Visar resultat 1 till 4 av 4
    Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7
    Tackad 7 gånger i 6 inlägg

Standard Ekenäs Slott via Askeby-Örtomta-Bankekind.

42km blev det. Ungefär vad jag klarar av utan att det ska kännas plågsamt.

Ingen cykelväg och smal vägren, men trafiken är gles.

I Ås finns en gammal järnvägsviadukt. Här gick det sista tåget 1964.

Ekenäs slott är ett trevligt utflyktsmål, men den här blåsiga regniga dagen var jag den enda besökaren.

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Några vändor till så kör du dubbla varv.

Är det vältrafikerad väg eller är det hyfsad lugn sträcka att cykla?
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7
    Tackad 7 gånger i 6 inlägg

Standard Cykeltur till Ekenäs slott

Ca 5 mil är inom min komfortzon vad gäller tid till förfogande, vad min ända tål av sadeln och min fysiska prestation. Det ska också sägas att det regnade halva sträckan. En dag i veckan brukar jag köra liknande långtur á 3-5mil just nu på en 26 tums 3-växlad herrcykel från 1970. I början är det tufft, men det är en härlig känsla när man kommer hem och tar en dusch genomsur, svettig och sliten.

Sträckan ut till Vårdsbergsrondellen är vältrafikerad, många lastbilar kör ut till ett grustag i närheten. Den vägen har heller inte mycket vägren, så det är ett stressmoment att bli omkörd. Har alltid funderat på om lastbilens vinddrag skulle trycka ut mig i diket om lastbilen skulle komma väldigt nära vid omkörning. Har alltid gul skyddsväst på mig utanför stan. Dagar med regn och dis ska man egentligen inte ge sig ut på vältrafikerade landsvägar. En ouppmärksam lastbilschaffis räcker för att man ska bli invalid eller i värsta fall kila vidare. Bäst är att cykla till Sturefors eller Sjögestad, dit är det separat cykelväg hela vägen. Nu planeras även cykelväg hela vägen Motala-Vadstena, ett lyft för dem som bor i den delen av länet.

Efter Vårdsbergsrondellen mot Askeby och Örtomta är det väldigt lugnt. Vägen smalnar av något, men bilarna har gott om utrymme för att köra om cyklister, då nån mötande trafik knappt märks av.

Ekenäs slott är imponerande, jag brukar alltid försöka hitta ett intressant mål för cykelturen. Ibland tar jag cykeln på bilen och kör i väg några mil för att upptäcka nya ställen. Har bott nästan hela mitt liv i Östergötland, men jag har ändå många platser kvar att upptäcka, Vånga, Rejmyre, Rydsnäs, Horn mfl.
    Funderar även på att spana in Löfstad slott, där har jag inte varit sen 1988.

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Tackad 102 gånger i 77 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Bra jobbat joner vi kanske ses på vägarna runt Askeby
    Senast redigerad av Heff den 2017-04-29 klockan 19:20 Anledning: tillval

Liknande ämnen

1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 15:06

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!