Visar resultat 1 till 6 av 6

Standard Trna infr mtb vttern 2017

Hejsan, jag r en otrnad nybrjare som anmlde sig till sitt frsta cykel lopp i januari och tnkte att jag har gott om tid att hinna trna. Nu r mars snart slut och jag gjorde min frsta trnings runda i veckan.

S kom insikten att jag bara har lite drygt 2 mnader kvar att komma i tillrcklig bra form att orka i ml (40 km har jag fr mig att det handlade om).

Skulle ngon vnlig sjl vilja hjlpa till med lite trningstips?

Ska cykla p en billig merida big 7 striker.
    Den r orginal, frutom spd pedaler som jag infrskaffat. Finns det ngot jag kan/br gra med cykeln?
    Uppgradera eller liknande?

Tacksam fr all hjlp/tips jag kan f

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gnger i 95 inlgg
    Blog Entries
    2

Standard

Fick kolla upp loppet lite frst, verkar ju vara ett utmrkt val fr en nybrjare. Jag skulle sga att om man njer sig med fartgrupp "mttlig" s rcker det med tv inte alltfr ambitisa pass i veckan. Det viktigaste r att f lite timmar i sadeln s se till att f tummen ur och ta ett eller ett par pass p ngon timme under veckorna och ta ett lnge pass under helgen. Se ocks till att du fr in lite variation p dina rundor, dvs lite backar och stigar.

Gllande cykeln s r det viktigaste att du hller den frsch. Tvtta helst efter varje runda och tnk srskilt p drivlinan, dvs kedja, framvxel och bakvxel. Jag har skaffat en regringskassett fr kedja (finns hos de flesta cykelhandlare och ven p typ biltema) och anvnder den efter nsta varje tur med MTB:s (om det inte mot frmodan varit en 100% torr och ren tur). Hll koll p dckstryck s du slipper ondiga punkor. Ca 2 bar kan vara lmpligt att utg ifrn. Fr lgt tryck kar risken fr punka, fr hgt tryck gr att cykeln r svrare att kontrollera i terrngen. Ju lngre tryck desto bttre kontroll s det finns de som ligger en bit under 1,5 bar, medan det finns andra som prioriterar andra egenskaper och ligger p lite hgre tryck.

Rent tekniskt s r d cykeln visserligen en instegsmodell, men om du r "otrnad nybrjare" s rcker det gott och vl till. Det som ger avkastning r de timmar du spenderar i sadel (och att du hller cykeln frsch).
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjnstecykel)

Standard

Tack fr svar.
    Jag ska frska f till 3 pass i veckan. Blir nog mest stigar, d jag tycker det r roligast. Men iaf ett "distans" pass i veckan.
    Har lite problem med backar, benen tar slut p en gng och jag har svrt att f ner pulsen igen. Men jag antar att det r just drfr jag behver trna p det.😅

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

Oavsett om man r otrnad eller vltrnad frn andra idrotter s r det normalt att man inledningsvis har det lite jobbigt med cykling i backar. Du aktiverar muskelgrupper som du inte anvnder annars och det tar tid att bygga upp den kapacitet du behver. Man brukar prata om central och lokal kapacitet. Det centrala r hjrta och lungor och det lokala r allts musklernas del i det hela. Den lokala kapaciteten handlar om kapillrernas frmga att frse muskelns med frskt, syrerikt blod.

Frsk att lyssna p kroppen nr du cyklar i backar. Hitta en niv/intensitet dr alla system (centrala och lokala) hinner med. Allts tillrckligt lgt tempo fr att inte benen ska ta slut (=mjlksyra) och en lg vxel s att du kan hlla en hygglig kadens (70-80 pedalvarv i minuten). Det kommer nog att knnas "fel" i brjan med att du "inte fr ta i", men det kommer att ge utdelning. Omvnt om du tillter det du beskriver med att benen tar slut och pulsen rusar s r du inne p ineffektiv och destruktiv trning.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjnstecykel)

Standard

Hej igen, och tack fr bra tips.
    Krde en runda p 25 km i helgen. Lste ngonstans att man normalt ligger p ca 90 kadens. Provade trampa i 90 men det kndes helt fel, normalt har jag nog legat nrmare 70, och lgre nd uppfr. Men jag frskte iaf ligga ver 80 kadens och sen sg jag till att vxla ner ordentligt i uppfrsbackarna s att jag iaf orkade ligga p ver 70 kadens.
    Kndes onekligen som om jag orkade cykla mycket lngre nu.

Kanske r sjlvklara saker fr er som hllt p ett tag men fr en nybrjare som jag s r det vrdefulla tips jag ftt i trden, s tack s mycket.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

Kadens r svrt i brjan. Fr dem som kanske mest ser cykling som transport och som inte funderar s mycket ver att kunna cyklar lngt och snabbt s kan det falla sig mer naturligt med ganska lg kadens. Du nmnde att du hade skaffat SPD-pedaler och detta med att ha ftterna fast i pedalen r en viktig nyckel till att komma upp i optimal kadens. Det finns tskilligt skrivet om vad som r optimalt och man ska ocks vara lite dmjuk infr att olika mnniskor har lite olika frutsttningar s var och en har sitt optimum. Det rcker lngt om du i nulget siktar kring 80. Med tiden blir din motorik bttre och d kommer det att knna ok att ka kadensen. Nr man vl har frmgan att kontrollera en kadens p ver 100 s har man frutsttningar att hitta sitt personliga optimum. Utifrn mina ambitioner som cyklist har jag experimenterat lite genom att repetera samma strcka vid olika kadens och det gr helt klart att urskilja skillnader.

En sak att ha med sig r att man i landsvgscykling ganska ltt kan fokusera p att hlla optimal kadens. Det r lite annat med MTB dr man jobbar lite annorlunda med att hela tiden hitta rtt klinje, parerar fr ojmnheter, hantera kurvor osv.

Med 25 km i helgen s br det inte var s svrt att hinna med att komma i form fr 40 km. Lycka till!

Liknande ämnen

1. r 2017
    By Sageborn in forum vrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-02-18, 22:01
  2. Vtternrundan 2017
    By Robert Kroon in forum Motionslopp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-02-05, 21:02
  3. trna hur
    By bc in forum Trning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 09:34
  4. Val av cykel infr Vttern -11.
    By keldran in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 19:36
  5. mtb-vttern?
    By flippflopp in forum Motionslopp
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 11:27

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!