Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Ishalka

Standard

Citat Ursprungligen postat av mugge Visa inlägg
    bredd 30mm, ekipagevikt 90-95kg. Jag brukar pumpa i 4-4,5 bar.
    Det låter onödigt högt, åtminstone om du vill maximera greppet på is

Man skulle i och för sig kunna tänka sig att försöka hitta det optimala trycket för att köra på renpolerad is och det är förmodligen lägre än det jag normalt har i dessa däck.
    +1
    Du har väl pump med dig när du cykla?
    Även vid vanlig (MTB-)cykling brukar jag släppa ur/pumpa upp beroende på underlag

Å andra sidan skulle jag i så fall börja med att köpa däck mer lämpade för just det ändamålet.
    Varför inte börja med de däck du redan har?
    Och då optimera trycket för det underlag du cyklar på, även om det betyder att du får lov att släppa ur/pumpa upp några ggr under turen.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 93 gånger i 88 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Jodå, man kan mycket väl experimentera och försöka optimera just de däcken för just det underlaget, men jag tycker inte det är värt besväret. Det är svårt nog som det är på vintern att hålla rätt temperatur på kroppsdelarna. Varje lite längre stopp innebär stor risk att man blir kall. Av den anledningen så har jag definitiv hellre för högt än för lågt tryck - onödiga genomslagspunkor är inget jag vill chansa på i minusgrader. Jag har i första hand försökt hitta bästa möjliga avvägning för att kunna vinterpendla. Då gäller att hitta något som funkar på många olika, men oftast hala underlag och som samtidigt går att få att rulla rimligt lätt.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Standard

Jodå, man kan mycket väl experimentera och försöka optimera just de däcken för just det underlaget, men jag tycker inte det är värt besväret. Det är svårt nog som det är på vintern att hålla rätt temperatur på kroppsdelarna. Varje lite längre stopp innebär stor risk att man blir kall.
    Då borde du både skaffa en bättre pump och träna på din pumpningsteknik.

Då kommer (troligen) även du fram till samma sak som alla vi andra cyklister:
    -Det finns inte ett tryck som passar för alla underlag, särskilt inte underlag som varierar så mycket
    -Att anpassa däckstryck genom att släppa ur/pumpa upp kräver inte något längre stopp

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

Det är nog vare sig fel på pump eller pumpningsteknik.

För att förtydliga: med "lite längre stopp" så menar jag stopp från knappa minuten och uppåt. Hur mycket erfarenhet har du själv av att cykla någon eller flera timmar med hög intensitet i temperaturintervallet -5 till -15 grader? Det är från början en balansgång mellan att bli kall eller överhettad. Händer (fingrarna) och fötter är särskilt utsatta. Och ju kallare det är desto svårare att genomföra sådana till synes enkla moment som att skruva av ventilhatt (stilpolisen kan slänga sig i väggen - ventilhatten skyddar ventilen från fukt, salt mm att tränga in), öppna ventil, få dit pump mm. Sedan kan man inte räkna med att pumpen "tar" ordentligt i kylan.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

5. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Standard

Det är nog vare sig fel på pump eller pumpningsteknik.
    Det verkar inte stämma med vad du själv skriver
    Sedan kan man inte räkna med att pumpen "tar" ordentligt i kylan.
    Dessutom verkar det som om du ännu inte har lärt dig hur du ska klä dig vid vintercykling,
    inte ens vid varma -15, eftersom du enligt vad du själv skriver blir så kall om fingrarna (och fötterna) på mindre än en minuts stopp att du inte ens klarar av att skruva av ventilhatten och öppna ventilen.

Om det verkligen stämmer, hur gör du då om du skulle få en punka? Eller något annat mekaniskt missöde, tex kedjebrott?
    Eller betyder det att all din vintercykling sker som ett centralt varvlopp; typ Trotzgatan upp och Engelbrektsgatan ned?

Som jag redan har skrivit:
    Skaffa dig en bättre pump, alla pumpar jag har på mina (vinter-)cyklar klarar utan problem -15, och en träna på din pumpningsteknik.
    Dessutom bör du förbättra din klädsel, åtminstone så att du klarar både punka och andra missöden även i -15

Att ha många och dyra cyklar, klädsel och annan utrustning är inte värt mycket om man inte har en aning om hur allt detta ska användas.

Men tänk vilken förbättringspotential du har framför dig
    Vem vet till slut kanske även du klarar av en cykling ToR Torsångs café,
    kanske tom på isen, om inte denna vinter så kanske nästa?

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

Tack för all omtanke CoolHydrat. Jag känner mig mycket trygg i hur jag hanterar både cykel, utrustning och kläder vintertid. Hittills denna vecka har jag avverkat 8 pass på dryga timmen vardera. Sedan dubbdäcken kom på för säsongen har det blivit 60-80 pass. Med åtskilligt fler vinterpass i bagaget genom åren så har jag samlat på mig många värdefulla insikter kring hur det kan vara lämpligt att förhålla sig när det är kallt ute.

Till detta hör att klä sig rätt vilket är en svår balansgång. Klär man sig för tunt får man frysa, klär man sig för varmt får man också frysa (efter att först ha blivit överhettad). Vindtäta kläder kan skydda mot fartvinden, men man blir genomsvettig i uppförsbackarna. För lite vindskydd är inte heller så skönt. För varje pass jag ger mig ut på så utgår jag från väder och underlag för att bestämma klädsel. Det finns en hel del att välja på i garderoben och för det mesta blir det ganska "rätt". Vissa dagar kan man dock bli lite lurad av sådant som hög luftfuktighet, att temperaturen plötsligt sjunker eller att vinden är emot en.

Lite lustigt hur du raljerar om min förmåga att pumpa och klä mig rätt. Det är klart att jag skulle kunna stanna och släppa ut lite luft eller pumpa i lite, men jag tycker inte att det på långa vägar är värt besväret i förhållande till en om än begränsad risk att bli kall. Och för övrigt knappast annars heller.

Mekaniska missöden ska helst undvikas för man är inte lika bra på att lösa dem när det är kallt. Cykeln är rustad med detta i åtanke. Exempelvis så har jag lagt in en extra slang i bakdäcket mellan däck och slang. Skyddar mycket bra mot sten eller dubb som vill äta sig in. Däck kollas regelbundet för eventuella skador. Vinterdäcken tar mycket stryk av allt grus som diverse väghållare roar sig med att sprida. Jag är normalt noga med att hålla koll på mina cyklar och det är viktigt att inte slarva med detta även när kyla, slabb och mörker gör sig gällande.

PS. Hör av dig om du vill med på en sväng någon gång. Närmaste blir det nog en tur imorgon och sedan ett par kvällar kommande vecka. Längd på passen är dryga timmen och gärna många höjdmeter. DS.
    Senast redigerad av mugge den 2017-02-18 klockan 17:40

8. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

Dags för lite ishalka igen. Efter lite pilotmässig start för två år sedan så var det en hel del kommuner så förra året började sopsalta och man kan tänka att det kommer att öka. Vad tycker vi om sopsaltning? Bra eller dåligt? Vad tycker ni om de olika åtgärderna man kan göra?

Plogning - jätteviktigt
    Sopning - borde vara obligatoriskt tillsammans med plogning inte minst med tanke på hur ojämna cykelvägar kan vara (plogen får inte bort snön särskilt effektivt)
    Saltning - bekämpar halkan, men det blir slabbigt och jag är orolig för att cykeldelar korroderar
    Sandning - ineffektivt mot snö och ishalka och meningslöst om man cyklar med dubbdäck, skapar lömsk rullgrus-halka på våren

Sandningen är i och för sig till nytta för den som går och därför kan jag tycka att bara skulle sanda halva bredden av GC-vägarna.

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Sopsaltning är underbar på de ställen där jag har det. När kommunerna slutade betala för slitytan på plogbladen så blir det alltid en massa snö kvar, då inte entreprenörerna vill byta slitdelar de får bekosta själva. Denna plogning tillsammans med sandning (som innehåller en viss del salt) är totalt värdelöst att ta sig fram på för egen maskin, eftersom det blir moddigt. Ingen skillnad med cykel eller till fots. Nu kan jag cykla fler vinterdagar än vad jag tidigare gjort eftersom jag slipper eländiga snömodden som framdäcket gärna borrar ner sig i. Har andra saker som ställer till det dock där jag får det avspärrat i tid och otid.

Ang. halkbekämpning för gående så läste jag någonstans att det mindre halkolyckor för gående där cykelbanorna sopsaltas. Så varför sanda halva, de gående kommer välja där det är rent och tvinga cyklisterna på gruset?

Sopsaltning har inte enbart fördelar under halkan, det underlättar till våren innan man hunnit sopa rent cykelbanorna. Man slipper att sopa upp det man tidigare spridit ut och "grushalka" är inte bättre än "ishalka". Hopplöst då de brukar välja krossat material som är vasst och som gärna punktera däcken. Gruset har fungerat bra med grovmönstrade vinterdäck, men kass när man kommer till snabba slicks. I Stockholm så har det aldrig varit prio att få bort gruset på GC-banorna.

Slitage på cykeln? Vet inte om jag kan säga att det är mer eller mindre före och efter sopsaltningens intåg på min gamla vintercykel... man får helt enkelt vara lite noggrannare och tvätta cykeln lite oftare.

Dock så gillade jag skarpt när jag fick ha hård packad snö, utan salt och sand. Underbart att cykla med dubbdäck då man inte har mycket ljud ifrån underlaget och däcken.. bara massa skön snöknaster under däcken.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Standard

Efter lite pilotmässig start för två år sedan så var det en hel del kommuner så förra året började sopsalta och man kan tänka att det kommer att öka.
    Tiden går fort, fortare ju äldre man blir....
    I Sthlm hade man pilotförsök med sopsaltning redan för fem år sedan, vintern 2012/2013. Men Sthlm var långt ifrån 1st, inte ens i Sverige, det var Linköping
    Efter vad jag har läst var man först i Köpenhamn, åtminstone i Skandinavien. Sopsaltningen skall ha sitt ursprung i en doktorsavhandling från början av 2000-talet.
    Sopsaltning har alltså funnits, i en eller annan form i Sverige i över fem(5) år.

Vad tycker vi om sopsaltning? Bra eller dåligt? Vad tycker ni om de olika åtgärderna man kan göra?
    Sopsaltningen är överlägsen åtminstone all traditionell form av snöröjning, dvs plogning, sandning och saltning i olika kombinationer.
    Den blöta(sopsaltade) vägbanan gör att luften blir hälsosammare (det dammar mindre). Att den saltblöta vägbanan gör att det skvätter mer får många cyklister att tro att det är mer salt på sopsaltade vägar, men åtminstone i Sthlm används mindre salt vid sopsaltning jmf med traditionell plogning, sandning och saltning.

Nackdelen med sopsaltning är att den måste sättas in tidigt, helst precis när det börjar snöa och sedan måste den ske kontinuerligt hela tiden det fortsätter att snöa, med hög frekvens annars hinner fotgängare, och cyklister, packa snön så pass hårt att sopsaltaren inte kan få bort den.
    Dessutom fungerar det endast vid temp varmare än -12 grader.
    För några vintrar sedan så kom det en hel del snö (15-20cm) en lördag när temperaturen låg runt noll, dvs blöt, tung kramsnö (vanligt vinterväder här i Sthlm)
    Hela lördagen, natten och sön fm var var cykelbanorna orörda av både sopsaltare och snöplog. Men massor av människor gick och cyklade på dem och packade snön rejält!
    På sön em/kväll blev det riktigt kallt, ned till eller under -10, dvs på gränsen för sopsaltaren, och den packade snön frös till isspår/isvallar.
    När sedan sopsaltarna åkte ut tidigt på mån morgon så kunde de endast göra minimal skillnad.
    Det var inte "kul" att cykelpendla den måndagmorgonen.
    Men förhoppningsvis ha de lärt sig sedan dess.....

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Över en viss mängd snö så behöver de ploga först, sen köra sopsaltaren efteråt. Det som jag tycker är lite sämre är att man tittar lite för mycket på väderleken innan man ger sig ut med maskinerna. I min värld när man smälter snö/is och lämnar vattenresterna kvar och är det kallt, så kommer det återfrysa. Så att det hade varit guld att man faktiskt tar en vända några timmar senare, även om inte väderleken pockat på och då faktiskt sopa undan ev. vattensamlingar så de inte kan återfrysa och göra det glashalt och spårigt tills nästa vända.

Sen hade det varit guld om städernas trafik-inget-görer faktiskt tar en sväng och kollar vägar/GC-banor efter regn. Finns det ställen där inte vattnet rinner bort så är det oftast de ställen som man hittar isfläckarna på under vintern. Ser man till att vattnet inte samlas i pölar så lär man slippa dessa isfläckar under vintern. Men nu är jag lite egoistisk när jag tycker att man kan förbättra där jag cyklar och inte bara bygga massa nytt...

Läste någonstans att de blandar saltlaken utefter kylan, så det är inte högkoncentrerad saltlake man skvätter ut om det är 0-gradigt som -10. Så att mängden salt ska då anpassas kontinuerligt och det är ju alltid bra att man inte kör på med högkoncentrerad saltlake när det inte behövs.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!