Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Hyra cykel?

Reg.datum
    Apr 2016
    Tack
    1
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Question Hyra cykel?

Hej!

Jag har nyligen flyttat hem till Sverige och har ingen cykel men vill fortsätta cykla. Och har tittat på alternativ för att hyra en cykel innan jag vet att jag kommer stanna (det är ju så krångligt att transportera). Tycker om både mountain/racing/sport. Jag träffade nyligen på en annan cyklare som gärna lånar ut sin mot en penning. Det är helt ok eller vad tycker ni? Om inte, vart skulle ni hyra från?

Tacksam för tips

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Var bor du i landet? Normalt så finns inte så många ställen som man kan hyra cyklar på under längre tid, utan det är korta perioder som gäller.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Apr 2016
    Tack
    1
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Kortare period går bra, vill testa lite olika sorter I Stockholm.

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Kollade lite snabbt på en firma som jag vet hyr ut lite cyklar, dock så har de upp till en vecka... kostnad för en "touring cykel med dämpad framgaffel" i 1 vecka... sätt dig ner... 1470kr... racer kostar lika mycket för 1 vecka... Sen fanns efter lite sökning lite andra och där var det 1400kr för en MTB/vecka och då behöver man lägga 3000kr i disposition.

Känns som om det är billigare att köpa en billigare begagnad för den summan och "kasta" den om du inte vill ha den kvar efter en vecka (eller prova sälja den vidare)... och köpa en ny för nästa vecka... för det är så det kommer bli om man hyr cykel på dessa vanliga turistställena med hyrescyklar. Köp och säljmarknad för Stockholms län: http://www.blocket.se/stockholm?q=&c...is=1&l=0&md=th

Ska man bara ta sig mellan punkter och då inte ge sig ut på landsvägen eller i skogen så finns City Bikes (såvida man bor nära dessa stationer). Man köper ett säsongskort för 250kr, april till oktober... Det finns 140st cykelstationer och man lämnar inte tillbaka den där man hämtade utan man lämnar den på närmsta cykelstation. Cykelstationerna finns här: https://secure.citybikes.se/maps/ här snackar vi inte MTB eller racer utan enkla cyklar.

Är det någon som har något som kan tänkas hyras ut så behöver man veta mer om vilken storlek på cykel som du behöver ha (vet du inte så ange din längd) och var i Stockholm du bor...

Har två cyklar efter svärfar som jag måste smörja upp och pumpa, dock inte MTB eller racer. Ena är en stadscykel 3vxl och sen har jag en Wasa 10vxl, tror det ska vara bockstyre på den men nu är det "rakt" styre på. Wasa ser ut så här och har enklare handtag på och styret går att vända:

Pris: 500kr/st
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

5. Denna medlem säger tack till MacTommy för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Har en heldämpad 21-växlad mountainbike som står och samlar damm, inget som helst fel på den, den står bara för att jag numera enbart cyklar på min trike. En kompis som kan det där med cyklar gav mig rådet: Sälj den inte för under 3000:- men jag kan väl tänka mig att sänka priset till 2500:- om du vill ha den.

Standard

Citat Ursprungligen postat av starhawk Visa inlägg
    En kompis som kan det där med cyklar gav mig rådet: Sälj den inte för under 3000:- men jag kan väl tänka mig att sänka priset till 2500:- om du vill ha den.
    Om det är den du har skrivit om tidigare så är det försöket ett rent Hästhandlarskojeri!
    De enda som kan betala så mkt är en samlare (om det finns sådana för den cykeln)
    För en vanlig användare är den på gränsen till värdelös!
    "Fjädringen" på den modellen fungerar uselt i praktiken, liksom utväxling, sittställning och ANNAT
    särskilt för cykling/pendling på gator och cykelbanor i Stockholm och andra liknande städer.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Ger mig in i den här debatten, mot bättre vetande. Men det finns något som heter tillgång och efterfrågan. Vilket resulterar i att en vara alltid är värd det någon i det aktuella läget, är beredd att betala för den.

Sålde själv en Giant Pacer, förra veckan, för 1400SEK. Trots att detta var en äldre ramvxl modell, fick jag ändå över 15 svar på annonsen!
    Hade planerat att sälja 3 stycken stålracrar till i år. Men tror jag väntar och ser hur prisbilden på dessa hojer utvecklas.

Men som sagt. En vara är alltid i dagsläget värt det någon är beredd att betala. För den som undrar, var Gianten i 100% mekaniskt skick!
    Skulle aldrig kunnat med att sälja den annars.

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Sagge! ingen idé att diskutera med coolhydrat, han är bara ute efter att provocera, det är därför jag har honom på min ignoreralista, då slipper jag se hans inlägg.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Blog Entries
    1

Standard

Jodå "Starhawk", du har 100% rätt. Skrev därför också, mot bättre vetande!

Till "Mac Tommy": Skickar gärna ett tidstypiskt bockhornsstyre, (Alu) och ny styrlinda till din "racer", mot portokostnad!

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Blog Entries
    1

Standard

Jodå "Starhawk", du har 100% rätt. Skrev därför också, mot bättre vetande!

Till "Mac Tommy": Skickar gärna ett tidstypiskt bockhornsstyre, (Alu) och ny styrlinda till din Wasa "racer", mot portokostnad.
    Vet dock inte i skrivande stund vad det kostar att skicka!

Liknande ämnen

1. Hyra cykel?? HJÄLP!
    By clma94 in forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-25, 21:34
  2. Hyra cykel om man är osäker på vilken cykeltyp
    By Cyclus in forum Köpråd och märken
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 16:17
  3. Hyra cykel?
    By Jakob.S in forum Köpråd och märken
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 17:42
  4. Hyra cykel på kreta.
    By DIRAVI in forum Övrigt
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 22:50
  5. Hyra cykel långfärd
    By HoBeFr in forum Långfärdscykling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-03, 10:11

Tags for this Thread

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!