Visar resultat 1 till 8 av 8
    Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7
    Tackad 7 gånger i 6 inlägg

Standard Beige Intersport herrcykel - Vilken årsmodell ?

Har nyligen införskaffat mig en 1970-tals beige herrcykel av märket INTERSPORT. Den verkar vara helt original. Någon som känner till vilken årsmodell det är ? Intersport tillverkar väl inte cyklar längre ?

Ramnumret börjar på 420

Torpedo växelreglage mod. 515 från 1970-75. 1975 kom den nyare H3102 med svart plasthölje.

Original baklyse

Minns själv när det blev lag på reflex fram & bak. Kan det ha varit runt 1983-84. Då skulle alla montera sådana här reflexer bak.
    Senast redigerad av Joner den 2017-04-10 klockan 19:07

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Vad är det för växelnav och står det någon info instansad i det? Är inte bakhjulet bytt så finns vissa fabrikat av nav kodade med tillverkningsår, gäller bara att leta nummer och bokstäver, förutom fabriktatet.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7

Standard

Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    Vad är det för växelnav och står det någon info instansad i det? Är inte bakhjulet bytt så finns vissa fabrikat av nav kodade med tillverkningsår, gäller bara att leta nummer och bokstäver, förutom fabriktatet.
    Det står 36N på navet. Tydligen ska 515-navet och växelreglaget vara tillverkat åren 1970-75.

https://www.youtube.com/edit?o=U&vid...id=9wgWXtbLLvU
    Film om cykeln

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Blog Entries
    9

Standard

Undra om 36 står för att det är 36st ekrar?

N är tillverkningsår 1970 om jag inte räknat galet och inte minns tokfel...

Första märkningen stämplades med A=1958, men sen återkommer A på nytt 1982, i och med övriga 515 som kom mellan 70-75 så kan vi bortse ev. senare period då bokstäverna återkommer.

I och Q används inte för att inte blanda ihop det med J och O om någon annan vill räkna ut åldern på sitt nav. 1989 så ändrade man denna märkning från att vara kodad till okodad vecko och årsmärkning.

Så att jag gissar på att cykeln är tillverkad i första hälften av perioden 1970-1975... om det är originalhjul på typ runt 1970-1971 baserat på navet.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

5. Denna medlem säger tack till MacTommy för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7

Standard

Tack, ca 1970 alltså, bytte de bokstav på navet varje år ?

Du vet inte om man kan söka årtal på ramnumret ? Skulle vara intressant att veta mer om märket INTERSPORT. Det är rätt ovanligt som cykelfabrikat. Är det möjligen besläktat med nåt annat märke så som Monark, DBS eller Puch. Ansågs det vara kvalitetsmässigt lika bra eller sämre än de märkena ?

Vad tror du om ev. samlarvärde, prisbild ? Cykeln är 100% original vilket är rätt unikt i min mening.

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Blog Entries
    9

Standard

De bytte bokstav mellan 1958 och 1988 varje år, om jag fattat det hela korrekt.

Eftersom Intersport inte är någon klassisk cykel så tror jag inte att det finns något register, än mindre digitaliserat och sökbart. Troligtvis så är det förpassat till en låda, om ens det.

Kvalitet på cyklar är lite sisådär och fundera på. Sachs-nav på en Monark eller Intersport är ju densamme oavsett vad som står på ramen. Ramen kan vara byggd i samma fabrik, under olika namn... Så att fabriken bygger x antal åt ett företag... sen tillverkar man en liknande åt ett annat, i andra färger. Svårt att bedöma kvalitetsskillnader för mig. Enda är att kolla att lacken ser ut att vara bra gjord.

För mig så är inte de cyklarna i originalskick särskilt mycket värda, men det finns ju det som går i gång på sådana.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    31
    Tackad 11 gånger i 10 inlägg

Standard

"Min" Intersporthandlare påstod att Intersportcyklarna tillverkades av Crescent. Detta var omkring 1980.

Reg.datum
    Jun 2009
    Tack
    0
    Tackad 3 gånger i 3 inlägg

Standard

Nu ska vi reda ut frågetecknen. Först och främst är Intersport liksom märken som Nordstjernan och Kroon ett märke som användes av Monark-Crescent under mitten av 60-talet fram till början av 80-talet. Märket skiljer sig alltså över huvud taget inte alls rent utrustningsmässigt från Monark eller Crescent.

Cykeln från våren 1971 är av modellen Sport Racer i lyxutförande med kromade och rostfria detaljer. Navet är tillverkat 1970 och anses av mig och många andra kännare som det bästa treväxlade navet Sachs tillverkat.

Modellåret 1970 var det sista med manuellt svetsade ramar med slipade fogar samt Monarks bakgaffeländar. Därefter är ramarna robotsvetsade som ett led i det kostnadssparande program, som präglade Monark under hela 70-talet. På bilderna ser denna cykel ut att ha slipade fogar och den nya bakgaffeln, varför cykeln placeras i glappet mellan den tidigare hantverksmässiga och den mer kostnadsreducerade produktionen.

Rengör och smörj upp den- då blir den en vän för livet.

Liknande ämnen

1. Orange Crescent. Vilken årsmodell?
    By DanS in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2017-04-10, 13:41
  2. Identifiera gammal herrcykel. 40-tal?
    By boksynt in forum Övriga cykeltyper
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-10-04, 03:22
  3. Äldre herrcykel i nyskick köpes!!!
    By RolleW in forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 19:13
  4. Nishiki Hybrid Ultra Pro - vilken årsmodell?
    By soda13 in forum Köpråd och märken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-20, 13:14
  5. tips 7-8 växlad herrcykel
    By nille12345 in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 12:37

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!