Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Visar resultat 11 till 20 av 55

Ämne: Socker

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    31
    Tackad 11 gånger i 10 inlägg

Standard

2. Denna medlem säger tack till perurban för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Självklart, skall raffinerat socker inte ensamt bära "Hundhuvudet"!

Men hög konsumtion av raffinerat socker, kombinerat med en degenererad livsstil, är helt förödande för vår hälsa!

Våra kroppar är maskiner och som sådana formade av evolutionen till att utföra arbete. Om vi då väljer ett stillasittande liv, (vilket allt för många tenderar att göra) och fortsätter med att överkonsumera energi, (i vilken form det än må vara), kommer garanterat problemen/övervikten som ett brev på posten.

I vilken mån, vår "sönderstressade" sjukvård, kommer klara problemen med övervikt, är det knappast någon som vet. Men framtiden ser allt annat än ljus ut!

Vill inte vara någon "Krösamaja". Men om man inte, med hjälp av lagstiftning tar tag i problemet, lär vi inte framöver längre kunna hantera en kommande hälsokatastrof!

Frågan är då följande. Varifrån skall då pengarna, som garanterat kommer att krävas komma?
    Svaret är tyvärr enkelt. Det finns inte någon som har den minsta gnutta av en susning! Sjukvården Läkare/Syrror, går på knäna redan idag och med en allt äldre och vårdkrävande befolkning, kommer systemet troligen inom några år att helt krakelera, (I den mån det redan inte skett).

Frågan är då följande. Vilka kommer då att få vård, i form av magsäcksoperationer, höftleder, kvalificerade hjärtoperationer, mm, mm?

Svaret är naturligtvis enkelt. Dom som kommer få hjälp är samhällets besuttna. För så är förhållandet redan idag, med externa försäkringar. Självklart går det att köpa sig "före" i vårdkön. Tror knappast någon ifrågasätter att det idag förhåller sig så, hur tråkigt det än är. Vart tog människors "lika" värde i vägen!

Finns det då ingen lösning på problemen? Har personligen svårt att se överkonsumtionen, kan begränsas utan stöd av strängare lagstiftning!

Själv, skulle jag vilja ha fem miljarder; (till att börja med) som fokuserades och slussades ut till professionell friskvård, i förebyggande syfte. För detta skulle bli oändligt mycket billigare för samhället än reell akutvård.

Tyvärr, verkar våra politiker, gå omkring med skygglappar. Detta oavsett om vår regering är RÖD eller BLÅ. Sockerindustrins lobbygrupper, verkar att få alla att lägga sig flata.

I tex Moderaternas partibok, framstår livsmedels/sockerindustrin, som närande. Tyvärr, leder detta också till att friskvård betraktas, som tärande, (skattepengar). Moderaterna hatar allt som konsumeras av skattepengar. Åtminstone så länge bidragen hamnar i deras egna fickor. För då är så klart helt okej! Men nåja, nu har ju inte dessa makten längre. Tyvärr verkar ju inte heller den "virriga" röd/gröna regeringen
    kunna göra/inrätta några rimliga/vettiga regler, som på sikt skulle kunna förändra förhållandena. Därför är det som står till buds för oss alla att verkligen sköta om våra egna kroppar. För det finns inga framtida garantier, för snabb akutvård, dagen vi kommer att behöva den!
    Senast redigerad av Sageborn den 2016-04-24 klockan 15:27

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    18
    Tackad 38 gånger i 34 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av perurban Visa inlägg
    Mycket intressant läsning!

Själv lever jag efter fakta att människan är en allätare, man ska inte svälja allt och ta ut svängarna fullt ut i alla riktningar, sedan ska det vara gott att leva och äta. Alla överdrifter ger oftast biverkningar. Jag tror dock att det är rätt bra för hälsan att avstå från att få i sig stora sockermängder från alla tänkbara källor.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard

Ett stort problem är att folk i allmänhet inte har kunskaper om kost. Vi blir offer för matindustrin vars huvudprioritet är att öka sin försäljning, inte att ge folk en vettigt kost. Denna industri har stor kunskap om kost och hur det påverkar, och utnyttjar kunskap att göra mat god, så god att folk äter för mycket av det. Vilket naturligtvis industrin inte har något emot!
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    15
    Tackad 56 gånger i 43 inlägg

Standard

Sockerproblemet är inte isolerat till den "rika" världen, utan det finns över hela planeten, och det är faktiskt inte bara socker, utan också andra kolhydrater som eldar på den brasan. Visst har ursprungsbefolkningar på olika håll haft en diet med mycket stärkelse utan att drabbas av det som man ser som "välfärdssjukdomar", men det är en tydlig trend att så fort de flyttar till stadsmiljö får också djungelfolken samma sjukdomar som vi, sockersjuka, fetma och andra tecken på metabolt syndrom.

Jag har aldrig varit särskilt fet, men för ett antal år sedan visade det sig att jag hade lagt på mig en del som mest satt som visceralt fett inne i buken. Gubbmage alltså. Det var omkring 2004 som jag tog itu med det och provade att helt enkelt äta mindre. Jag var inte stillasittande, har jag egentligen aldrig varit, och jag misstänker att de flesta på det här forumet rör på sig mer än genomsnittet. Jag cyklade till och från jobbet i stort sett varje dag, året runt. En tid åkte jag rullskridskor. Sträckan var ungefär 25 km när jag bodde i Gåshaga, men ett par år in på tjugohundratalet flyttade jag några kilometer närmre, men det blev ändå omkring 40 km cykling varje dag, året runt. När jag bestämde mig för att ta ner gubbkulan gjorde jag det genom att helt enkelt äta lite mindre. I stället för att käka hos kinesen i samma hus som jobbet, gick jag över till japanerna och tog en sushi till lunch, vilket inte mättade mycket. Efter ett år hade jag gått ner tolv kilo, från 73 till 61 (163 cm lång). Strax därefter fick jag en allvarlig kärlhändelse, instabil angina, vilket opererades med ballong som fördes in i aorta via ljumsken.

Sedan gick jag över till LCHF-mat, eftersom jag inte ville ta statiner. Staniner gör mer skada än nytta. Det finns ingenting som stöder tesen att statiner ska göra någon friskare, och deras biverkningar är betydligt värre än det man avser att de ska bota. Jag åt LCHF under åtta år, och gick då ner ytterligare några kilo, ungefär ett om året, så efter åtta år vägde jag femtiotre kilo, och jag var rätt deffad. Cyklade hela tiden till och från jobbet, så länge jag jobbade, och jag cyklar faktiskt mer nu efter pensioneringen än då jag jobbade.

Jag släppte lite på dieten sista året, och sedan drabbades jag av dengue när jag var på Kuba sist. Det blev en ganska tung återhämtning, och det dröjde ett par månader innan jag kom upp på cykeln igen, men nu är det full fart. Jag har återgått till lågkolhydratkost, och jag är nere på femtiosex kilo från att ha gått upp till femtionio. Efter denguen har jag diagnosticerats med diabetes typ 2, och det är kanske det huvudsakliga skälet till att jag återgick till att hellre äta fett än kolhydrater. Jag är klart deffad igen, och jag känner att mina krafter har återvänt. Jag gör utan problem dagsturer på uppemot sju mil, och tror att jag skulle kunna komma längre än så. Mitt morgonsocker idag låg på 4,8 mmol/l och två mätningar till har givit samma resultat, 4,8. Det är stadigt på väg att hamna någonstans där, för en vecka sedan låg det kring fem eller lite drygt.

Diabetes typ 2 är en lurig sjukdom, och den ska definitivt inte förväxlas med typ 1. Typ 1 innebär att bukspottkörteln inte kan producera insulin, eller i alla fall inte tillräckligt, men "ettorna" har i regel god insulinkänslighet. Typ 2 däremot innebär att cellernas känslighet för insulin har minskat, medan bukspottkörteln producerar ett överflöd. Det är helt diametralt motsatta endokrina effekter, även om resultatet blir liknande och ett av symptomen sammanfaller - att pisset smakar sött (diabetes mellitus betyder rikligt sötpiss).

Så jag har tagit tjuren vid hornen, och jag ger inte upp. Jag har fått ner mitt socker till normalt, och jag äter inte sådant som provocerar insulinutsöndring. Min känslighet för insulin förefaller öka, vilket syns rätt tydligt på att mitt socker minskar fortare efter belastning än det gjorde innan. Jag har en hel del knep i rockärmen för hur jag ska behandla min diabetes, och jag är övertygad om att jag är på rätt spår. Eftersom jag ska flytta till Kuba rätt snart nu, måste jag bygga en strategi som fungerar där, vilket inte är lika lätt som här, men det kommer att gå.

Och helt klart har alla de där sockertillsatserna i olika livsmedel en roll i det hela. Jag har visserligen ätit en del bullar och plockgodis liksom chokladkakor och glass, men det är slut med det nu. Jag har ingen lust att sluta som många av de diabetiker jag har känt genom åren, med avkapade lemmar och förlorad syn. Inte heller vill jag ha diabetessår som har svårt att läka eller något av alla de andra symptom som hänger ihop med det som ses som en progressiv och obotlig sjukdom. Jag vet att jag kommer att dö, men jag vill leva så bra som möjligt tills det är dags. Därför har jag eliminerat inte bara socker, utan också stärkelse, och jag ligger lågt på proteinet, som inte behöver vara så ruskigt mycket, och en del protein kommer från växtriket. Också fett finns från vegetariska källor, avocado (som växer på Kuba). Men jag har skippat bananer, potatis, kassava, jams och sötpotatis. Jag syrar själv kål, mjöl av kokbanan, mejerier, quinoa och en del annat. Längre fram kanske jag kan äta också mer stärkelserika saker syrade, som kassava eller potatis, vars stärkelse till stor del är resistent, så att den göder de goda tarmbakterierna och ökar insulinkänsligheten. Andra saker som också påverkar insulinkänsligheten till det bättre är grönt te, gurkmeja och kanel.

Än så länge leder bönor till alltför stor insulinutsöndring, men jag hyser hopp om att kunna äta bönor så småningom. Jag försöker hålla mitt HbA1c-värde under fyrtio, och jag har lyckats komma dit från att i maj ha haft ett värde över nittio.

Jag tror inte att Cykelforum är rätt ställe att klaga över stillasittande. De flesta som deltar här rör säkert på sig betydligt mer än genomsnittet, men det metabola syndromet är verkligen ett ämnesomsättningsproblem, och det hänger intimt ihop med vad vi stoppar i oss. Där har livsmedelsindustrin en stor skuld, och det handlar inte enbart om tillsatt socker, utan också sötade drycker och bakverk som är i stort sett näringsfria, men innehåller mycket kolhydrater. Ämnesomsättningen gör inte stor skillnad på de olika varianterna av kolhydrater. Sammansatta sockerarter, som stärkelse och en del annat, spjälkas och blir till glukos, men möjligen är fruktsockret värre, det som finns i alla de drycker som är alldeles för vanliga. Det handlar inte bara om Coca-Cola, utan också så kallade sportdrycker innehåller klart ohälsosamma och giftiga saker. Sedan kan man bråka om sockret i kycklingen, men jag äter inte kyckling. Det kött jag äter är i regel gräsbetat någonstans.

Och jag har bestämt mig för att inte ge efter för sockersjukan.

7. Denna medlem säger tack till cocuyo för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29
    Tackad 36 gånger i 31 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Svenskarnas konsumtion av "Raffinerat socker", ligger runt 40 kilo, per person och år (Jordbruksverket) och måste väl ses som alarmerande, med tanke på fetman och övervikten, som bokstavligen exploderat, med snart varannan vuxen man, bärande på övervikt.

[...]

Avslutar med frågan: Är den explosiva ökningen av "raffinerat socker" totalt obekant? Eller väljer väljer alla att blunda?
    Enligt den statistiken har sockerkonsumtionen inte alls exploderat. Den har inte ökat nämnvärt på 50 år. Vilket sockerindustrin inte är sena att basunera ut.
    http://www.nordicsugar.se/kann-ditt-...ocker-an-forr/

Det är bara ett litet fel som smugit sig in. I statistiken betyder socker bordssocker, sackaros. All guck som tillsätts i mat, godis och läsk är inte sackaros. Tittar ni på charkvaror är druvsocker en vanlig sockerart. I annat är det HFCS (High Fructose Corn Syrup). O.s.v. o.s.v.
    http://ettsotareblod.se/jordbruksver...mtion-ar-skev/

En annan sak som har förändrats, och som flera redan varit inne på, är HUR vi får i oss sockret. Förr visste man när man åt socker. I dag finns sockret i allt, t.o.m. i kött. Frysta kycklingdelar, "mörade" färska köttprodukter som totalbluffen fläskytterfilé (det finns inget som heter ytterfilé - det är tillformad torr fläskkotlett).

När jag var liten åt vi ibland fil med torkad ingefära och lite strösocker på (det är gott!). Kanske ½ tsk socker räckte och blev över. Sockret behövs bara för att ge ingefäran smak. Kolla hur mycket tillsatt socker det är i alla sliska smaksatta mjölkprodukter som finns idag! Gör ett överslag på hur många hyllmeter i mejeriavdelningen som består av normalfet mjölk, grädde, naturell fil, yughurt och smör jämfört med hyllmetrarna som tas upp av smaksatta produkter och konstgjorda smörsubstitut och femtielva fettreducerade varianter av samtliga produkter.

Oavsett vad man anser om socker och kolhydrater i allmänhet tror jag ett bra råd är att köpa råvaror och undvika "produkter", i alla fall för huvuddelen av sin kost. Väck med smaksatt mejeri (rör i bär och socker själva om ni måste - ni lär ta betydligt mindre socker än ARLA gör), väck med halvfabrikat, färdigmat, färdiga såser, pulver och skit. Undvik de flesta lunchrestauranger, ta hellre matlåda. Ät inte industriprodukter. Ät mat!
    Senast redigerad av mumrik den 2016-08-17 klockan 01:31

9. Denna medlem säger tack till mumrik för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

En reflektion kring varför det har blivit såhär, att vi överflödas av produkter som egentligen inte är bra för oss. Jag tror mycket går att härleda till dagens rådande politiska ideologi som för övrigt tycks genomsyra de flesta politiska partier utan att dess företrädare i allmänhet är medvetna om det. Jag pratar om nyliberalismen som haft en resa genom 1900-talet med etablering bland tänkare, tagits till sig av tankesmedjor som vårdat och utvecklat idéerna varefter man till slut genom lobbying fått med sig det politiska etablissemanget. Thatcher och Reagan 1980 brukar i dessa sammanhang anges som ett nyckelår/nyckelhändelse. Härefter gäller väldigt uttalat att det är konsumenten som ska kunna välja fritt och det är "marknaden" som finns där för att lösa behoven. Verkligheten är istället den att marknaden gör allt den kan för att styra konsumenten genom att spela på momentan tillfredsställelse. Konsumenten förmår inte att göra de val som är bäst för honom/henne.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29
    Tackad 36 gånger i 31 inlägg

Standard

Absolut. Man kan ju se på hur butikerna blivit större och större samtidigt som utbudet av riktig mat faktiskt minskat. Trots att man lätt får intrycket av mångfald i en stor livsmedelsbutik är det inte så. Få butiker förutom saluhallar och specialicerade butiker i storstäderna har t.ex. en riktig ostdisk. Även om de har en manuell disk så är den fylld med osbitar från Falbygden och liknande. Sällan ser man de härliga, stora runda osthjulen som kommer från ostarnas ursprungsländer. Nåt så enkelt som en lagrad Jarlsberg från vårt grannland i väst är hart när omöjligt att hitta. Samma tråkiga styckdetaljer i charkdisken dag efter dag, putsade och benfria. City Gross är mycket bättre än de andra här dock. Några få märken konserver som får breda ut sig. Aldrig gör man några roliga fynd längre.

Jag bryr mig väldigt mycket om vad jag äter och jag har begränsad ekonomi. Jag far runt hela stan för att handla där det är bäst och billigast. Kött på City Gross, frukt och grönt (nästan 100% eko) på Willys där även tråkigheter (städprodukter, toapapper o.s.v.) inköps. På ICA som jag har väldigt nära blir det nästan bara nödinköp och ägg (för att jag käkar mycket ägg och det är enklast så). Det är en stor Supermarket som anses "fin". Men den är jättedyr och har ett tråkigt utbut av det som intresserar mig, färska råvaror.
    Senast redigerad av mumrik den 2016-08-17 klockan 12:19

12. Denna medlem säger tack till mumrik för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Raffinerat socker, är och har alltid varit, (sedan tillkomsten), en förbannelse för människan. Ändå är det lätt att undvika om man bara vill!

Rena råvaror, innehåller aldrig denna onaturliga ingrediens. Det går att läsa på prudukternas innehållsförteckningar vad ingredienserna består av. Därefter är det individens eget beslut att undvika raffinerat socker eller inte! Detta efts det helt saknas skyddsnät ifrån samhällets sida och därmed får var och en helt bära konsekvenserna själv!

Därmed är inte sagt att detta på något vis legitimerar groteskt slöseri med naturresurser i form av tex LCHF dieter! När varje "vettig" måltid kan ge lika mycket näring, (eller mer), för kanske en tiondel av rusurserna!
    Senast redigerad av Sageborn den 2016-08-17 klockan 18:47

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    15
    Tackad 56 gånger i 43 inlägg

Standard

Min närmaste butik är en rätt bra Willys, och den näst närmaste är en Ica Kvantum. De ligger inom gångavstånd, ca 500 m. Där finns det mesta jag behöver, och turligt nog har Willys rätt mycket i ostväg från flera olika håll. Det finns alltid någon av mina favoriter, som Kvibille cheddar, eller St Clemens Danablu och en del andra. Ibland finns trevliga överraskningar, som väl lagrad Svecia till extrapris, eller mogen Brie som de vill bli av med fort.

I köttdisken handlar jag rätt långväga mat ibland, lammkött från Anderna i Chile, gräsbetat och bandsågsmassakrerat till lagom stora grytbitar. Svensk ekologisk fläsklägg finns emellanåt, och utbudet av ekologiska varor ökar ständigt. Så hade de också emellanåt polsk surkål, hela kålhuvuden, men tyvärr finns det inga nu, så jag syrar själv.

I och med att jag fick diagnosen diabetes typ 2 med HbAtc på 91 har jag återgått till LCHF efter att en tid ha ätit mer liberalt, och jag har fått ner sockret ordentligt. Det ligger nu stadigt inom normala värden, med morgonsocker omkring 5 mmol/l och måttlig höjning efter måltid. Det blir en himla massa saker som går bort för att inte driva på mitt insulin och ändå hålla sockret lågt. Jag brukar ganska ofta äta filbunke på morgonen, som jag syrar själv på vispgrädde och lägger på en del bär och kanel.

Men det är skrämmande att se hur butikens hyllor fylls med riktigt skräp till mat. Chips och läsk tar upp stor plats, och antagligen säljer det bra, för annars skulle de väl knappast låta det ta så stor plats. Tjugo kilo socker på ett år är ju faktiskt på tok för mycket. Delar man tjugo kg med 365 blir det ju femtiofem gram, och det tycker jag är rätt mycket, när det handlar om raffinerat socker - varje dag, året runt. Så mycket socker har jag aldrig ätit. Inte ens när jag sötade mitt te var det mer än en sked honung, och det var inte väldigt många koppar om dagen. Nu sötar jag inte alls, men jag stänker i en skvätt citronsaft emellanåt.

Liknande ämnen

1. Svar: 71
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 18:54

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!