Visar resultat 1 till 7 av 7
    Reg.datum
    Apr 2009
    Tack
    1
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Standard Mountainbike eller fatbike

Jag planerar att skaffa en mountainbike inom kort. Men är också sugen på en fatbike. Har ännu bara provat en fatbike inne i butik så har ingen erfarenhet av en sådan i praktiken.
    Att kunna cykla på grusvägar runtom i skogen och runt berg är en upplevelse. Och en fatbike med sina väldiga däck måste ju gå extremt mjukt över grova vägar. Givetvis större rullmotstånd än mountainbike på hårda vägar. Men på riktigt dåliga vägar så kan det väl rentav bli tvärtom förstår jag, speciellt när det är mjukt underlag. Jag planerar dock inte att medvetet söka mig till de sämsta vägarna. Är det någon här som har både mountainbike och fatbike? Eller någon som har gått över från mountainbike till fatbike?
    Om jag skaffar en fatbike så ämnar jag även använda den på vissa flera mil långa turer på asfalt. Är den tungrullad även om man pumpar upp däcket ordentligt, så mycket som däcket klarar? Sedan undrar jag också om det innebär någon märkbar skillnad i praktiken att fötterna hålls bredare på en fatbike.

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Varför inte en fattrike? Det specialbygge Maria Leijerstam cyklade till sydpolen med finns nu som kommersiell modell, ICE som byggde ihop den åt henne har den nu bland utbudet under namnet Full Fat http://www.icetrikes.co/explore-our-trikes/full-fat#

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag cyklar en hel del MTB och har provat fatbike. Jag fick låna fatbiken hos min lokala cykelhandlare och hade fantastiskt kul i 10 minuter. Förhållandena den dagen var perfekt för en fatbike med snö i flera lager inklusive ett skikt som var som bristande skare och överst ett lager nysnö. Här kommer fatbiken verkligen till sin rätt på mjuka eller dåliga underlag som inte bär. Jag skulle gärna ha en fatbike bara för att den är så kul i sin rätta miljö, men jag inser samtidigt att jag bara sällan åker i förhållanden där så är fallet. Jag ser en fatbike som en tredje eller fjärde MTB att ha i garaget, efter en framdämpad, en heldämpad och kanske en "downhill".
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Apr 2009
    Tack
    1
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Standard

Tack för svar.

Ja en fatbike är förvisso en extrem cykel. Om man cyklar mycket längs grusvägar och små stigar med trädrötter och stenar, samt som vintercykel så förstår jag att den är suverän. Men vill man med samma cykel ta sig fram några mil på asfalt också så kanske en vanlig mountainbike är en bättre kompromiss...

Triken är verkligen cool! Priset dock i högsta laget... Förresten så minns jag att jag sett nån som tillverkar fyrhjuliga fatbikes, minns inte namnet. Dessa har då tvåhjulsdrift vilket måste ge ett suveränt grepp!

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Två hjul ger bättre grepp än tre eller fyra. Med en tvåhjuling kan man ganska enkelt balansera över 100% av vikten på det drivande hjulet. På tre eller fyra hjul är detta inte praktiskt möjligt.

Det låter som att en MTB skulle vara bästa kompromissen för dig.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Apr 2009
    Tack
    1
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Standard

Jag har tänkt genom saken. Medan en fatbike vore häftigt så är en mountainbike vad jag har mest praktisk nytta av. Har idag beställt den modell jag sedan tidigare varit intresserad av: en Scott Scale 970.
    Senast redigerad av Swedpat den 2016-05-19 klockan 14:03

Reg.datum
    Apr 2009
    Tack
    1
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Standard

Efter några turer med Scott Scale 970 måste jag säga att jag är mycket nöjd. Suverän på grusvägar och stenstabil i hög hastighet. Accelerationen måste jag säga är bra trots så grova däck vilket visar på att ramen är styv och att effekten går bra ut i hjulet. Den dyrare och något lättare Scale 960 var väl lockande men avsaknaden av det största främre drevet(vilket verkar vara en ny trend bland dyrare mountainbikes med bara två drev fram) är en nackdel. Jag har definitivt användning av de högre växlarna på landsväg och när det går utför.
    Jag är 178cm och valde Large i ramstorlek, vilket jag finner vara perfekt. Medium hade varit för litet för min smak när det gäller sittställning.
    Men jag kan inte tycka annat än att styret är absurt brett: drygt 73cm! Vet inte om jag någonsin har nytta av denna bredd, hade kunnat varit en decimeter smalare. Jag märker att jag normalt föredrar att hålla händerna vilande över växelreglagen och inte över handtagen.
    Reglaget på styret för att låsa och öppna fjädringen är perfekt. Snabbt och lätt tillgängligt. På rak väg och uppförslut när det går hyfsat jämnt så har jag fjädringen låst och på guppig väg och nedför har jag den i regel öppen.
    Jag kan bara säga att jag ger denna cykel klart godkänt. 2016 års svart/röd modell har en snyggare och mer lysande röd färg än föregångarna, det var en positiv överraskning! Nu återstår bara att skaffa en lämplig styr och sadelstolpsväska till cykeln.
    Senast redigerad av Swedpat den 2016-06-04 klockan 01:15

Liknande ämnen

1. Köpa mountainbike för 8-10000
    By Kontos in forum Köpråd och märken
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-05-13, 13:02
  2. Mountainbike för barn
    By Andreas in forum Mountainbike
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 06:43
  3. Köpa mountainbike, funderingar.
    By knasen87 in forum Mountainbike
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 10:45
  4. Köp av ny mountainbike
    By piebju in forum Mountainbike
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 13:09
  5. Skev fälg bak på en mountainbike
    By larzze in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 19:30

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!