Visar resultat 1 till 6 av 6
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Tackad 329 gånger i 264 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Kalorier/Joule

Kalorier/Joule, energi, ork?

Självklart, skall vi fira Jul! Vi har gjort detta långt innan Sverige "kristnades", om än det då hette midvinterblot. Vad nu detta gick ut på? Helga Asagudarna?

Tänk dock på en sak, (jag talar om egen erfarenhet), varje kilogram man lägger på sig i December månad, kräver målmedvetenhet, planering och vilja att få bort under Jan/Feb.

Tips till alla: Ät och drick gott! Men gör det med måtta. Vore kul att höra hur fler av Cykelforums medlemmar, ser på Julfirande vs Träning.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Självklart, skall vi fira Jul! Vi har gjort detta långt innan Sverige "kristnades", om än det då hette midvinterblot. Vad nu detta gick ut på? Helga Asagudarna?
    Jul, Midvinterblot, Midsommar, Påsk osv. Många stora högtider har från början en tydlig astronomisk koppling - vinter- och sommarsolstånd samt höst- och vårdagjämning. Högtider som varit viktiga led i sådant som tidsräkning, planering med mera och som formats av den aktuella religiösa åskådningen. När sedan en nyordning (ny härskare) med "ny" religion tar över så är det taktiskt smartast att behålla de gamla högtiderna, men ge dem nya namn.

Jag tänker som så att varje kilo jag lyckas lägga på mig är en tillgång/resurs för framtida aktivitet. Jag tycker att det vintertid är en ständig utmaning att fylla upp depåerna i tillräcklig grad. Min pendling till jobbet kan vintertid "kosta" över 50% mer energi än på sommaren.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

3. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Tackad 329 gånger i 264 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Förvisso "Mugge"

Men man bör ta i beaktande att alla cyklister inte lika "frekventa", med kadensen som du. Tyvärr brister det, (i synnerhet), så här års med cyklingen. Givetvis beroende på var i landet man bor! Men det finns ju alltid träningsformer för alla och envar!

Hsh, är det korkat att kortsiktigt lägga på sig "Kilon", som senare måste "tränas" bort. Eller i värsta fall, kanske bli kvar för att stanna!

<Tips till alla: Besök "tomteverkstan" shoppa och spana in vinter/dubbdäck. Lägg sedan på dessa efter nyårsafton och bränn!

Måste tolka "Mugges" inlägg, som helt "outstanding"!

Nog för att jag bara den här veckan cyklat, (det är bara tisdag), 75km, i gråtmilt väder. Så väljer jag ändå att hålla nere på energiintagen under årsslutet. För jag vet att vågen annars kommer lev siffror jag inte vill se!

Är jag ensam om detta?
    Senast redigerad av Sageborn den 2016-12-20 klockan 18:23

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    18
    Tackad 11 gånger i 10 inlägg

Standard

Jag säger samma sak som varje år: mer viktigt att tänka på vad jag äter mellan nyår och jul, än mellan jul och nyår.
    Sådetså.

6. Denna medlem säger tack till Sykkelnykkel för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Kalorier/Joule, energi, ork?

Nja inte riktigt! Det är riktigt att vi firade jul långt innan Sverige kristnades men det hade inget samband med midvinterblotet, man brukade träffas och "dricka Jul" som det hette under den här tiden, det innebar helt kort att man livade upp den mörka årstiden med en fest då man träffades och åt och drack.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Du har givetvis helt rätt Sageborn med det olämpliga i att lägga på sig kilon i onödan. För mycket mat blir lite som för mycket alkohol redan i det korta perspektivet. Dagen efter är det sällan så behagligt att ge sig ut och "sporta3".
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Liknande ämnen

1. Kalorier visavi Joul
    By Sageborn in forum Kost och hälsa
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-06-13, 09:21

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!