Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 27
    Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    8
    Tackad 10 gnger i 7 inlgg

Standard Hur lngt r det mjligt att snitta 42km/h ?

Undertecknad har nyligen upptckt ett sk. segment p STRAVA i nrheten. En strcka p 2,9km utanfr Linkping. det r en ganska kuperad inte helt rak strcka. Jag vrmde upp p de ca 2km dit. Sen gav jag i stort sett allt vad jag hade p min trekking-hoj. Resultatet blev 8:37 allts ett snitt p 20.9km/h.

Dm om min stora frvning d jag hamnar p plats 258 i resultatlistan. Visst, hade jag kunnat ge lite till genom mer uppvrmning, cykelklder, kolfiberhoj, g ner 5kg, dricka lite redbull kanske, det hade mjligen gett mig nn minut till inte mer.

Den bsta snitthastigheten ligger p 41.9km/h, dvs 3km p drygt 4 min. Hur r det mjligt ? r det inte lite Lance Armstrong-varning p den tiden ? kanske anvnde han elcykel, moped eller nt annat. Hur vanligt r det att folk fuskar p STRAVAs segment ?

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gnger i 182 inlgg
    Blog Entries
    9

Standard

Med velomobil eller med vanlig liggcykel s r det nog inga problem om det inte r allt fr brant uppfr... Med velomobil s r det inga problem fr mig att ligga p 35-40km/h och inte ta i fr kung och fosterland, med ngorlunda kuperad asfaltsterrng.

Har inte provat riktig landsvg nnu med den, ska se om jag kan ta det i sommar och se vad man kommer upp i fr farter under lngre strcka. Nu mts man av rdljus mindre n varje km, s man har ingett stlle med flygande kilometer s det blir lite missvisande den statistiken jag fr ut ifrn Endomondo. n mindre totalen p strckan som fr lgt medelvrde tack vare rdljusen. Igr snittade jag nd p 25.83km/h med diverse rdljus och vgpassager in till jobbet p 16kms krning.

Finns en kille som kr Siljan Runt (160km) med snitt 54.9km/h i velomobil... https://www.youtube.com/watch?v=O-l0WuJjVME
    Ingen Lance, men med ett muskeldrivet fordon. Men han hade nog kunnat krossa Strava-strckan misstnker jag.
    "Fr en generation sedan behvde mnniskan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum p WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    8

Standard

Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    Med velomobil eller med vanlig liggcykel s r det nog inga problem om det inte r allt fr brant uppfr... Med velomobil s r det inga problem fr mig att ligga p 35-40km/h och inte ta i fr kung och fosterland, med ngorlunda kuperad asfaltsterrng.
    Utvecklingen gr snabbt. Liggcykel och trehjulingar knner jag till, men velomobiler var nt nytt fr mig, Jag lste att de kan komma upp i 65km/h, de kostar som mindre ny bil samt att de har elektrisk hjlpmotor fr uppfrsbackar. Kan tnka mig att det blir tungt annars, fr man kan ju inte stlla sig upp och trampa.

Nvl, jag r definitivt inte konservativ nr det gller cyklar, vilket den genomsnittlige cyklisten verkar vara. Jag skulle definitivt kunna tnka mig liggcykel, men de kostar lite fr mycket fr vad man fr, utbudet r begrnsat och de r dessutom svrslda. Velomobilerna r vldigt lga, jag kan tnka mig att det finns risk fr att de inte uppmrksammas s bra i trafiken.

Angende strava-segmentet s sg jag p vinnarens profil att han sg professionell ut och hade en tempo-cykel. Hade det rrt sig om en plan rakstrcka hade jag inte tvivlat p snitthastigheten, men fr en ganska backig och stundtals rtt trafikerad cykelvg lter det mycket.
    Senast redigerad av Joner den 2016-06-15 klockan 13:28

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gnger i 182 inlgg
    Blog Entries
    9

Standard

Velomobiler har funnits ett tag, men de r dyra... drav att de r ovanliga om man inte har intresse fr specialcyklar.

Alla velomobiler har inte elassist... Den jag rullar saknar elektrisk motor och det r tungt i backarna... Men nr man kan trycka p dr det inte gr brant uppfr s r spelar inte vikten ngon strre roll... Har man fart fart p bket s rullar det p bra och har man vgar dr man kan f fart nedfr s underlttar det en hel del nr man kommer till uppfrsbackar.

Hittade en motor p Blocket hromdagen som skulle funka p min. Specad toppfart var 110km/h p den motorn. Inte lagligt i Sverige, men det skulle gtt undan.

Kan misstnka att det r ngon som r bde vltrnad och har rtt material fr att kra p i de hastigheterna. Men jag ser inte det som en omjlighet.
    "Fr en generation sedan behvde mnniskan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum p WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gnger i 95 inlgg
    Blog Entries
    2

Standard

41,9 km/h p 2,9km lter inte srskilt konstigt i mina ron, men det r svrt att sga ngot om tiden om man inte vet s mycket om segmentet. Jag tycker det kan vara lite kul att jmfra sig mot andra ibland om inte annat fr det egna egot. Det finns ocks enstaka segment dr jag vid tillflle nr jag rkar vara dr och knner mig i form gr en lite satsning fr att f en bra tid.

Jag vill inte p ngot stt vara dum, men dina 20,9 km/h r inte srskilt snabbt. Din trekking-hoj kan vara en viktig anledning till detta. Jag cyklar p ett antal olika cyklar och som referens s finns en runda p 17 km nra dr jag bor som jag cyklat med de flesta av mina cyklar och skillnaderna r ganska stora. Vid ungefr samma anstrngning s kan jag hlla ca 34 km/h med liggracern. Den vanliga racern 33 km/h och gravelbiken 31 km/h. Cityhybriden skulle jag gissa r jmfrbar med din trekking-hoj och den tror jag inte jag fr upp ver 27 km/h. Jag har ocks cyklat p en lite snabbare hybrid (som sonen nu tagit ver) och med den hamnar jag vl runt 30 km/h.

Topptiderna i Strava r just detta - "topptider". Samma cyklist har med skerhet cyklat strckan mnga gnger och p mer beskedliga tider. Toppnoteringen r sannolikt frn en dag med gynnsamma vindfrhllanden. En av mina "bsta" noteringar r p en 6.1 km lng strcka med en hjdskillnad p +82 m. Hr rkade jag ha 5-10 m/s medvind och fick d en medelhastighet p 30,4 km/h. En mer "normal" fart fr mig p detta segment r 28,5 km/h.

Jag tvivlar inte p att det "fuskas" med Strava-tider. Har sjlv lagt mrke till en uppfrsbacke dr hgsta registrerade medelhastighet var ver 70 km/h.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjnstecykel)

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gnger i 51 inlgg

Standard

Som sagt vinden betyder vldigt mycket, om det r sltt eller backigt, vgytans slthet, "snabba" dck, sittposition, din fysiska frmga etc.

Om man tittar p proffscyklister kan de sjlva hlla 50-60 i snitt under flera kilometer, frutsatt det inte backigt och inte blsigt.

En mer normal medellders motionr hller snittfarter uppt 30 och kanske lite ver, p strckor p 5-10 mil med racer. Naturligtvis mycket beroende p den fysiska formen.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Tackad 102 gnger i 77 inlgg
    Blog Entries
    2

Standard

joner, lgg grna ut en lnk till segmentet, skulle vara kul att prova strckan.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gnger i 95 inlgg
    Blog Entries
    2

Standard

Heff, sk p Citronen-Sturefors
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjnstecykel)

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    8

Standard

Citat Ursprungligen postat av mugge Visa inlägg
    41,9 km/h p 2,9km lter inte srskilt konstigt i mina ron, men det r svrt att sga ngot om tiden om man inte vet s mycket om segmentet. Jag tycker det kan vara lite kul att jmfra sig mot andra ibland om inte annat fr det egna egot. Det finns ocks enstaka segment dr jag vid tillflle nr jag rkar vara dr och knner mig i form gr en lite satsning fr att f en bra tid.

Jag vill inte p ngot stt vara dum, men dina 20,9 km/h r inte srskilt snabbt. Din trekking-hoj kan vara en viktig anledning till detta.
    Jo vars, I dagarna kpte jag en gammal stlracer billigt p blocket. Jag har aldrig cyklat p en racer frrut, men s fort jag satte mig p den mrkte jag skillnaden. Racer-hojen gick som ett spjut jmfrt med min tunga trekkingcykel. Nu har jag krt ngra strava-segment och t.o.m satt ett nytt rekord. Jag blev "king of the mountain" p strava Jag snittade p 29,2 km/h, tnka sig att en kulmagad 78 kilos 46-rig amatr kunde lyckas med det. Fr se hur lnge lyckan varar innan killarna fr nys om den nya tiden och petar ner mig igen. Jag hamnade p plats 1/6 p ett strava-segment som har flera tvra kurvor och broar, s att det gller att ha lite teknik ocks, inte bara bra fls.

Kort sagt, s gr cykeln mycket fr hastigheten och jag tror de flesta som tvlar p strava har racercyklar.

Jag tycker strava r mrkligt nd. Ibland visas segmentet p stravas sida, men sen nr man kommer dit r det bara vissa segment dr tiduret dyker upp p appen. P andra strckor syns tiduret, men sen nr man ska kolla resultatet hemma, s har inte segmentet sparats verhuvudtaget.

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    8

Standard

Citat Ursprungligen postat av Heff Visa inlägg
    joner, lgg grna ut en lnk till segmentet, skulle vara kul att prova strckan.
    https://www.strava.com/segments/10312595

Det r en vlcyklad strcka 1,155 frsk av 275 personer. Senast jag skulle testa strckan, s syntes inte nt i appen, s jag vet inte om segmentet funkar.
    Senast redigerad av Joner den 2016-07-10 klockan 13:49

Liknande ämnen

1. Bygga om gammal cykel? r detta mjligt?
    By BorgBiker in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 11:36
  2. r det mjligt att laga dck med ett hack i?
    By WajDjaj in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 19:33
  3. r det mjligt att bygga p med fler vxlar?
    By bertil.isaksson@sr.se in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 20:01
  4. Hur lngt?
    By yakman in forum Lngfrdscykling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 21:03

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!