Visar resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ramstorlek?

Standard Ramstorlek?

Jag är 171cm lång, jag blev tipsad av min handlare att jag ska ha en cyckel (racer) med ramstorlek 55 låter det rimligt?

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Det beror på ramens utformning. Så att det är från ramtillverkare till ramtillverkare.

För att veta din storlek så får du plocka fram snygga cyklar och sen se vad de rekommenderar och inte gå på ett generellt mått när du kommer till racer. Storleken är A och O för att slippa få onödigt ont i kroppen. Därför så behöver man göra sin läxa på varje enskild ram.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 59 gånger i 49 inlägg

Standard

MacTommy har absolut rätt. På nätet finns sidor där man från egna kroppsmått kan få rekommenderad ramstorlek. Tyvärr kan det ändå bli fel, och jag har personlig erfarenhet av det.

Därför behöver du kolla med en cykelhandlare storleken för en specifik ram. Även om det är samma fabrikat, skiljer ramgeometrin, vilket påverkar valet.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 98 gånger i 93 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Ramstorlek är om jag inte minns för måttet från vevlagrets mitt till sadelrörets överkant. Man kan väl säga att cyklarnas geometri var ganska enhetlig förr och därmed så blev också "ramstorlek" ett ganska entydigt mått. Idag finns mycket mer variationer inte bara på de egentliga geometrierna utan även på tekniska lösningar som påverkar sadelrörets längd. Därmed måste man försöka hitta vad tillverkaren säger om den specifika modellen. Sedan är vissa tillverkare ganska återhållsamma med att ge tydliga besked för man menar att det är angeläget att cyklisten faktiskt provar ut rätt storlek rent fysiskt.

Jag kan nämna att min racer är storlek 56 och min gravelbike har jag för mig är 47. Gravelbiken är eventuellt en halvstorlek mindre än racern och med samma geometri så skulle den förmodligen "hetat" 55.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    8
    Tackad 8 gånger i 7 inlägg

Standard

Jag är 179cm lång och cyklade länge på en Ortler med ramhöjd 59cm. Den cykeln kändes för hög för mig, men inte störande hög för jag vande mig efter ett tag. Sen cyklade jag på en Yosemite City Street (biltema) med ramhöjd 55cm. Den cykeln hade rätt ramhöjd för mig, men egentligen spelar det inte så stor roll eftersom man kan höja och sänka sadeln. Jag skulle nog generellt sett välja en mindre ramstorlek just för att en mindre cykel väger mindre och är lättare att manövrera.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    423
    Tackad 330 gånger i 265 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Min erfarenhet säger mig att med en längd på 171cm, är en 55cm ram alldeles för stor! Mer rimligt vore, (med all sannolikhet), en ramstrl på max 53cm, gärna 52.

7. Denna medlem säger tack till Sageborn för detta bra inlägg:

Liknande ämnen

1. Ramstorlek fulldämpat
    By Johansson in forum Köpråd och märken
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-03-31, 19:42
  2. Ramstorlek racer
    By Tomas40 in forum Köpråd och märken
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-05-21, 21:06
  3. Fel ramstorlek?
    By fmg in forum Köpråd och märken
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 11:06
  4. Ramstorlek
    By yvelton in forum Köpråd och märken
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 17:39
  5. Ramstorlek racer
    By tpv917jj in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 21:27

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!