Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 22
    Reg.datum
    Aug 2016
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Cool Hur varnar man andra cyklister att man kommer bakom?

Har precis skaffat mig en racercykel. Om det ens heter så på svenska, jag kollar mest på engelska youtube-klipp & forum så jag lär mig oftast engelska begreppen långt före de svenska. Iallafall, det har hänt ett antal gånger nu att jag kör om en annan cyklist. Jag bor på Öland så det är nästan bara landsvägar här definitivt inga cykelvägar.

Hur gör man på ett trevligt och smidigt sätt, framförallt för att förhindra att man skrämmer ihjäl andra personen, utan att göra en för stor grej av det?

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29
    Tackad 36 gånger i 31 inlägg

Standard

Använd den lagstadgade ringklockan.

3. Dessa 2 medlemmar säger tack till mumrik för detta inlägg:

Reg.datum
    Aug 2016
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Läste att man blir mindre aerodynamisk med den på, så jag tog bort den. Min medelhastighet höjdes med 5km/h

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29

Standard

Jo hej du!

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Måste ha varit en sjutusan till ringklocka - har du någon bild?

På racern har jag pinglan på undersidan av styrstammen och på gravelbiken sitter den på sadelstolpen. Andra cyklister brukar reagera precis som man kan önska när jag plingar. Annat är det med gående. Där har vi allt från småungarna som är oförutsägbara på ett förutsägbart sätt, mobilzombies helt utan perception och svårast av allt kanske gamlingar som är de mest oförutsägbara. En del gående blir sura om man plingar, andra blir sura om man inte plingar, en del byter hastigt riktning, några springer ut i terrängen. Mestadels fungera utmärkt om man i första hand ser sig som trafikant och försöker lösa situationen enligt trafikens grundregel om att anpassa sig till omständigheterna och visa hänsyn(till skillnad från varianten där man i första ser det som ett pågående träningspass som helst inte ska störas).

Kommer man någon som själv är ute på träningspass så kan det vara extra trevligt att lite tydligare ge sig till känna och kanske på vilken sida man är på väg att passera. Jag träffar t ex ofta på rullskidåkare på cykelbanan där jag pendlar till jobbet. Då brukar försöka annonsera extra tydligt att jag är på gång och på vilken sida jag tänker passera. I utbyte brukar de hålla in stavarna bättre då.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    15
    Tackad 56 gånger i 43 inlägg

Standard

Jag tror inte ens de största ringklockorna gör något nämnvärt luftmotständ om man jämför med cyklisten själv...

Men mina erfarenheter av att pingla är att det sällan uppfattas rätt om man inte har en typisk cykelringklocka som pärlan. Själv har jag den inte, trots att jag köpte en för omkring ett år sedan. Jag gav bort den till grabben som fick en cykel av mig.

Klockan jag har funkar rätt bra om jag pinglar i god tid. Den skrämmer inte någon då, och om jag pinglar på lagom avstånd får jag oftast folk att lämna plats åt mig utan att bli uppskrämda. Det är en rätt stor klocka med behagligt pling --- plong. Väldigt starkt, så det funkar på långt håll när det är gående utan proppar i öronen. De som har proppar med musik hör i vart fall inget alls, så där gäller det bara att vara försiktig.

Och cyklister, ja de hör klockan, men det är tveksamt om de uppfattar att det är en cykel som pinglar så. Pärlan är bättre i det avseendet. Men jag har onekligen större problem med alla gående och hundrastare på gc-vägarna, så jag fortsätter nog med spårvagnsklockan. Om man föredrar både hängslen och svångrem kan man ju ha båda, en på var sida, men jag ser inte något jättestort behov av klocka typ pärlan, eftersom den skrämmer mer än den här med behagliga ljudet. Jag vill ju inte att folk ska springa som yra höns framför mig; det är inte därför jag pinglar. Jag pinglar i god tid, och då tittar de åt mitt håll och har god tid att lämna plats.

Det finns ett sätt till att ta kontakt när man kör om en cyklist, och jag har använt det några gånger. Det är att man helt enkelt talar om att man ska köra om, och om man väljer att köra om till höger är det ganska bra läge att säga till. Alldeles självklart dämpar det farten om man ska förbi dem som är allra långsammast, men jag tror att en del cyklister som "kör racer" har en tendens att glömma bort att det faktiskt handlar om trafik, och att alla har lika stor rätt att vistas på vägen.

8. Denna medlem säger tack till cocuyo för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Det är ren inbillning att din cykelklocka skulle ge ett så stort luftmotstånd, så stora klockor finns inte. Däremot vet jag att många racercyklister vill ha ett "rent" styre och därför tar bort klockan, och sen blir dom så glada att dom omedvetet tar i lite mer därav den högre farten.
    Men nu står det i lagen att du skall ha ringklocka så bit i det sura äpplet, den är dessutom utmärkt att förvarna andra trafikanter med, speciellt om du väljer en riktigt klocka och inte den där fåniga saken som säger pling och inget mer. Jag håller mig med en klocka med spak som ger en lång ringsignal och dom flesta trafikanter hör den, en del vänder sig surt om, men när dom ser min trike skiner dom upp och går undan. Sen har vi ju dessa mobilzombies och för dom har jag ett elektroniskt signalhorn. I Kalifornien kan dom där mobilzombierna bötfällas om dom är för intresserade av vad som händer på skärmen och inte ser sig för men tyvärr är våra politiker för fega för att införa nåt sånt.

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29

Standard

Cucuyo, tack för tipset om Pärlan! Visst är det en sån man hade när man var liten (alltå j-ligt länge sen i mitt fall) där man liksom drar runt kåpan med hela handen för att plinga? Har saknat dem jättemycket! Tyvärr kan jag ju inte använda en sån. Skulle bli konstig vinkel på handen på liggisen.

Men jag hittade en klocka med kläpp som har jättefint och tydligt ljud med lång efterklang och som dessutom inte skäms för sig. Den kan jag rekommendera. På en retrocykel skulle den var ursnygg, men tycker den passar på vad som helst. Hittar det inte nu, men de förklarade ivf förut någonstans på sajten att de flesta klockor av den typen är felkonstruerade, så kläppen inte träffar där den ska för att ge bästa ljud.
    http://www.lionbellworks.co.uk/

Ser att priset gått upp lite. Jag gav 178 kr ink frakt julen 2012 och det var det värt. Folk brukar le när de hör den. Kan ju iofs vara för att de vänder sig om och får syn på mig också.

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    15
    Tackad 56 gånger i 43 inlägg

Standard

Den jag har är den här. Min förra, som jag köpte på Bea i Svedmyra var röd med vita prickar, gick sönder, så jag skaffade en ny på JULA. Både den övre och den undre delen har klang, så det är två toner - pling plong - och den hörs långt och har lång efterklang. När det är folk med hundar på parkvägen brukar jag plinga på upp till femtio meters håll, och det hörs bra när det inte är för mycket omgivningsbuller.

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29

Standard

Jaha, då var det inte alls sån jag trodde. Jag googlade Pärlan och hittade den här. Trodde det var den du menade.
    http://www.alvikscykel.se/cavo-ringklocka-parlan

Liknande ämnen

1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-12-08, 07:58
  2. Var inte ett arsel mot andra cyklister
    By Akuma in forum Köpråd och märken
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 17:01
  3. När kommer 105 Di2?
    By jonja in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-01, 00:20
  4. Broms bakom gaffeln?
    By jonja in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 20:49
  5. Racercykling vs andra sporter
    By racernicke in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 10:04

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!