Visar resultat 1 till 6 av 6
    Reg.datum
    May 2016
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard Vinterträning för en rookie?!

En stilla undran...
    Började cykla i våras efter att inte ha rört mig i träningssyfte dom senaste 15åren så med andra ord började jag i princip från noll, köpte mig en mtb och strax därefter en lvghoj.

Har nu faktiskt fått en tillstymmelse till kondition och den vill jag gärna behålla över vinterhalvåret så hur ska jag träna bäst, har en crosstrainer att använda till mer än en klädhängare men jag vill ju cykla.

Har sett att det finns rullar man kan cykla på men det ser ju helt livsfarligt ut, köpa en trainer eller spinningcykel?

Hur gör ni?
    Vill ha möjligheten att kunna träna hemma i första hand.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Skaffa dubbdäck till MTB:n och fortsätt cykla ute. Vintercykling innebär kanske lite startsträcka innan du hittar rätt med klädsel, men ge inte upp. Cykling på snöunderlag är faktiskt riktigt trevligt och med moderna dubbdäck så lär man sig snabbt att känna sig trygg.

För något år sedan hade Granberget uthyrning av fatbikes. Kolla om de fortfarande håller på med det. En riktigt kul grej att göra någon gång då och då är att hyra en fatbike och cykla skoterled. Om inte Granberget har detta kvar så kolla runt med cykelhandlarna.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    May 2016
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Jo dom hyr fortfarande ut dom så det ska jag nog testa, dock är vintercykling inte så lockande...håller mig hellre inne och kör isf, frågan är bara vad som ger bäst resultat.
    Drygt med kläder och sen är det ju kolsvart ute när man kommer hem från jobbet, och kallt...jösses vad jag gnäller nu känner jag!;-)

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

En massa kläder, mörkt och kallt - ja så känner nog de flesta. ;-) Jag har efter hand tagit mig förbi detta och pendlar nu året om mellan Falun och Borlänge. Har bit för bit sett till att skaffa och komplettera med det som krävs för att göra vintercyklingen möjlig och mestadels riktigt njutbar: Varma skor med el-sulor, ypperliga funktionskläder, rätt avvägd cykel, kraftig LED-strålkastare osv. För 20-30 minuter på cykeln vintertid så krävs egentligen ganska lite i form av utrustning och kläder, det enda att satsa lite på där är bra belysning.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    May 2016
    Tack
    0
    Tackad 3 gånger i 1 inlägg

Standard

9097522118686_1114611_Bundle_139866.jpg
    Jag köpte en sån här på xxl för 900kr. Jag har också en bioduk på 120” framför den ställer jag min cykel och spelar upp filmer från youtube där andra cyklar runt i USA. Filmerna kan hålla på en timme eller mer, vissa visar info som hastighet mm vilket är bra för att lättare pressa sig själv. Känslan blir bra.
    De jag gillar med filmerna är cyklisterna framför kameran, jag inspireras av hur de trampar och kommer snart in i deras rytm, kommer på mig själv att sluta trampa i kurvorna likt de själva, jag lutar även i kurvorna och ger fullt styrutslag :-)

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 229 gånger i 183 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Nu har jag lite mer folk där jag cyklar p.g.a. det så är vintercykling perfekt... det är inte lika många i vägen.

Har du plats så är en cykeltrainer typ som Michael.M visar ett alternativ. Dock så köp ett nytt däck och sätt på bakhjulet eftersom det sliter på däcket och det kan bli lite gummirester som fälls från däcket... Det finns särskilda däck för trainer. Det finns även trainer som man ersätter bakhjulet helt, finns en del prisklasser och typer. Så man får fundera på vad man har för plats innan man kan gå vidare. Är det fler i familjen så kan en motionscykel vara alternativ som är enklare att reglera och hoppa upp på, särskilt om man behöver byta däck m.m. för att sätta in andra cyklar i trainern.

De finns en del lite dyrare trainer som man kopplar till dator där man kan "tävla" mot andra eller då köra olika sträckor. Då följer "filmen" med ditt tempo och går det uppför i sträckan som du kör, så anpassas stigningen trögheten ner i trainern och du får kämpa mer för att ta dig upp för backen. Vissa njuter av det mer än andra.

Men åter till vintercykling så är det största problemet att ta sig över tröskeln och våga. Nästa problem är att man alltid klär sig för varmt. För mig räcker det med att ha bra och varma skor, bra handskar och då mössa. Sen på ben och överkropp är där man får prova sig fram och det har fungerat bra med vindtäta kläder. Har man hittat nivån på kläderna så är det underbart att rulla när det knarrar under hjulen och lyset gnistrar i snön.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Liknande ämnen

1. Vinterträning, alternativ cykling
    By MarkkuS in forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-12-20, 17:47
  2. Rookie- Beställa från Tyskland?
    By Hannasomcyklar in forum Köpråd och märken
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-10-15, 12:44
  3. Alternativ vinterträning
    By RichardLindquist in forum Träning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-28, 13:12
  4. Köpråd till rookie - behöver hjälp!
    By Salarswede in forum Långfärdscykling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 14:48

Tags for this Thread

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!