Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Visar resultat 21 till 27 av 27
    Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    8
    Tackad 10 gnger i 7 inlgg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joner Visa inlägg

Cyklarna har en minimi-vikt, men har cyklisterna det ? Chris Froome hvdar att hans framgngar beror p hans viktnedgng. Han vgde 75kg r 2007. Idag har han gtt ned till 67kg, dvs rtt lite vikt fr hans 186cm. BMI=19,4 Han ser vldigt slimmad ut och skulle han tappa mer vikt n s skulle han nog dra ner p muskelstyrkan. Allts borde man hlla sitt BMI kring 20 fr att bli s effektiv som mjligt. Sjlv ligger jag p 24. Dags att bojkotta McDonalds och den lokala pizzerian.
    Jag undrar hur pass mycket man tjnar p att g ner i vikt. Just nu kr jag p ett strava segment p 2.9km som jag snittar 26.8km/h p.Min tid r 6:42. Min effekt ligger p 156W (r det bra?) Det finns de i tabellen som ligger p 130W och har krt 10s snabbare. r det pga att de vger mindre ?

Min vikt r 77.3kg jag r 179cm lng BMI=24 Lt oss sga att jag gick ner till min idealvikt p 69kg. Hur pass mycket snabbare skulle jag kunna cykla ?

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gnger i 51 inlgg

Standard

Jag har inget svar p din frga, men vikten i sg, betyder ju mest i d man cyklar uppt i backe. Dr har ltta cyklister en frdel.

Om man tittar p proffscyklisterna ser man att de snabbaste cyklisterna p plan mark, ofta r det de tyngsta med mycket muskler. Men en "tung" proffscyklist vger bara ca 70 kg!

I ditt fall ser jag p dina vrden, att du r en motionr, och om du verkligen vill bli snabbare, s r det normal trning som gller. Eftersom du har normal vikt, r det inget du ska ndra p. Om du frsker banta, r det stor risk att du bantar bort muskler och och inte enbart fett. Din vikt behver du inte bekymra dig om, innan du kommer upp i elitklass.

Angende effekt, s klarar elitcyklister utveckla 400 watt under lnga strckor (flera mil). En bra trnad motionr kanske hlften av det under lngre strcka, men det r ju naturligtvis helt individuellt.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gnger i 95 inlgg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag antar att uppgiften om din effekt kommer frn Strava och att du inte har ngon effektmtare. Nu lter visserligen 156 W ganska rimligt, men Stravas siffror ska man vara lite frsiktig med att tolka. Siffran kommer frn en berkning som baseras p strcka, hjdskillnader och hastighet plus de vrden som du angivit om dig sjlv. Enklast mjliga frklaring till att ngon med lgre effekt ligger fre dig r att denne angett andra vrden (han/hon kanske r 160 cm lng och vger 57 kg).

Men lt sga att Strava har rtt i detta fall. D skulle jag sga att du ligger p en ganska normal niv fr ngon som har en hyggligt aktiv livsstil. Du har frmodligen inte cykeltrnat tidigare och d fr du frmodligen inte ut din fulla potential. Om du fortstter att cykla regelbundet s kommer du visserligen frmodligen komma i bttre form, men ven om dina fys-vrden (puls, syreupptag mm) inte skulle frndras s r det troligt att du p 4-5 r kommer att kunna leverera ver 200 W. De viktigaste anledningarna till detta r att din kropp kommer att bli bttre p att syrestta just cykelmusklerna samt att du kommer att frbttra din cykelteknik och din position p cykeln s att det gr snabbare av den anledningen.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjnstecykel)

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gnger i 51 inlgg

Standard

Och man ska inte stirra sig blind p olika siffervrden. Det r motionen i sig som r vrdefull. Inte hur bra/dlig man r jmfrd med andra.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

5. Denna medlem sger tack till MarkkuS fr detta bra inlgg:

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joner Visa inlägg
    Jag undrar hur pass mycket man tjnar p att g ner i vikt. Just nu kr jag p ett strava segment p 2.9km som jag snittar 26.8km/h p.Min tid r 6:42. Min effekt ligger p 156W (r det bra?) Det finns de i tabellen som ligger p 130W och har krt 10s snabbare. r det pga att de vger mindre ?

Min vikt r 77.3kg jag r 179cm lng BMI=24 Lt oss sga att jag gick ner till min idealvikt p 69kg. Hur pass mycket snabbare skulle jag kunna cykla ?
    Trna mer?

Under semestern cyklade jag 56 km p knappt 2 timmar. P min cyclocross, nstan uteslutande grusvg. Dock vilade jag en stund och t mjukglass vid vndpunkten.
    P landsvg hller jag 30 i snitt p 10 mil och min effekt vid 160 bpm r ungefr 250 W.

Nr jag tvlade hll jag p 43 km/tim i 30 km. D var jag 37 r medeleffekten under ett sdant lopp lg p nrmare 400 W och medelpulsen var strax under 180 bpm.

Jag vgde 84 kg nr jag var p topp, numera pendlar jag mellan 88 och 90 kg med mindre muskelmassa. Vikten har bara betydelse om banan r vldigt kuperad.

Reg.datum
    May 2012
    Tack
    13
    Tackad 10 gnger i 9 inlgg

Standard

Hur nra 400W?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Banvallen73 Visa inlägg
    Hur nra 400W?
    Uppmtt p kalibrerad ergometercykel vid ngra tillfllen:
    1988: 360 W @ 173 bpm (maxpuls = 188)
    1999: 454 W @ 177 bpm (maxpuls = 192)
    2005: 390 W @ 168 bpm (maxpuls = 194)

Som jag skrev tidigare lg jag nrmare 180 i puls p tvling.....

1999 brt jag fotleden p vg till ssongens andra tvling, s jag fick aldrig veta om formen var s mycket bttre n ret innan.
    2005 hade jag redan slutat tvla, jag hll p att stryka med under en tvling 2001 och ven om jag kom tillbaks s orkade jag inte (mentalt och socialt) trna lika mycket lngre.

Liknande ämnen

1. Bygga om gammal cykel? r detta mjligt?
    By BorgBiker in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 11:36
  2. r det mjligt att laga dck med ett hack i?
    By WajDjaj in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 19:33
  3. r det mjligt att bygga p med fler vxlar?
    By bertil.isaksson@sr.se in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 20:01
  4. Hur lngt?
    By yakman in forum Lngfrdscykling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 21:03

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!