Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Visar resultat 11 till 20 av 27
    Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 58 gnger i 48 inlgg

Standard

Fr det som fjer TdF ser att man under ngra strckor har hllit snitt ver 50 i flera/mnga mil. Visserligen r det en strre grupp, men nd. ven enskilda cyklister hller 40-50 ver ganska lnga strckor (mil). S den fysiska frmgan spelar mycket stor roll, ven om ltt cykel gr mycket. (+vder och terrng).
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Standard

Citat Ursprungligen postat av MarkkuS Visa inlägg
    Fr det som fjer TdF ser att man under ngra strckor har hllit snitt ver 50 i flera/mnga mil. Visserligen r det en strre grupp, men nd. ven enskilda cyklister hller 40-50 ver ganska lnga strckor (mil). S den fysiska frmgan spelar mycket stor roll, ven om ltt cykel gr mycket. (+vder och terrng).
    Vikten tror jag har stor betydlese. Bde vikten p cykeln och cyklisten. Proffsen i TdF r muskulsa men vldigt smala och de har det dr speciella utseendet som bara proffs-cyklister har. Har sett en del Lance Armstrong-dokumentrer och han berttade att de flesta i hans team svlte sig fr att g ner i vikt s mycket som mjligt.

Cyklarna r kolfiber rakt igenom och ramarna vger 700g. Nu har tydligen de modernaste cyklarna elektrisk vxling ocks.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joner Visa inlägg
    Vikten tror jag har stor betydlese. Bde vikten p cykeln och cyklisten.
    Det r vanligt att tro det, men i 42km/h r luftmotstndet det som dominerar, ver 80% r luftmotstndet
    http://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

Cyklarna r kolfiber rakt igenom och ramarna vger 700g. Nu har tydligen de modernaste cyklarna elektrisk vxling ocks.
    De kompletta cyklarna fr inte vga under 6,8kg. De flesta av proffsens ramar r specialtillverkade och frstrkta (ls: tyngre) fr att klara av den hrdhnta hanteringen

Reg.datum
    Nov 2013
    Tack
    8
    Tackad 24 gnger i 23 inlgg

Standard

Din uppgift, att proffsens ramar r frstrkta(tyngre) r intressant. Vilken r Din klla? Jag tror att de(proffsen) kr p den utrustning sponsorerna ger order om.

De hippa kparna vill kunna kpa de cyklar de ser proffsen kra p, drfr kr proffsen p de cyklar sponsorerna ger order om, allts de cyklar som erbjuds de hippa kparna!

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Tackad 329 gnger i 264 inlgg
    Blog Entries
    1

Standard

Hm... att stallen, skulle g emot sponsorerna, (vad det gller utrustning), vore helt befngt. Reklampengarna, som cirkulerar inom cykelsporten, r ronmrkta ifrn Start till Ml. Visst vill ocks cykelmrkena vara med och dela p kakan. Och det fr dom. Betnk vidare att ex Giant, BMC, kr med egna stall. Visst fr segrarna extra frmner, (r livsviktigt fr stallen). Men tro inte fr en enda sekund att pengarna som snurrar runt i den hr cirkusen inte har enbart kommersiella intressen! Hller drfr till 100% med "BengtG", i den hr frgan!

Eller... finns det ngon, som har en annan uppfattning, ang kommersialismen, inom cykelstallen?

Standard

Citat Ursprungligen postat av BengtG Visa inlägg
    Din uppgift, att proffsens ramar r frstrkta(tyngre) r intressant. Vilken r Din klla? Jag tror att de(proffsen) kr p den utrustning sponsorerna ger order om.
    Visst r det sponsorerna som styr, och det r sponsorerna som frser proffsstallen med dessa frstrkta, och d ven tyngre, ramar.
    Kllan r ett inlgg i ett annat forum, dr det hnvisades till tidningen Tour, nu har jag hittat texten
    dr det tex str
    "einen “Tarmac SL” aus den Bestnden des Teams gekauft haben, berichtet, dass die Rahmen teilweise schwerer sind als unsere Test exemplare. Ein Indiz dafr, dass zumindest einzelne Rahmen fr die Profis berarbeitet wurden."
    och
    Als der Deal mit Milram offiziell war, haben wir bei unserem Hersteller in China unterschiedliche Prototypen bauen lassen, mit unterschiedlichen Carbon-Belegungen an Lenkkopf und Tretlager.”
    Utseendet, liksom namnet och frgen, p ramarna r allts detsamma som de som sljs till oss vanliga cyklister.
    Men de r tyngre, och styvare, eftersom de r frstrkta.

Sedan tvivlar jag p att det r srskilt mnga av de ramar som anvnds i TdF som vger s lite som 700g,
    oavsett om det r i frstrkt proffsutfrande eller i det utfrande som sljs till oss vanliga cyklister.
    Exempel p det r den Pinarello Dogma F8 som Chris Froome, liksom resten av Team Sky, anvnder.
    Den r uppmtt till 1019g i 55cm

De flesta av de cyklar som proffsen anvnder brukar vga 7 - 7,5 kg
    och enligt reglerna fr de inte vga mindre n 6,8kg.

Men det finns stjrnor, srskilt de korta med sm cyklar, som ligger p minivikten, tex
    Nairo Quintanas Canyon Ultimate CF SLX Kolla http://www.cyclingnews.com/

Men oavsett vad Froomes, eller ngon annan av TdF-cyklisternas ramar vger
    r det luftmotstndet som r det som "bromsar" mest fr den som cyklar 2,9km p 3min55sek
    Inte om cykeln vger 7, 8 eller 9 kg
    Cyklisten cyklar med en effekt p hela 465W! Fr den som endast klarar 250-350W i fyra min spelar det ingen roll om cykeln r 1, 2 eller 3 kg lttare
    Tyvrr
    https://www.strava.com/segments/10312595
    Senast redigerad av CoolHydrat den 2016-07-11 klockan 23:02 Anledning: 42km/h

7. Denna medlem sger tack till CoolHydrat fr detta bra inlgg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Tackad 329 gnger i 264 inlgg
    Blog Entries
    1

Standard

Tja... detta luftmotstnd och kampen om maximal aerodynamik, har alltid varit alla cyklisters Rena Skra Helvete! Hoppas att vi alla kan vara helt verens om detta?!

Frdelarna mot luftmotstndet har dock inte historiskt vunnits genom nykonstruerade ramar. Tvrtom, har det handlat om att ha en vgrtt krstllning och knsla fr att utnyttja sin kropps maximala frutsttningar att gra sig s aerodynamisk som mjligt.

Mitt tips: Testa din rulltid vid en brant nedfrsbacke du vl knner till. Gr en markering med ex en krita dr du brjar rulla och fortstt sedan ner fr backen utan att trampa. Prva sedan hur snabbt du kan rulla ner fr backen i olika krstllningar och titta p vilken maxhastighet du uppnr. Gr sedan om experimentet och markera var cykeln stannar. Kan garantera att resultatet kommer att ge "AHA"-upplevelser.

9. Denna medlem sger tack till Sageborn fr detta bra inlgg:

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 58 gnger i 48 inlgg

Standard

Nr det gller vikten ser man ju tydligt att tyngre cyklister har en nackdel i backar uppfr. Man ser det p proffsen, men ven bland amatrer. Det senare har jag sjlv upplevt mnga gnger nr jag cyklat med i ett gng, som r jmbrdigt p sltan, men nr det brjar g uppt halkar mnga storvxta efter.

Nr det gller aerodynamiken, r kroppen den strsta stoppklossen. Men utformning av utrustning (cykel/klder) pverkar, och kan gra skillnad i tempotvlingar, ven om det bara ger sm frbttringar.

Oavsett allt detta, r den egna fysiska frmgan det som till strsta del avgr hur fort man kan cykla.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Standard

Citat Ursprungligen postat av CoolHydrat Visa inlägg
    Exempel p det r den Pinarello Dogma F8 som Chris Froome, liksom resten av Team Sky, anvnder.
    Den r uppmtt till 1019g i 55cm

De flesta av de cyklar som proffsen anvnder brukar vga 7 - 7,5 kg
    och enligt reglerna fr de inte vga mindre n 6,8kg.
    Just den Pinarello Dogma F8 som Chris Froome anvnder heter X-light och r tydligen en begrnsad upplaga p 200st. Den vger exakt 6,8kg som du skriver.

Aerodynamiskt sett r den nya framgaffeln smalare framt vilket minskat luftmotstndet med 54% En sak jag undrar ver r varfr dessa
    dyra cyklar har flgbromsar och inte skivbromsar. Har det med vikten att gra ?

Cyklarna har en minimi-vikt, men har cyklisterna det ? Chris Froome hvdar att hans framgngar beror p hans viktnedgng. Han vgde 75kg r 2007. Idag har han gtt ned till 67kg, dvs rtt lite vikt fr hans 186cm. BMI=19,4 Han ser vldigt slimmad ut och skulle han tappa mer vikt n s skulle han nog dra ner p muskelstyrkan. Allts borde man hlla sitt BMI kring 20 fr att bli s effektiv som mjligt. Sjlv ligger jag p 24. Dags att bojkotta McDonalds och den lokala pizzerian.

Reg.datum
    Nov 2013
    Tack
    8
    Tackad 24 gnger i 23 inlgg

Standard

@CoolHydrat.

Tack fr Ditt svar! Tour r en bra cykeltidning, en av de f vrd att lsa.

Liknande ämnen

1. Bygga om gammal cykel? r detta mjligt?
    By BorgBiker in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 12:36
  2. r det mjligt att laga dck med ett hack i?
    By WajDjaj in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 20:33
  3. r det mjligt att bygga p med fler vxlar?
    By bertil.isaksson@sr.se in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 21:01
  4. Hur lngt?
    By yakman in forum Lngfrdscykling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 22:03

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!