Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Ishalka

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Tackad 102 gånger i 77 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard Ishalka

Men om man som jag då går och köper ett par långfärdsskridskor och drar dom på sej på sjön så är det inte alls lika halt .)
    Första gången med såna på fötterna och det gick över förväntan, tror det beror på att jag åkt en massa inlines förr, väldigt lika att framföra.

Har du inga så prova om du får möjlighet, hur kul som helst att fara fram i hög hastighet på isen.
    Bara åkt 1 gång och sjön som ligger i närheten har en istjocklek på 12-15 cm.

glöm ej dubbar och andra säkerhets-prylar bara.
    MVH
    Heff

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Kul för dig att du upptäckt denna härliga vinteraktivitet. Jag fick en fantastiskt introduktion för drygt 21 år sedan. Isen hade just lagt sig och vi åkte hem i månljus ledda av en mycket erfaren åkare. Sedan dess har det blivit många fina turer. Inte helt olikt cykling faktiskt med fikastunden som en viktig komponent.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Hade varit kul och testat om man hade bättre isar närmare. Hittade 3st i stort sett helt nya långfärdsskridskor efter svärfarsan. Han hade skaffat dessa när han hade passerat 70, men jag hörde/såg aldrig att han var ute någon gång.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Hade ett par nya med trästock men det var snö på isen så det var inget lyckat. Skaffade senare ett par rör för små isar och ett par löparskrillor. Dom körde jag en hel del på, åkte till Östermalms IP och drog flera varv till det började kännas rejält kyligt om fötterna. Men det var då det, numera har dom sen ett par år legat i källaren och samlat damm.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Måste medge att man blir en smula avundsjuk! Men här i västra Sverige finns inga isar och dom senaste åren har dom, (om dom nu funnits), varit helt livsfarliga att beträda! Dock är här barmark och fn +grader, så det går utmärkt att ta fram "racern"!

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    20
    Tackad 11 gånger i 10 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Men här i västra Sverige finns inga isar och dom senaste åren har dom, (om dom nu funnits), varit helt livsfarliga att beträda!
    Om man med "västra Sverige" avser kring Göteborg, så är det faktiskt ett rätt bra område för långfärdsskridsko med svenska mått mätt. Förra vintern hade jag t ex några turer i Vättlefjäll som var riktigt bra, och tar man sig till trakterna kring Alingsås, Lerum, Landvetter, finns det massor av sjöar som fryser bra utan snö. Gäller bara att hålla koll på isläget! Havet däremot åker man inte varje år, men Nordre Älv har också ofta åkmöljigheter några gånger varje vinter.
    Har man inte egen kunskap eller kompisar med dylik, finns det en utmärkt klubb här, GLSK:
    http://www.glsk.se

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Jodå!

Men havet ligger numera öppet året runt!

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

Här i Falun pågår Runn Winter Week sedan i lördags http://www.runnwinterweek.se/start.html Den ursprungliga veckan har i och för sig vuxit till 16 dagar, men så kan det vara.

Hur som helst så ville jag dela med mig att man inte nödvändigtvis måste ha skridskor på fötterna för att ha kul på is. Jag blev nyfiken på hur det är att cykla på blankis. Vintercykling är i sig inget nytt för mig och halt underlag är jag också ganska van vid, men att gå fullt ut på ren skridskobana var en ny upplevelse. Jag kör på Schwalbe Winter med dryga 100 dubb och cykeln är en så kallad gravelbike. Väl ute på isen inser man att dubben visserligen gör nytta, men det är likväl halt. Min isrunda visade sig bli en ypperlig teknik- och balansövning. Första halvan gick i lätt motvind och på glänsande polerad is. Ju högre fart desto större luftmostånd att övervinna och jag konstaterade att det verkar finnas en maxfart där det lilla grepp man hade inte räckte till för att övervinna ytterligare luftmotstånd. Viktigt i sammanhanget var en mjuk och följsam trampteknik. Vill man optimera sitt rundtramp är iscykling en bra övning. Ryckiga rörelser, ojämnt tryck på pedalerna och onödiga kroppsrotationer belönas i detta fall med förlorat grepp ;-) Andra halvan gick mer i medvind och på lite strävare is. Det var en härlig känsla att få byta vardagens knaggliga is- och snövägar som känns som ständigt motlut mot slätt och snabbt underlagt. Behöver det sägas att jag längtar efter barmarkscykling?
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Standard

Citat Ursprungligen postat av mugge Visa inlägg
    Jag kör på Schwalbe Winter med dryga 100 dubb och cykeln är en så kallad gravelbike. Väl ute på isen inser man att dubben visserligen gör nytta, men det är likväl halt.
    Vad har du för tryck i däcken?
    På din beskrivning låter det som om det är alldeles för högt.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

Jag har svårt att tro att jag skulle ha för högt tryck. Märkningen är 3,5-5,5 bar, bredd 30mm, ekipagevikt 90-95kg. Jag brukar pumpa i 4-4,5 bar.

Man skulle i och för sig kunna tänka sig att försöka hitta det optimala trycket för att köra på renpolerad is och det är förmodligen lägre än det jag normalt har i dessa däck. Å andra sidan skulle jag i så fall börja med att köpa däck mer lämpade för just det ändamålet. Mest sannolikt skulle då vara att man rustade MTB:n med ett par Ice Spiker som fick gå på 1,5-1,8 bar.

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!