Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 11 till 12 av 12
    Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Tackad 102 gånger i 77 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Gott att du är på G nu cocuyo

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    15
    Tackad 56 gånger i 43 inlägg

Standard

Hoppas att du också är på G.
    Det tog som jag trodde halva sommaren att komma igång någotsånär. Nu har jag fått upp flåset så att jag kan göra turer kring fem mil igen utan att bli alltför trött.

Det stötte till en komplikation, eftersom jag har fått diagnos på Diabetes Typ 2, och jag måste försöka fixa det. Där har cyklingen en viktig roll. Min diabetes bröt ut i samband med att jag fick dengue, men den har legat och lurat i åratal, och jag har misstänkt det länge. Mitt HbA1c var nittioen i maj, och jag har lovat diabetessköterskan att jag ska få ner det kring fyrtio till nästa gång. Jag är övertygad om att jag kommer att lyckas med det, men jag har fått dra ner rejält på kolhydraterna. Jag har ju tidigare ätit LCHF, så det är inte något nytt, och inte svårt på något sätt, men det är en del saker som man inte kan unna sig.

Mitt socker har alltså legat på ett snitt omkring tio mmol/l under lång tid, och jag ska pressa ner det till i närheten av fem, som är normalt för den som är frisk. Ungefär två mils cykling får ner det till normala värden, och det längsta jag har cyklat hittills på en dag är omkring åtta mil. Då gick sockret ner till 3,7 mmol/l, och jag mådde fortfarande bra. Så länge man inte injicerar insulin finns ingen risk att få för lågt socker.

Men min lever trycker fortfarande ut betydande mängder socker, så att jag fastande mäter upp omkring 6,5 mmol/l och ibland lite mer. Det tyder på att jag har mycket fett i levern, och för att få väck det behöver jag fasta en del. Men jag tror att jag vid slutet av sommaren, när jag ska ta ett nytt prov på långtidssockret, kommer att ha normala värden. Nu har stickorna för mätning tagit slut, men jag har kunnat lägga upp en strategi för kost och motion. Kanske den viktigaste biten är att se till att verkmästarn i magen får sitt; dvs att med resistent stärkelse se till att bakteriefloran där nere har gott om käk. Jag har också passat på att ordna en fördelaktig samling bakterier som hjälper till att hålla ner sockret.

Och så länge jordgubbssäsongen varar kommer jag att pilla i mig en och annan jordgubbe. Det är min sista sommar i Sverige nu, så det gäller att passa på. Till hösten emigrerar jag till Kuba.

Liknande ämnen

1. Sjuk idé
    By turbo in forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 10:43

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!