Visar resultat 1 till 4 av 4
    Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    8
    Tackad 10 gånger i 7 inlägg

Standard MTB-bana sliter snabbt ner MTB-cykel ?

Det finns en MTB-bana några km från där jag bor i Linköping. Det finns flera banor där som jag har tagit mig igenom med MTB några gånger. Köpte nyligen en ny billigare MTB och körde runt. Banorna är fulla med hinder i form av branta backar, berg, rötter, stenar, kullar osv. som en MTB-bana ska vara. Dock funderar jag på hur mycket stryk MTB-cykeln egentligen kan ta och om det är värt att snabbt slita ner en MTB-cykel bara för att det är kul att köra utmanande banor.

Säg att jag kör en stenig och brant MTB-bana 3 gånger i veckan hur länge dröjer det innan hjulen blir skeva och stötdämpare börjar läcka ?

Själv skulle jag föredra en kuperad MTB-bana utan en massa rötter och vassa stenar, lika roligt och cykeln skulle hålla bättre.

Reg.datum
    Jun 2013
    Tack
    75
    Tackad 17 gånger i 14 inlägg

Standard

Prövade på som glad amatör Mjölbys mtb-bana. Trodde det skulle vara lite lummig skogsmiljö med lagom kuperad terräng och backar upp och ner liksom. Hej vad jag bedrog mig, vissa partier är svåra att t.o.m gå i. Det är stenbumlingar, följt av djupa gropar osv. Man var emellanåt skräckslagen som den glada amatör man ändå var :P Kan hålla med om att det borde slita mer på cykeln med en sådan bana. Eller lär man sig hantera hindren med tiden bättre så att cykeln klarar sig?
    Crescent Atto 304 2013 samt Felt Z95 Sora STi 2014

Heja Sverige!

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag började cykla MTB för 4 år sedan. Hustrun och jag köpte då varsin begagnad MTB i någon slags mellanklass (nypris 10-15 kkr).MTB-cykling är inte gratis vilket jag var införstådd med från början. Samtidigt behöver det inte vara särskilt dyrt om man sköter sin utrustning och lär sig reparera vid behov. Särskilt min cykel har fått jobba hårt och Falun med omgivning är väl känt som en krävande miljö för en MTB-cykel. Jag har haft åtskilliga "haverier" som dock måste anses helt normala för vad man ska kunna förvänta sig. Det är visserligen delar som gått sönder, men allt som hänt med min cykel ser jag ändå som normalt slitage och jag tycker inte det har varit några konstigheter att laga:

Kraschade SPD-pedaler
    Pedaler av okänt märke som nog helt enkelt slitits ur efter många i och urklickningar och ett och annat islag.
    Åtgärd: Nya pedaler ca 350kr

Utslitna hjullager både fram och bak
    Lagren började kraka och krasa och vid kontroll konstaterade jag slitna och skadade lagerbanor.
    Åtgärd: Nya nav där jag själv demonterade och byggde upp hjulen igen. Kostnad ca 200 kr för framnav och ca 350 kr för baknav

Dålig framgaffel
    Ursprunglig framgaffel var av billig modell och helt enkelt inte tillräckligt bra för min cykling.
    Åtgärd: Bytte till bättre framgaffel 2000-2500 kr

Knäckt eker (1 eller två gånger)
    Åtgärd: Ny eker för kanske 25 kr/st

Böjd växelförare flera gånger både fram och bak
    Åtgärd: Oftast har jag kunna böja tillbaka växelförarna i fungerande skick. Främre växelföraren har jag till slut fått byta ca 300 kr

Största klingan fram böjd
    Åtgärd: Demonterat och knackat den jämn och fin

Vevlager på väg att skära ihop
    Åtgärd: Nytt vevlager 280 kr

Därutöver en eller två nya kedjor, tre förbrukade däck, en handfull punkteringar och byte av bromsbelägg. Jag har också haft framgaffeln inne på service (tror det gick på 500 kr).

Cykeln är idag fortfarande i prima skick. Visserligen en del slitage på ramen på utsatta ställen, men annars är det bara slitdelar som är i olika skeden i sin livscykel. Viktigt för att hålla cykeln i form är att se till att hålla den ren och välsmord. Jag tvättar och gör rent efter i princip varje tur. Kedjan rengörs efter varje 3-5:e tur och kan få en extra skvätt olja däremellan. Cykeln står sedan skyddad i garage när den inte används. Sett till cykeln så har jag under fem säsonger spenderat sammanlagt ca 10000 kr på köp, reservdelar och underhåll. Sedan tillkommer sådant som kläder, hjälmar, glasögon, verktyg osv som i och för sig används inte bara vid MTB-cykling.

Exakt hur mycket din cykel slits beror på en rad faktorer. Det finns helt klart bättre och sämre komponenter och en "billigare" MTB ska nog förväntas tåla mindre. Om du sköter cykeln så tror jag dock att du hinner växa ur den innan du sliter ut den. Håll rent, särskilt drivlina och framgaffel (torka fjäderbenen rent från smuts och droppa kanske på lite olja efteråt) så bör du kunna köra din bana i ett par tre år. Kontrollera cykel regelbundet avseende eventuella skador (knakande lager, sliten kedja, lösa ekrar osv) och åtgärda i tid. Det är klart att om du är hänsynslös mot cykeln i skogen så kommer den att få ett kortare liv, men om du å andra sidan är försiktig så känns det inte orimligt att den överlever i både fem och tio år.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Standard

Allt är ju såklart en smaksak men ju mer rötter, stenar osv det är på banan och ofta så träddar lite högre fart cykeln oxå då man ligger upep på rötterna o stenarna... Dock håller billigare cyklar bättre än vad man tror.. Jag cyklade själv Mjölby mtb spår flera gången i veckan på 2000 talet med en billigare Merida cykel och den höll bra.. Några MTB vättern fick den leva på oxå så man behöver inte en jättedyr cykel bara för att ha skoj i skogen,,

Däremot så gillar jag ju bökigare desto bättre. kan iof bero på att man kört cross/enduro dom sista 10 åren .
    Cube Acid 29 .

Liknande ämnen

1. Tvättbräda på cg-bana
    By cocuyo in forum Pendling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-01-04, 16:51
  2. Snabbt cykelställ?
    By Jakob in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-04, 12:57
  3. Ny maskin för snöröjning av gc-bana
    By jonja in forum Pendling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-21, 22:49
  4. BMX Freestyle/Bana
    By Pappaharding in forum Mountainbike
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 16:02
  5. Sadelfästet sliter byxorna
    By Minita in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-07-05, 07:09

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!