Visar resultat 1 till 10 av 10

Standard Hller man fr sub10 om man brjar NU

Jag har krt vtternrundan tidigare, 2011... senaste ren har trningen varit ganska dlig s jag anser mig vara tebaks p ruta 1. Tanken r nu att kra vtternrundan nsta r under 10h. Stter ja mig p cykeln idag s kan ja la kra 6mil utan att d eller f ont men mer skulle ja inte ge mig p.

Omjlig frga kanske men vad r riskerna med att satsa p denna tid med tanke p skaderisken. Vttern frra gngen satte jag p 11h. Trnade d frn mars- och lyckades f nrmare 300 mil i benen. Krde d inte s mkt vrig frebyggande trning och brja nog mars mnad med liknde form som jag r idag(30r gammal d iof men... ). Tv-tre veckor innan vttern det ret krde jag stenhrt p hisingen runt 15 mil och fick ont i ena knt.... ntt jag hade med mig p vttern och mnader drefter...

Frutsttningarna r att jag brjar trna NU och denna gng ven lgger in lite styrkevningar fr hfter bl osv osv

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gnger i 266 inlgg
    Blog Entries
    1

Standard

Var stenhrd "Arne999",med att cykelns instllningar r optimala! I synnerhet klossar, sadelhjd och setback.

Knproblem, brukar nstan alltid bero p att hojen inte r rtt justerad. Har man 300 mil i ryggen infr resan runt "plen", skall knna hlla. I synnerhet om man inte haft knproblem tidigare.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gnger i 51 inlgg

Standard

Under 10 timmar sjlv eller i grupp? Stor skillnad!
    Stanna p mnga kontroller eller hoppa ver det mesta, och speciellt mat, betyder ocks ganska mycket.
    Sedan betyder ocks lder och erfarenhet ganska mycket, till vilken niv man kan n.
    Din egen motivation till att trna klokt (!) och mycket, men nd inte verbelasta kroppen avgr hur lngt du kommer.
    Som du sjlv sger, en omjlig frga. Som ingen p frhand kan svara p, Och speciellt inte ngon utomstende.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Det r viktigt att ka trningsmngd progressivt. Inte mer n 10% per vecka i tid/strcka. Ofta gr nybrjare ut mycket hrdare, och verbelastar kroppen. Men kroppen stter effektivt stopp fr all vertrning, ven om viljan r stark!
    mvh
    Markku

Standard

Citat Ursprungligen postat av MarkkuS Visa inlägg
    Det r viktigt att ka trningsmngd progressivt. Inte mer n 10% per vecka i tid/strcka.
    Progressiv kning med max 10% per vecka?
    Det fr du grna frklara nrmare, srskilt vad du menar med progressiv?

Standard

Omjlig frga som sagt men det gr ju att f ett humm om det r galenskap eller ej. Hade jag sagt under 8h s hade det vll tex inte varit ntt snack om att skadan hade kommit ven om jag hade lyckats p ngot mirakulst sett trna upp uthlligheten.

Vet inte vad det r som har strst risk fr att kan pajja men senor tex vxer ju inte med ngon raketfart precis. Fick ju som sagt problem med knna sist gng jag krde pga en hrt cyklad Hisingen runt veckorna innan...... s med start i mars och 300mil i benen r jag helt sker p att jag kommer pajja. Frgan r om 4 mndaders trning extra (som aldrig blir lika bra som mars-juni mnaderna...) kan ge +15%

cykeln r justerad ven om det kanske r lge att se ver justeringen...

cykla i klunga gr man ju per automatik p vttern. Men visst otur kan man ju ha sklart ... Kommer sannolikt bli s att mina vriga cykelnissar inte kommer satsa p sub10 s det fr bli att haka p andra

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gnger i 95 inlgg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag tycker inte att det r s lyckat att i nulget och otrnad lgga ett skarpt ml fr VR2017. Du r ngra r ldre n sist och inte lika tlig s skaderisken r strre. Jag tror att sub10 r en mycket tuff satsning utifrn den bakgrund du beskriver. Du behver lgga upp en ganska tajt trningsplan och kunna fullflja den och sedan behver du hoppas p att hitta en bra grupp att ka med och bra vder. Risken r stor fr stress i trningsperioden och det r inte bara risk fr skador och veranstrngning. I och med att du verkar vara inne p att "kra hrt" s kar risken drastiskt fr frkylningar/influensa. Rikta istllet in dig p att jobba med grundtrning fram tills du kan cykla ute och bestm ditt ml nr du hunnit cykla ngra lngre pass p barmark.

Jag har sett tskilliga exempel p folk som ger sig p trningssatsning som sedan kraschar fr att man haft fr brttom. Typiskt r att man klarar 6-18 mnader innan problemen brjar komma och ju mer brttom man har desto snabbare kommer problemen. Satsa p ett grundtrningsprogram p kanske 10 veckor (eller fram till att du kan cykla ute regelbundet igen). Lgg istllet upp ett lngsiktigt ml att klara sub10 och lt 2017 vara en del av resan dit.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjnstecykel)

Standard

Lter klart vettigt. Ska trna p och se vart det landar. r ju helt klart en av dom som brukar g ut fr hrt med trningen... ska frska lra av mina tidigare misstag men det r ju ingen garanti tyvrr...

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Om tar cykeltrning, s brjar man p en "lagom" niv motsvarande den egna frmgan. Exempelvis att cykla 3 ggr i veckan och totalt X mil. Veckan efter kar man trningsmngden/tiden, men inte mer n 10% och total strcka inte mer n x+10%. Vad som r lagom r individuellt. Beroende p om man har cyklat mnga r innan, och kanske trnat cykling/spinning under vintern. Man fr knna sig fr. Tyvrr tror jag mnga tycker, ven nybrjare, att 10 mil p frsta turen p vren r en lagom tur. Vilket praktiseras av en cykelklubb i min nrhet.

Om man fr ont ngonstans som inte gr ver till dagen efter, mste man genast hlla igen. Det gr inte frdriva smrta med smrta.

Jag sjlv har anvnt denna metod infr de gnger jag cyklade VR. Jag brjade med utecykling i brjan av april, och fick drmed 10 veckors trning. Frsta veckan cyklade jag totalt kanske bara 5-6 mil frdelat p 3 ggr. Och drefter +10% per veckan. Det gr att man kommer upp i ver 100 mil, vilket r den minsta trningsdosen som rekommenderas. Det gr att kroppen vnjs vid den monotona arbetet, och att leder och senor hinner vnja sig. Muskelkraft och kondition kommer dock snabbar, vilket gr att det att det kan vara svrt att hlla igen.

Vrdet +10% r inte ngot som alla klarar av. Vissa personer behver t.o.m. ha en mindre veckovis kning fr att inte bli vertrnade.

Som sagt, man ska inte tror att man med viljekraft kan f kroppen att g ver sin begrnsning, och om man gr det, trotts smrta, kan man ka p riktigt lngvariga problem.
    mvh
    Markku

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av Arne999 Visa inlägg
    Lter klart vettigt. Ska trna p och se vart det landar. r ju helt klart en av dom som brukar g ut fr hrt med trningen... ska frska lra av mina tidigare misstag men det r ju ingen garanti tyvrr...
    Det hr lter olycksbdande. Jag knner inte dig, men det verkar som du har problem med att skynda lngsamt. Men kroppen kommer effektivt reglera vad den klara av eller inte. Om du r klok lyssnar du p kroppens signaler. Speciellt om du fr ont ngonstans.
    mvh
    Markku

Liknande ämnen

1. En XC som hller fr DE?
    By fgh in forum Kprd och mrken
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-08-10, 07:34
  2. Sker sub10 grupp till Vttern 2015
    By adna in forum Motionslopp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-09, 16:18
  3. Hur hller ni i styret?
    By Spandex in forum Landsvg / Racer / Cross
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 16:14
  4. Vad hller ni fr farter nr ni cyklar?
    By susse in forum vrigt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 17:03
  5. VR sub10
    By Cyklisten in forum Trning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 10:13

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!