Visar resultat 1 till 2 av 2

Standard Giant Reign modell? Laga eller skrota?

Hej alla glada!

Ja köpte mig en Giant på polisauktion, såg att det fattades bromsar på den men ja tänkte att det är ju inga problem att fixa..
    När jag hämtade cykeln såg jag att ena örat på framgaffeln är avbrutet, så det inte går att få fast hjulet ordentligt..
    jahaja tänkte jag och kollade eBay lite snabbt och fick en chock över hur dyr en Fox van 36 gaffel är! Möjligt att det går att laga den jag har...
    men.. hur mycket är en sån här cykel igentligen värd? I fungerande skick.. hur mycket kan jag kosta på den utan att göra
    Bort mig?

http://www.auction2000.se/auk/w.obje...9_1630&inO=518

Fattar inte hur jag lägger till bilder? Måste man länka bilder?

Mvh Rickard

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Är lite svårt att läsa av vilken version det är frågan om. Hur som helst så vittnar 26" om att det är en lite äldre modell. En ny Giant Reign ser man inte ut att kunna få för under 20 000 ordinarie pris (kanske 15 000 på något erbjudande). För en några år gammal begagnad i gott skick kan jag tycka att det verkar rimligt att ge uppåt 10 000 kr om det är en 27,5". För 26" så är det en helt annan sak då den hjulstorleken i princip är utfasad idag. Hjulstorleken gör cykeln svårsåld och tar ner säljvärdet ganska mycket. Vad jag vill säga med detta är att det förmodligen är en ganska "värdefull" cykel i fråga om att den när den var ny förmodligen kostade över 20 000 vilket du ska räkna med att betala för en motsvarande ny cykel.

Vad som är vettigt att göra med cykeln beror väl på hur du tänkt använda den. Vill du ha den till att utvecklas som enduro-cyklist eller är det mer bruksändamål? Oavsett så finns ingen anledning att satsa på någon "high-end"-gaffel. Personligen hade jag nog hållit ner ambitionerna och valt ut en billigare Suntour-gaffel. Lägg sedan till broms och med lite tur kan du klara dig under 1500 kr. Ta reda på vad det är för dimension på gaffelröret. På bilden ser det ut att vara 1 1/8", men försäkra dig om att det verkligen är det och inte så kallad tapered (1 1/8" - 1 1/2").
    Senast redigerad av mugge den 2017-01-27 klockan 09:19
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Liknande ämnen

1. Att skrota en RACER
    By Sageborn in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-29, 20:30
  2. Giant rapid 2 eller Scott speedster s50 flatbar?
    By Leffe in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 21:45
  3. Bakhjul - att laga eller inte laga
    By MacTommy in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 15:45
  4. Laga cykelslang...
    By MacTommy in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 09:23
  5. Går saboterad växel att laga?
    By Nina in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 21:44

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!