Visar resultat 1 till 5 av 5

Standard Trek eller Specialized?

Funderar på att köpa min första racer. Kollar både nytt och beg.
    Har hittat ny Trek Emonda ALR5 2016 års modell då med shimano 105 componenter för 11995:-
    Har även hittat en Specialized Tarmac comp från 2010 med så klart äldre version av shimano 105 och denna för 11000:-

Vilket val hade ni gjort om de stod mellan dessa två?

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    294
    Tackad 34 gånger i 33 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Trek Emonda ALR5 2016 av dom två tänk bara på att köpa rätt ram stl

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Första racer så gå på butiken.

Då har du möjlighet att få hjälp med att kolla ut storleken på ramen och få hjälp med en grundinställning. Att sitta rätt på en racer är A och O, eftersom man oftast sitter lite längre och ju längre du sitter desto ondare kommer du få med en felinställd cykel för dina kroppsliga förhållanden.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Ser ut som ett kraftigt överpris för en Specialized Tarmac comp från 2010. På bicyclebluebook.com ges uppskattningar av värde. Visserligen kanske mest representativt för USA-marknaden, men det ger ändå lite vägledning. Man kan väl tänka att cykelns nypris låg på 25-30 kkr och om den är i absolut toppskick så kan 10 kkr möjligen vara försvarbart. Då skulle jag förvänta nya slitdelar rakt igenom, inga repor och liknande skador osv. Mer troligt är väl att cykeln är välvårdad, men också med diverse spår av att vara väl använd. I det läget anser jag att 7-8 kkr känns mer rimligt.

Under förutsättning att cykeln är i rätt storlek för dig och du kan få ett pris på en lite annan nivå (enligt min uppfattning så ligger rimlighetsspannet mellan 5-10 kkr beroende på skick) så skulle jag se den som det förmodligen bättre köpet.

Tillägg: Hittade aktuell cykel på blocket :-) Det viktigaste med första cykeln är att du gillar den och att den passar dig i storlek. Innan första cykeln är det ganska svårt att ha sakliga preferenser. Där tycker jag personligen att det smartaste är att köpa en begagnad cykel av lite bättre modell och i bra skick. Jag spenderade 5 kkr på min första racer och hade kul en tid med den. Sedan fick landsvägscyklingen stå tillbaka under några år. När jag väl ville komma igång igen så visste jag så mycket mer om vad jag egentligen ville ha och jag anser att den cykel som jag då köpte blev i det närmaste optimal för mig.
    Senast redigerad av mugge den 2017-04-12 klockan 13:00
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

5. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Standard

Tack tack för för era svar. Blir nog ett besök hos min lokala handlare.

Liknande ämnen

1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 21:02
  2. Hjälp mig cube, trek eller specialized
    By Snapphanen in forum Mountainbike
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-02-18, 18:46
  3. Hybrid: Specialized, Kona eller Trek?
    By BitterMelon in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 13:53
  4. Specialized eller Nishiki?
    By milka in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 13:21
  5. Specialized eller Focus?
    By Soulnut in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 23:53

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!