Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 12
    Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Tackad 102 gånger i 77 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard Långvarigt sjuk

Har sedan i början av februari, sjuskriven jobbatt, osv..... är riktigt trött på det numen det går långsamt bättre iaf.

Körde 2 trainerpass förra veckan, efter det senaste slog det till igen med full kraft, började tydligen träningen för nära inpå.

Antar det är influensan i olika varianter ( varit med om det förr ), nu min fråga, hur har ni gjort när ni börjar igen med träning ? hostan är kvar vid ansträngning...

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Det är lätt att förhasta sig med att komma igång, särskilt om man varit sjuk en längre tid eller i omgångar. Har själv erfarenhet av det och har en bekant som verkligen hamnade i en negativ spiral med ständigt återkommande krasslighet så fort hon försökte sig på ett träningspass. Jag minns att hon under en period försökt styra träningen med pulsmätare och för att verkligen gå försiktigt fram var max tillåten puls satt till 120!

En lite grov tumregel som jag fått rekommenderad är att man tar det lugnt minst hälften så lång tid som man varit sjuk. Dvs har du varit krasslig i en vecka och känner dig pigg så ska du ändå vänta till dag 4 med att arbeta så pass att du blir svettig och flåsig. Jag skulle i ditt fall lägga samman hela perioden (ca 40 dagar?) och alltså hålla igen med egentlig träning i 2-3 veckor. Pulsen är ett bra hjälpmedel i sammanhanget. Jag använder själv på sin höjd fingertoppar+klocka, elektroniska hjälpmedel känner jag inget behov av. Jag har genom åren utvecklat en ganska bra känsla för var min puls bör ligga i förhållande till ansträngningen. Om jag känner att pulsen ligger för högt så reagerar jag numera nästan intuitivt med att snabbt sänka ambitionen med passet eller att avbryta det helt.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

3. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Tackad 329 gånger i 264 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Jodå, lider uppriktigt med dig "Heff"!
    Segdragna infektioner, kan knäcka vem som helst. Tro mig jag vet. Efter min stora cykelvurpa, fick jag dras med detta i över ett år och var övertygad om att allting var slut för gott! Var då gott som knäckt, både fysiskt och psykiskt.

Men nu över till dig. När det egna immunförsvaret, inte klarar infektionerna, ligger man ofta, (mer eller mindre pyrt till). Dock brukar kroppen ha en mirakulös förmåga att hämta sig på sikt. Tror dock säkert att detta kommer fixa sig för dig!

Kan annars rekommendera min egen dagliga frukost, (slaviskt hållen under flera år), med: 1 Rå vitlöksklyfta, 1 Skiva rå ingefära, 1 bit torkad chilifrukt, samt surdegsbröd, med massor av fiber. Har hållit oss friska, under lång tid!

Vet inte om detta koncept kan vara till någon hjälp? Men lovar att det knappast kan vara till någon skada. Så varför inte pröva?!

Fö "Heff" Krya på dig!

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    15
    Tackad 56 gånger i 43 inlägg

Standard

Jag har ingen erfarenhet av långvarig infektion sedan tidigare, men snart är det dags för mig också att ta fram cykeln efter ett alldeles för långt uppehåll. Första februari kom jag hem från Kuba med dengue, som jag trodde skulle vara över snart, eftersom jag hade blivit mycket bättre efter den första veckan. För att inte bli inlagd på Kuba spelade jag frisk och flög hem, och sedan dess har jag uppriktigt sagt varit riktigt dålig. Visserligen bättre och bättre dag för dag, men det går långsamt fram...

Jag har inte vågat sätta mig på cykeln, men jag har promenerat en del. Om jag går för fort blir jag svimfärdig. Sjukdomen går på blodet, sänker blodvärdena och gör syretransporten sämre. Jag har gått i backen ett par gånger, gående, och det är därför jag inte gärna cyklar. Fallhöjden och farten är ju större då.

Så för min del avvaktar jag fortfarande, och jag vet inte hur fort jag kommer att trappa upp, men det lutar nog åt att jag kommer att ta det mycket lugnt den närmaste tiden.

Krya på dig Heff!

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Blog Entries
    1

Standard

Välkommen tillbaka "cocuyo"!
    Hoppas du snart är uppe på sadeln igen!

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Blog Entries
    2

Standard

Dengue är ingen höjdare läste jag, så krya på dej cocuyo....

Kommer ta åt mej en del av råden jag fått här men inte det om vitlök, då får jag flytta ut i till jordkällaren typ

Det som kan vara bra med att vara tvungen att ligga lågt med träning är ju att cykeln/cyklarna får sej en rejäl genomgång.

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Blog Entries
    2

Standard

Hemskt vad tråkigt det är att vänta då......

9. Denna medlem säger tack till Heff för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Blog Entries
    1

Standard

Still going strong, "Heff". Hojen står alltid och väntar på dig!

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Blog Entries
    2

Standard

Visst gör den det Sageborn börjar krypa i benen bara

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    15
    Tackad 56 gånger i 43 inlägg

Standard

Så har jag idag gjort min första cykeltur efter att ha blivit frisk, och den gick in till stan och hem igen, ungefär tjugo kilometer totalt, vilket tog nära två timmar. Jag var helt slut när jag kom hem, och det märks att hela kroppen har tagit stryk. Jag fick lov att lägga mig en stund och sova för att ta igen mig.

Det är ganska normalt för dengue att det varar omkring tre månader innan man känner sig bra igen.

Jag lär väl känna av vad konvalescens innebär märker jag. Det tar nog halva sommaren innan jag känner mig i form igen.
    Senast redigerad av cocuyo den 2016-04-30 klockan 20:02

Liknande ämnen

1. Sjuk idé
    By turbo in forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 10:43

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!