Min MTB inköpt begagnad för 4 år sedan har varit en av mina favoritleksaker sedan dess. Med ojämna mellanrum har det krävts reparationer efter skogens ibland omilda påfrestningar. Härom veckan var det dags igen och denna gång hade jag nästa gett upp hoppet. Vevlagret började låta ungefär som om man hade haft skorna fulla av äggskal så väl hemma så blev det till att börja demontera. Vevlager hör dock till de lite mindre inspirerande delarna av cykelns mekanik. Det finns mängder med olika varianter och ska man byta ett lager så behöver man inte sällan få ut det gamla för att säkert kunna avgöra vad som ska beställas hem. Det gäller då att ha tillgång till rätt vevlagernyckel för att få loss det hela. I mitt fall vad dessutom fästpunkterna för verktyget skadade så jag satte igång med polygripen istället för att chansa på att köpa ett verktyg som sedan kanske inte ens passar.

Efter en del våld och lite förstörelse så hade jag ena sidan loss medan andra satt som berget. Till slut gav jag upp och beställde så småningom en ny cykel. Den gamla var trots allt tekniskt sett 8 år och det har hunnit hända en del på den tiden. När den nya cykeln var beställd så tog jag ett sista tag på vevlagret och retsamt nog så släppte det då. Hann då med att kontakta cykelhandlaren och få med ett nytt vevlager av lämplig modell. För att få ihop det hela blev det ett besök hos cykelhandlaren för att låna verktyg. Jodå, han hade rätt verktyg och med tanke på skicket på detsamma så var det nog första gången detta kom till användning.

Så nu sitter jag plötsligt med två MTB i gott skick. Ja, den gamla har sonen fått ärva och för honom var det ett jättelyft jämfört med hans förra MTB. Hur blev det för mig då? Ja, jag brukar väl sälla mig bland dem som framhåller att det är motorn och attityden det hänger på och inte prylarna. Jag måste dock ta några stora steg bakåt vad gäller den uppfattningen. Den nya cykeln är komponentmässigt genomgående minst ett snäpp över den gamla och med tanke på att det gått framåt med tekniken så är nog gapet lite större än så (båda cyklarna är HT). Redan på första turen så kände jag tydliga skillnader. Den nya cykel hade på något sätt mycket mer driv och den gick betydligt mer stabilt när man släppte på utför på steniga stigar. Igår fick jag sedan till bästa tänkbara värdemätare. En slinga på dryga 15km hyfsat teknisk cykling med många höjdmeter som jag hade pressat mig på helt nyligen med den gamla cykeln innan vevlagret började klaga - bästa tid 54:27. Igår på nya cykeln - 50:02. En ganska dramatisk förbättring som jag huvudsakligen härleder till skillnad i cyklarnas egenskaper och då ska sägas att cyklarna väger ungefär lika mycket (jag ska kolla vid tillfälle, men den nya känns aningen tyngre faktiskt).