Visar resultat 1 till 8 av 8
    Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 59 gnger i 49 inlgg

Standard Risk fr vertrning

Jag vet inte hur vanligt det r med vertrning i motionskretsar. Ibland lser man dock om nybrjare som har alldeles fr orealistiska trningsplaner, och dessa lper en stor risk fr vertrning. Sedan har vi elitsatsande personer som troligtvis lper strre risk n motionrer.

En intressant artikel om detta finns hr: http://cykla.se/artiklar/undvik-prob...d-overtraning/
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Standard

Jag lste artikeln som lnkas till ovan. Intressant, skulle grna frst mer om skillnaderna beroende p vilken idrott/trningsform det gller.
    Borde ju vara stor skillnad om man jmfr cykel, som man vl fr sga frestar p pumpen och mjlksyran mer, inte nmnvrt med sttande belastning, med lpning? Lpningen r ju utmattande fr kroppen p andra stt, rent mekaniskt. Stressfrakturer verkar ju ka ven fr motionrer. Ofta med alltfr hastigt kad trningsdos, att kroppen inte hinner med att bygga upp styrka i leder och muskulatur.
    Men begreppet vertrning i sig relaterar kanske mer till konditionen, "anstrngningen p hjrta och krl", eller hur jag ska frklara vad jag menar att jag undrar ver?
    Intressant hursom! Tack fr lstips.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

vertrning r all trning dr kroppen inte lngre hinner terhmta sig. Det kan drabba vem som helst och i vilken typ av trning som helst.

Jag hrde ngon sga att vertrning bara drabbar elittrnande personer, men det stmmer inte. En motionr kan mycket vl trna fr hrt, ven om den nivn inte r hg jmfrt med elit. vertrning r allts relaterat till den egna fysiska frmgan. verskrider man den frmgan under en lngre tid, utan att kroppen fr tid att terhmta sig, kommer kroppen att brytas ned. Och inget man kan motverka eller stoppa med viljekraft.
    mvh
    Markku

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 98 gnger i 93 inlgg
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av MarkkuS Visa inlägg
    vertrning r all trning dr kroppen inte lngre hinner terhmta sig. Det kan drabba vem som helst och i vilken typ av trning som helst.
    Jag hller inte med hr MarkkuS. Skilj p vertrning och verbelastning vid trning. Artikeln snuddar lite vid detta i jmfrelsen med en muskelinflammation. vertrning r frmst relaterat till konditionstrning allts hjrta och lungor ven om det sedan kan ta sig i uttryck ven i muskelsvaghet. Att sga att det bara drabbar "elittrnande" personer krver att man definierar ordet "elittrna". "Elittrna" ger dock en bra vgledning till att frst sammanhanget fr nr det finns risk fr vertrning. vertrning frutstter i praktiken systematisk trning ver tid och att trningen kas i intensitet och volym. Jag tror inte att vertrning r kristallklart avgrnsat och definierat som diagnos, men det r frga om grader och man benmner ett "lindrigare" tillstnd eller frstadium som kallas "overreaching" (overreaching anvnds fr vrigt ocks om att under en period avsiktligt trna hrdare n att man hinner terhmta sig). Det blir lite svrt med begreppet "vertrning" d det r ltt att frska tolka och jag tycker ofta att det gtt lite inflation i nr det anvnds.

Vill man frdjupa sig s r Gran Kents avhandling en bra startpunkt. Dr finns ocks en text skriven av en mig nrstende person som beskriver "inifrn" hur vertrning kan upplevas.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjnstecykel)

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

All belastning, fysisk eller psykisk, som bryter ned kroppen p ngot stt r negativ. Sedan kan ju botemedlet vara olika, beroende vilken typ av vertrning eller verbelastning man utsatt kroppen fr.

Viktigast r ju att man r uppmrksam om detta hller p att ske. Det kan vara att man har en kronisk smrta ngonstans i kroppen som inte ger sig. Eller att man tycker att trningen inte lngre r rolig och att resultaten uteblir.

Om man inte bryr sig utan kr p med smrtstillande eller p ren vilja, "vinner" kroppen nd alltid, och stter stopp fr detta p ena eller andra sttet.

Eftersom detta r en forum fr motionrer, tycker jag man br vara medveten om att detta kan drabba ven sdana, och inte bara elitsatsande personer. Speciellt verambitisa nybrjare som inte lrt sig sin kropps begrnsningar.
    Senast redigerad av MarkkuS den 2016-11-27 klockan 14:28
    mvh
    Markku

6. Denna medlem sger tack till MarkkuS fr detta bra inlgg:

Standard

Citat Ursprungligen postat av mugge Visa inlägg
    Skilj p vertrning och verbelastning vid trning.
    Ah, klockren beskrivning av det jag sprkligt inte kunde stta fingret p. Tack!

8. Denna medlem sger tack till Sykkelnykkel fr detta bra inlgg:

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    294
    Tackad 34 gnger i 33 inlgg
    Blog Entries
    1

Standard

intressant mne men r med inne p mugges linje krvs mycket fr en motionr ska vara vertrnad snarare r det att dom trna fel och fr hrt

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 98 gnger i 93 inlgg
    Blog Entries
    2

Standard

Fr att frtydliga lite om sammanhanget fr vertrning. Fr att "n dit" s r utgngslget att man har en flerrig bakgrund av regelbunden och ganska hrd konditionstrning. Man ligger p 5-10 konditionspass i veckan och kar succesivt dosen i antal pass, lngd och intensitet. Frutsttningar givetvis r mjliga fr en motionr, men frhllandevis ovanliga. Dremot normalfallet fr eliten.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjnstecykel)

Liknande ämnen

1. Provkrning - p egen risk?
    By jonja in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 03:05
  2. Trainer = risk fr skeva hjul?
    By TB in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 06:22

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!