Visar resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Rundtramp

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    422
    Tackad 330 gånger i 265 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Rundtramp

Hur många, här på Cykelforum maximerar rundtrampet, (pedalvarvet), genom att utnyttja sina vrister. Personligen tillhör jag en av dom, som gör detta. Kan försäkra att vristernas muskler kan göra skillnad i såväl uppförslut, som på flacken!

Visst, det tar lite tid att öva upp den här tekniken. Men vid höga kadenser är skillnaden påtaglig, (åtminstone för mig). Efts jag är självlärd på området, vore det kul om fler vill och kan dela med sig om sina erfarenheter kring, "dödpunkterna" i rundtrampet!
    Senast redigerad av Sageborn den 2016-08-08 klockan 18:04

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 98 gånger i 93 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag vet inte om jag ska kalla mig självlärd. Jag har visserligen prövat mig fram på egen hand utan någon expert som tittat på. Däremot har jag läst en hel del. Det finns många spaltmeter skrivet i ämnet. Tidningen CyclingPlus hade en katastrofal krönika på detta tema för några år sedan där man fullständig bisarrt lyckades resonera sig fram till att ett optimerat rundtramp skulle kunna ge nästa dubbelt så hög fart. Det finns givetvis också en hel del artiklar som håller en god saklig och vetenskaplig nivå.

Det är min bestämda uppfattning att "rundtramp" egentligen inte handlar om att med foten ständigt applicera roterande kraft. Det är mer fråga om att man i det övre läget trycker foten framåt och i det undre läget dras foten bakåt. Om man ser cykeln från höger så börjar jag lägga på kraft när pedalen står ungefär i kl 11 och jag fortsätter fram till kl 7 därefter kommer ett kort moment när musklerna kan slappna av innan nästa varv. Alltså en mikropaus i rörelsen där foten och benet bara följer med. Det där med mikropaus jobbade jag mycket med när jag lärde mig paddla racingkajak. Intressant nog så jobbar man där med en kadens ganska lik som när man cyklar.

Jag håller med om att det ger en stor förbättring när man har ett bra "rundtramp". Vardera fot applicerar kraft ca 2/3 av varvet och tillsammans samverkar benen så att momentet som överförs till drivlinan varierar väldigt lite. I motsats till rundtramp kan man tänka sig ett barn eller en individ som aldrig funderat över detta med trampet. Denne applicerar kraften typiskt från kl 1:30 till kl 4:30 vilket innebär att moment endast överförs till drivlinan under halva pedalvarvet.

Ett läge där jag tycker det är särskilt värdefull att ha en fungerande rundtramp är på MTB:n i en stökig uppförsbacke. Då kan man lätt hamna mot stenar och rötter så att man blir i princip stillastående. I det läget är det bra att kunna trycka till oavsett i vilket läge pedalerna står.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

3. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 59 gånger i 49 inlägg

Standard

Numera är jag tveksam till "rundtramp". Möjligtvis har jag genom åren lärt mig en mer effektiv trampning, utan att jag är medveten om det. Det är åtminstone inget jag längre tränar på.

Jag antar att nyckeln till ett bra rundtramp är att man kan slappna av i benen, trotts att man applicerar kraft när man dra foten bakåt, uppåt och framåt. Men det blir gärna mer eller mindre "fyrkantigt" och man inte vinner något i effektivitet. Dessutom kunna hålla det under en längre tid är inte enkelt.

Man har testat proffs och inte heller de har en jämt tryck hela pedalvarvet, utan störst kraften är i nedtrampet.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    422
    Tackad 330 gånger i 265 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Självklart är den största kraften i nedtrampet Vä Hö, (jmf gärna med en förbränningsmotors kolvrörerelser). Men en människas ben kan vara betydligt effektivare, smidigare och flexiblare än en roterande, förbränninigsmotors vevaxels monotomi. Detta trots blygsam effekt.

Att effektivisera pedalvarvet, må vara svårt. Men jag kan garantera att det med rätt teknik lönar sig!

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Som sagt, är rundtramp inte längre något jag aktivt försöker utföra. Om jag trotts det har det i någon grad, beror det på att jag under några år aktivt tränade på det. Och det finns säker en viss effektivitetsförbättring med bättre trampteknik.

Numera cyklar jag bara utan att tänka så mycket!
    mvh
    Markku

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Rundtramp kör jag mer på liggcykel än med upprätt, särskilt i uppförsbackar... fast å andra sidan när jag provade praktisera det på upprätt så tyckte jag att jag fick ett högre driv framåt så bara för att komma ikapp och ta rygg. Om det stämmer eller ej, så är det min upplevelse att jag fick bättre driv framåt även på platten.. men rundtramp på liggis uppför - definitivt...
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Jo jag håller med. Då jag medvetet använder rundtramp när det går tungt och kadensen är låg, så känner jag att jag utnyttjar benmusklerna bättre.

Däremot tycker jag det blir svårt när kadensen ökar. Jag är inte säker på att jag själv i någon högre grad då har rundtramp. Dessutom är ju det något som bör gå automatiskt och inget man ska behöva tänka på hela tiden.
    mvh
    Markku

Liknande ämnen

1. Rundtramp
    By Helkama in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2015-08-28, 13:17
  2. Bra sätt att träna rundtramp på?
    By bebbe in forum Träning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 18:01

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!