Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 55

Ämne: Socker

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Tackad 102 gånger i 77 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard Socker

Efter att min arbetsplats har haft en föreläsare som talade om socker i vanlig mat blev man lite skrämd över hur tillverkarna försöker peta in socker i maten.

Tog till mej det ordentligt och kollar nu hela tiden på det man handlar så att man iaf inte överstiger 10% ( kolhydrater varav sockerarter x % ) socker, slutade med sånt som godis odyl från 1/1- 2016.
    Tex så är pauluns sk hälso mysli i alla dess former inte riktigt vad man tror, det ska enl föreläsaren innehålla tillräckligt med en form av socker för att man vill ha mer av det, skumt men jag tror på det rätt hårt nu.

Trots en riktig förkylning inkl allt så mår jag iaf bättre.

Nån mer med som vill dela med sej ?

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 58 gånger i 48 inlägg

Standard

Jo tillverkarna är duktiga på att blanda in socker och fett, för att vi ska tycka om det. Och vi äter då mer än vi behöver. Även om det är "vanlig" mat.

I normala fall fungerar viktregleringen automatiskt, att vi äter när vi är hungriga, men inte mer än det behövs. Tydligen sätter socker+fett denna mekanism ur funktion.

Sen får man ju skilja på naturlig sockermängd och tillsatt socker. Kolhydrater i sig är inte något onödig, liksom inte fett eller protein. Vi behöver allt, men i lagom mängder.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av MarkkuS Visa inlägg
    Jo tillverkarna är duktiga på att blanda in socker och fett, för att vi ska tycka om det. Och vi äter då mer än vi behöver. Även om det är "vanlig" mat.
    Blanda in fett det var något nytt! Saken är ju snarast den att man tar bort fett och ersätter det med socker, i dom här nyckelhålsvarorna t.ex. Sen har vi kycklingarna, för att öka vikten så sprutar man in vatten och för att vattnet inte skall rinna ut så tillsätter man druvsocker som får vattnet att stanna kvar i köttet.
    Nej fett är knappast problemet utan det är det tillsatta sockret, har inte sett någon vara där man har tillsatt fett, snarare så skär man bort så mycket av det att köttet blir torrt och tråkigt när man tillagar det. Fett väger för övrigt inte särskilt mycket så det fungerar inget vidare för att höja vikten på varan, och vikten är ju oftast det mått som avgör priset.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Ok, något fett tillsätts väl inte, men den onyttiga maten innehåller ofta mycket fett från början. Exempelvis kakor, bullar etc. Sådan mat som vi tycker är riktig god, och äter bara för det, och inte för att vi är hungriga.
    mvh
    Markku

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Har inte funderat överdrivet mycket över detta även om socker ofrånkomligt är en fråga vi kämpar särskilt beträffande barnen i familjen, men har med anledning av tråden sökt lite på vad som skrivs i ämnet. Inte särskilt oväntat så finns hur mycket som helst att läsa. Intressant är att det snabbt går att upptäcka några huvudteser som det argumenteras för:

* Representanter för livsmedelsbranschen och särskilt på sockersidan säger att sockerkonsumtionen inte ändrats nämnvärt över tiden. Vi äter lika mycket socker nu som förr.
    * Hälsofanatiker utmålar sockret som alltigenom ont med beroendeframkallande och hälsovådliga egenskaper likvärdiga med diverse narkotika.

Mellan dessa ytterligheter finner man också lite mer nyanserade synpunkter som dessutom i större utsträckning går att spåra tillbaka till lite bredare och oberoende faktaunderlag.

Min uppfattning är att sockerfrågan är minst sagt rörig. Socker är tveklöst ett allvarligt problem för många, men det är svårt att navigera i den information som finns att tillgå. Ofta används människors oro för sockret som hävarm för att sälja produkter: "inget tillsatt socker", "nu 8% mindre socker", "sockerfritt" osv. Frågan är vart detta egentligen leder. Är det fler än jag som träffat på argumentation i stil med "jag dricker light-läsk till chipsen så jämnar det ut sig"? Min strategi är en strävan mot att utgå från råvaror vid matlagningen och att minimera andelen processat och halvfabrikat.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

6. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Tackad 329 gånger i 264 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Tycker det är bra att frågan om "Raffinerat socker" tas upp här på Cykelforum och en stor eloge till "Heff" för det!

Vill till att börja med att påpeka att "Raffinerat socker", inte finns naturligt, utan är en skapelse av människan. Vi klarade oss utan "Raffinerat socker" i 100.00 tals år. Men nu är det för alltid slut med det! Produkten har definitivt kommit för att stanna.

Svenskarnas konsumtion av "Raffinerat socker", ligger runt 40 kilo, per person och år (Jordbruksverket) och måste väl ses som alarmerande, med tanke på fetman och övervikten, som bokstavligen exploderat, med snart varannan vuxen man, bärande på övervikt.

Självklart, bör inte "Raffinerat socker", ensamt ta ansvaret för detta. Utan här måste vi också ta hänsyn till degenerade vanor i form av: Stillasittande liv, Hög alkoholkonsumtion, Oregelbunden sömn, Stress, Brist på motion, Snabbmat, Transfetter, (som Sveriges regering inte klarar av att förbjuda, trots att Danmark lyckats). Här är livsmedelsindustrins påverkan på våra politiker förödande, ur folkhälsosynpunkt. Detta därför att ett förbud lätt skulle kunna genomföras över en natt. Om nu den politiska viljan och kuraget bara funnits. Tyvärr saknas den här viljan ock kuraget. Man kan fråga sig varför?
    Naturligtvis är svaret på frågan enkel. Man har vikit ner sig för "Livsmedelslobbyn". Gångjärn som knarrar/knirrar, blir tysta om man smörjer dom tillräckligt!

Nåja tillbaka till det "Raffinerade sockret" I vilka "Livsmedel", finns då dessa? Svaret är mycket enkelt. Nämligen överallt. Naturligtvis med vissa reservationer.

Kan här lista ett gäng på några som bör undvikas: Ketchup, Senap, Färdiga såser, Smooties, Färdigrätter, (av alla typer), Flingor, Mysli, sötad yoghurt, Grillsåser, bröd, (här gäller det att läsa noggrannt). Detta eftersom man anger i % sockerarter. Varför har jag ingen aning om... Socker är väl socker! Åtminstone tillsatt i bröd? Eller har jag fel?

Men nu handen på hjärtat! Den största konsumtionen av "Raffinerat socker, är vi alla väl medvetande om. Detta i form av: Bakverk, Läsk, Smågodis, "Bit till kaffet", glass, mm. Självklart kan listan göras hur lång som helst. Men att fokusera på okunskap, är inte relevant, så länge det går att läsa på varornas innehållsförteckningar. Eller har jag fel igen! Jodå, jag förstår att man lätt kan låta något "smita" ner i vagnen inne i butiken. Men detta är knappast någon ursäkt för att inte läsa innehållsförtecking vid hemkomsten. Åtminstone inte om man är läskunnig.

Här finns så klart två "framkomliga" vägar. Nämligen att blunda, eller skylla på tidsbrist. Det senare, kommer garanterat, senare i livet att generera hur mycket tid som helst, för studier av Ettiketter/Innehållsförteckningar.

Sist, men inte minst, måste det poängteras att "raffinerat socker", är ett beroendeframkallande medel. Härom är alla forskare överens, (utom sockerindustrin). Vi känner säkert alla någon som har/haft problem, med för hög konsumtion av "Raffinerat socker" med ambitionen att bryta mönstret och inte lyckats eller fått betala mentalt, för att bli av med suget! Detta efts Jag själv, (personligen) gått igenom den här plågsamma processen.

Tips till alla: Undvik "Raffinerat socker", i vilken form det nu vara månde! För denna konsumtion, är inte bara onödigt, utan kränker i förlängningen din intrigitet, med befarad övervikt som följd!

Avslutar med frågan: Är den explosiva ökningen av "raffinerat socker" totalt obekant? Eller väljer väljer alla att blunda?
    Senast redigerad av Sageborn den 2016-03-08 klockan 02:45

Reg.datum
    Aug 2015
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Dolt socker i maten är till för att framhäva positiva smaker (umami) som inte finns, socker är också billigt, men också för att göra som sagts tidigare här oss beroende eftersom socker i allmän mening berör beroendecentret. Nästa gång du går till affären ska du tänka på just deras produkt. Socker i maten gör billig mat ätbart, utan dolt socker skulle producentens mat antagligen smaka värre. Att blanda ihop dolt tillsatt fulsocker med ex. kolhydrater som finns i bröd och potatis är lite missvisande. Jag har sällan stött på personer som blir "fet" av att äta ris, potatis, pasta och bröd i normal förbrukning. (intag vs utgift ska ha en jämn balans) Det finns antagligen värre bakomliggande intag som skapar dålig kosthållning. De sista kilona på kroppen kommer säkerligen inte att försvinna om du har ett normalt intag av dessa livsmedel med mycket kolhydrater, om man undviker godis, dricka, och chips och äter normala matportioner kan man med stor säkerhet vara lugn. Har man en sjukdomsbild med fetma eller en vilja att deffa sig ska man helt klart undvika alla former av socker och kolhydrater, även frukt, helst också mejeriprodukter. Som sagt, 26 år i matbranchen så kan jag bara säga att köp rena och dyra livsmedel (dyr mat är bra mat), inget hel- och halvfabrikat. Ät inte mer än du behöver. Om du äter sötebröd då vet du vad du får, då är det ok, men att äta en ex. köttpirog och få i sig lika mycket "socker" som en kanelbulle, ja det är inte helt bra. Blir vi konsumenter lurade, absolut! Medvetenhet, kunskap och engagemang är konsumentens styrka.
    Senast redigerad av Steff den 2016-04-18 klockan 20:31

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

"...ska man helt klart undvika alla former av socker och kolhydrater, även frukt, helst också mejeriprodukter...".
    Nu går du allt väl långt. Frukt och mejeriprodukter innehåller många nyttiga saker. Finns inga belägg för att dessa skulle vara skadliga.

Och att säga "socker" är tvetydigt. Däremot att raffinerat socker inte är hälsosamt är nog många överens om.

Däremot håller jag med om det mesta andra du säger.
    mvh
    Markku

10. Denna medlem säger tack till MarkkuS för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Tackad 329 gånger i 264 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Håller till 100%, med "MarkkuS"

Naturliga råvaror, är/och har alltid varit den livsavgörande stommen till vår evolution och överlevnad!

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    18
    Tackad 38 gånger i 34 inlägg

Standard

Jag säger bara en sak: Sockerfilmen, se, tänk och gör något med din livsstil!
    http://www.svtplay.se/video/6614800/...lmen-avsnitt-1

Liknande ämnen

1. Svar: 71
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 19:54

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!