Visar resultat 1 till 9 av 9
    Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7
    Tackad 7 gånger i 6 inlägg

Standard Cykling och prostata/testikelcancer ?

Enligt artikeln ökar cykling risken för cancer i testiklar och prostata, då cykelsadeln trycker på prostatan.

http://www.expressen.se/halsoliv/man...rostatacancer/

Om du tillbringar mer än nio timmar på sadeln är risken fem gånger så stor att få diagnosen prostatacancer. Finns det inte nån specalsadel man kan köpa som inte trycker mot prostatan för att minska cancerrisken ?

Lance Armstrong diagnostiserades med testikelcancer, vilket är en cancerform som främst drabbar yngre män och ofta tävlingscyklister skriver wikipedia.

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    18
    Tackad 38 gånger i 34 inlägg

Standard

Här hittar du massor info och bra sadlar.

http://www.sq-lab.com/en/sqlab-ergon...perfect-saddle

Finns att köpa hos Haga cykel i Nyköping

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joner Visa inlägg
    Finns det inte nån specalsadel man kan köpa som inte trycker mot prostatan för att minska cancerrisken ?
    ...eller så vågar man något nytt... liggcykel... Inge tryck där inte, kanske liggsår på ryggen då rå.

Som CR är inne på så finns det olika modeller. Har sett en del bilder på olika försök att slå sig in på sadelmarknaden, dock så verkar folk inte "våga" köpa en sadel som sticker ut i utseende... hur bra den må vara för oss.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Sadlar har alltid varit ett problem, det är helt enkelt inte en särskilt bra sittplats. Trots detta har det inte hänt något direkt på den punkten, vi bär vår smärta i stjärten efter cykekturen, det bara är så!

Hela konceptet med den s.k. säkerhetscykeln är helt enkelt anatomiskt fel. Det går att spåra tillbaka till ursprunget nämligen hästen där man satt på en sadel. Men den sadeln är betydligt bredare, och man behöver inte cykla.

För att kunna använda apostlahästarna att ta sig fram gjordes sadeln betydligt smalare och det var där det gick fel. Vi är helt enkelt inte gjorda för att sitta på en pinne, nåt redan dom gamla Preussarna kände till. Dom hade en bestraffningsmetod inom militären där den skyldige fick sitta på en "pinne", i själva verket en bräda som var väldigt smal längst upp, hade han varit mycket olydig så hängde dom på lite vikter på hans fötter också.

Numera så sätter sig folk frivilligt på en pinne för att "komma i form".

Men konceptet hur en cykel ser ut är mycket ingrott och branschen är väldigt konservativ, man ser ju bara hur liggcyklar diskfalificeras från såväl cykeltävlingar som motionslopp. Precis som mactommy prövade jag nåt nytt, fast det var inte smärtan i stjärten som var drivkraften i mitt fall, det var det där ned att slippa sätta ner foten och sen få dit foten i clipsen igen. Att jag blev av med smärtan i stjärten, och en hel rad andra punkter också förresten, var en bonus.

Så det bästa rådet är att bli en "rebell" och skaffa en liggcykel, dom finns i både två och trehjuliga varianter, där får du inte ont i rumpan alls. Om du trots allt vill framhärda i den klassiska "uppfel" som vi liggisar kallar den så kan du ju pröva en s.k. fjärilsadel, dom lär vara mer anatomiskt korrekta.

5. Denna medlem säger tack till starhawk för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Tackad 329 gånger i 264 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Jodå, arslet får ta stryk, vid långvariga turer på hojen. Inget snack om det! Visserligen, får man med tiden också valkar i röven. Men detta är tyvärr en klen tröst, (för dom flesta). I dessa fall är det "Macho", som gäller.
    För oss som dock körde racer på 80/90-talet, då sadlarna var hårda som flintsten, oergonomiska och rena pinoredskapen, framstår dagens sadlar som balsam i själen.

Vi unga kved och led. Ofta var det med gråten i halsen, vi återvände hem. Dock var det helt tabu att visa några känslor under cykelträningen. Konceptet var enkelt: Tig och Lid!

Jodå, så småningom, (tog år), vande sig våra ömmande bakar, vid tortyrredskapen. Vilket i förlängningen ledde till att vi kände behov av att förvara sadlarna i kassavalv, under nätterna. Detta för att då hade sadeln förvandlats ifrån ett rent helvete, till en ovärderlig klenod.

Men, ack! Det var då det. Numera finns det ett enormt utbud av sadlar. Det går dessutom att få sittbenen uppmätta och anpassade, efter vilka mått en passande sadel skall ha.

Har man ändå problem med arslet. Beror detta säkert många gånger på att cykelns inställningar, (sadelhöjd, setback, styrstamslängd, ramstrl, mm) inte är korrekta!

Avslutningsvis, vill jag bara säga. "Det är aldrig fel med valkar i röven"!!!
    Senast redigerad av Sageborn den 2016-05-14 klockan 20:36

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7
    Tackad 7 gånger i 6 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av CR Visa inlägg
    Här hittar du massor info och bra sadlar.

http://www.sq-lab.com/en/sqlab-ergon...perfect-saddle

Finns att köpa hos Haga cykel i Nyköping
    Sadeln "600 active" rekommenderas av urologer, men kostar 130EUR. Det borde finnas billigare alternativ. Själv har jag lutat ner min sadel 30-40 grader för att skona prostatan. Jag försöker sitta bara på bakre delen av stjärten utan att skrevet tar i. Att arslet tar stryk under längre turer tar jag med ro, men att bli öm i prostatan och sen få problem med urinvägarna är nog för att jag ska sälja cykeln och börja gå till jobbet istället, cyklingen är inte värt det.Liggcyklarna verkar snälla mot skrevet, men ack så fula de är, samt att nördfaktorn är hög och folk glor. Nja, jag har funderingar på att helt enkelt kapa den främre smalare delen av sadeln och enbart sitta på den breda bakre delen av sadeln,

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Jepp, man får in vara blyg om man kör liggcykel. Men ju fler vi blir, desto mindre kommer folk att stirra... fast å andra sidan är det faktiskt ganska kul att snacka med folk som är nyfikna på vad man sitter på.

Graeme Obree har jag för mig körde med specialsadel när han skulle prova ta sina rekord, dock var inte det måttligt populärt hos UCI som förbjöd egna sadlar och sa att sadlarna måste kunna gå och köpa i butik... Då fick han tag på en standardsadel och kapade spetsen. Dock var det sittpositionen på sadeln han ville åt och inte för ev. kommande prostata besvär. Så varför inte prova att kapa en själv om man inte hittar en inom en rimlig budget? Så kan man leta vidare i lugn efter en beprövad.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Liggcyklarna verkar snälla mot skrevet,
    Jo dom är mycket snälla mot skrevet, man kan cykla på mil efter mil utan minsta besvär från den regionen, och dom ömmande skuldrorna och ömma ryggen är också ett minne blott. Jag minns fortfarande hur man måste "härda in" rumpan på sadeln vilket krävde en viss anpassning av tider när man började cykla för säsongen, det slipper man med liggcykeln det är bara att sätta sig och dra iväg när man känner för det
    men ack så fula de är
    Tja smaken är såsom baken delad, visst det finn en del fula liggcyklar, men det finns gott om fula uppfel också så det går nog på ett ut

och folk glor.
    Javisst! och dom ler och en del vinkar glatt

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    18
    Tackad 38 gånger i 34 inlägg

Standard

Sadeln "600 active" rekommenderas av urologer, men kostar 130EUR. Det borde finnas billigare alternativ. Själv har jag lutat ner min sadel 30-40 grader för att skona prostatan. Jag försöker sitta bara på bakre delen av stjärten utan att skrevet tar i. Att arslet tar stryk under längre turer tar jag med ro, men att bli öm i prostatan och sen få problem med urinvägarna är nog för att jag ska sälja cykeln och börja gå till jobbet istället, cyklingen är inte värt det.Liggcyklarna verkar snälla mot skrevet, men ack så fula de är, samt att nördfaktorn är hög och folk glor. Nja, jag har funderingar på att helt enkelt kapa den främre smalare delen av sadeln och enbart sitta på den breda bakre delen av sadeln,
    Utformningen skonar prostata och känsliga delar, den kommer du åt utan "active" för halva priset. Active funktionen är bra för ryggen, men kostar som du skriver en slant extra. Kör du utan cykelbyxor kan du titta på 610 med riktpris ca 80€

Liknande ämnen

1. Dam cykling
    By Heff in forum Elitcykling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-04-16, 19:59
  2. Cykling
    By Sageborn in forum Köpråd och märken
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-09, 03:57
  3. Cykling i OS
    By Banvallen73 in forum Elitcykling
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 08:35
  4. Öl och cykling!
    By Sageborn in forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 10:20
  5. Cykling och filosofi
    By tomasojohansson in forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 06:28

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!