Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 11 till 13 av 13
    Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard

Jag vet inte hur överviktiga egentligen tänker. Ser det övervikt som ett problem, eller tycker det att X antal kilo för mycket, inte spelar någon roll? Om jag får gissa, tror jag det sist nämnda. I det läget finns det väldigt lite som gör att man vill göra något åt det. Som vi alla kan se, när vi rör oss bland andra.

--------------------
    Min egen aktuella erfarenhet av detta är just att det krävs (mycket) vilja och motivation att börja med viktnedgång. Har man inte det, så kommer det inte att fungera.

Jag läste just i Aftonbladet om en tjej som gått ned 46 kg, från en vikt över 100 kg, Det fanns bilder både före och efter, så det stämmer nog. I hennes fall var alternativ en magoperation, som hon inte ville genomföra. Så i hennes fall fanns motivationen.

Jag själv har under de senaste månaderna "kämpat" med att gå ned 5 kg, vilket i sammanhanget är ju en futtighet. Men även det kostar på, och har man inte motivationen, så är även sådan lite nedgång i princip omöjlig att genomföra (tror jag). För det innebär att man får spjäka sig. Att gå ned i vikt utan att nästan jämnt vara hungrig, vet inte jag om det fungerar. Även om kvällspressen ibland säger annat.
    Senast redigerad av MarkkuS den 2018-03-04 klockan 06:00
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Det där med vikten är en mystisk historia. Själv har jag gått och släpat på en extravikt men inte blivit av med den trots bantning. Å andra sidan har den varit stabil åt andra hållet också. Förra julen bestämde jag mig att unna mig allt som är gott och ta smällen efteråt. Resultatet på vågen blev att jag gick ned 0,2 kg! Och så har det fortsatt, vad jag än stoppat i mig har vikten stått still, några kilo upp och ned ibland men hela tiden runt samma punkt. Därför blev jag väldigt förvånad när jag efter ett långt uppehåll klev upp på vågen och såg att jag gått ner 8 kg. Senare hade jag gått ner 2 kilo till. Nu har batteriet i vågen klappat ihop så det skulle ju kunna vara förklaringen för den som letar efter en icke-viktnedgångs-förklaring. Men det förklarar inte att jag blivit så smal om midjan, jag är inne på sista hålet på livremmen och byxorna är ändå glappa, om jag inte haft hängslena hade byxorna rasat. Får se hur det utvecklar sig.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av MarkkuS Visa inlägg
    Jag vet inte hur överviktiga egentligen tänker. Ser det övervikt som ett problem, eller tycker det att X antal kilo för mycket, inte spelar någon roll?
    Som jag ser det så är övervikt ett mycket komplext "fenomen" där förenklingar och generaliseringar sällan bidrar med något konstruktivt. Det må vara sakligt och korrekt att säga att det handlar om att man intar med energi än man gör av med, men vi är alla olika i fråga om vilka faktorer som påverkar intags- respektive förbrukningssidan. Och för att göra det hela ytterligare lite svårare så har vi kroppens egna förmåga att anpassa sig till och påverka energibalansen. Fysiologiskt så har vi väl den högsta ämnesomsättningen i tonåren och en bit över 20-stecket. Sedan klingar det successivt av enligt vad jag har förstått. Om vi tar en 20-åring och en 45-åring med samma vikt, längd osv och sätter dem på samma dagliga energiförbrukning så kommer 20-åringen att behöva ta in mer (i runda slängar 5-10%) energi än 45-åringen.

Så när det kommer till individen som vill gå ner i vikt så tror jag att framgång ligger i att kunna bryta ner sina mönster gällande energiintaget respektive energianvändningen och utifrån en sådan analys lägga upp en strategi. För vissa kommer det att vara ganska enkelt medan andra ställs inför betydligt större utmaningar.

Personligen så har jag oftast varit fysiskt aktiv och jämför man med "referensvärden" för energiintag så har jag under stor del av mitt liv legat i kategori "hög" eller klart över detta (jfr https://www.livsmedelsverket.se/livs...nergi-kalorier). Jag har haft tre perioder i livet där min fysiska aktivitet gått ner ganska drastiskt av olika skäl (under lumpen, i 25-årsåldern och när jag var kring 40). Energiintaget minskade dock inte i samma omfattning och viktuppgången lät inte vänta på sig. I alla tre fallen var min åtgärd att i första hand åter få fart på energiförbrukningen och det gav resultat även om det nog tog tre gånger så lång tid att bli av med de oönskade kilona än det tagit att bygga upp dem. Det jag vill lyfta fram i mitt fall är att jag har haft ganska lätt för att kraftigt öka min dagliga energiförbrukning. Jag skulle tro att jag på årsbasis har ett snitt på kring 4000 kcal/dag jämfört med <3000 kcal/dag som jag tror jag hamnade på i 40-årsåldern när jag senast hade en nedgång. Samtidigt så tänker jag att en sådan förändring vore oerhört mycket mer utmanande för någon som saknar min idrottsliga bakgrund och därmed kanske inte så lämplig att satsa på.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Liknande ämnen

1. Häng med runt Bottenviken sommaren 2016?
    By stroeller in forum Långfärdscykling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-12, 09:28
  2. cykal på sommaren
    By Danne_Cykel in forum Pendling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-04-15, 09:30
  3. Lite frågor ang cykelköp till sommaren
    By Lindapinda in forum Köpråd och märken
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-11, 07:44
  4. Cykelsemester i Österrike sommaren -12.
    By Simris in forum Långfärdscykling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 17:12
  5. Cykellopp i slutet av sommaren?
    By AHofflander in forum Motionslopp
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 13:58

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!