Visar resultat 1 till 5 av 5
    Reg.datum
    Oct 2010
    Tack
    9
    Tackad 30 gånger i 25 inlägg

Standard Cykelrundor på cykelvägar?

Eftersom jag i ett anfall av övermod bestämde mig för att anmäla mig till 140 kilometersvarianten av Göteborgsgirot så har jag insett att det kanske vore en idé att förbereda mig och träna inför årets säsong, snarare än att hoppas på det bästa och se hur det går. Jag är osäker på om jag någon gång ens har cyklat över 100 km i ett svep.

Jag är hur som helst på jakt efter trevliga, gärna backiga rundor i Göteborgsområdet, d v s som jag kan cykla hemifrån östra Göteborg. (Jag vill helst inte åka bil till och/eller från startplatsen.) Om man gör en enkel sökning på google på "cykelturer Göteborg" så får man upp en del förslag, Happyride har en sida med tips, en "Jokar" har en sida med tips... Många av tipsen är säkert bra, men när jag tittade närmare på till exempel "Stora glassrundan", ett tips från Happyride, så såg jag att stora delar av den gick längs vad som såg ut som både två- och fyrfiliga (bil)vägar. Nu tillhör jag dem som hellre håller mig på cykelbanan än på bilbanan (kan vi ju kalla det här), jag kör hellre längs slingrande landsvägar än längs raka fyrfiliga motorleder. Och då blir det faktiskt litet svårare!

Så tips på cykelturer runt 100 km-strecket, en bit över eller en bit under, hellre längs cykelbanor, lågtrafikerade bilvägar och landsvägar... Jag skulle verkligen uppskatta det! Antingen hela turer eller mer svepande tips som "Cykla längs småvägar norrut". Eller är det kanske så att det faktiskt inte är så mycket trafik även längs till exempel Östadsvägen eller Kungälvsvägen?
    Senast redigerad av Ilves den 2016-02-29 klockan 12:56

Reg.datum
    Jul 2013
    Tack
    32
    Tackad 36 gånger i 35 inlägg

Standard

Strava Heat Map är riktigt smidig för att hitta hur andra personer cyklar. http://labs.strava.com/heatmap/

Själv har jag letat efter en tjänst där man knappar in startpunkt och distans, och sedan spottar den ur sig en lämplig rutt baserat på ovan heat map.

Reg.datum
    Oct 2010
    Tack
    9

Standard

Hm. Det verkar som att jag får ta och köpa en smartphone och ladda ner Stravas app. För tillfället har jag en halvsmart telefon och har ärligt talat varit ganska nöjd med det, men det verkar onekligen finnas vissa poänger med smartphones, appar och allt! Tack för info!

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Tackad 102 gånger i 77 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Ginstleden T/R kanske ?

Reg.datum
    Oct 2010
    Tack
    9

Standard

20 mil och så tillbaka igen? Inte på en och samma dag i alla fall! Men det är inte alls ett dumt tips - tack! Nu kommer jag att tänka på Säröbanan också. Fem mil åt ena hållet och så tillbaka så har man enkelt kommit upp i tio.

Liknande ämnen

1. Cykelrundor i Ystad
    By Pinnen303 in forum Skåne
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-07-19, 12:29
  2. bra cykelrundor runt om göteborg
    By Jessikalycke in forum Cykelvägar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-12-01, 14:31
  3. Tips till att skapa planerade cykelrundor.
    By Landstedt in forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-04, 19:37
  4. Cykelvägar på Södertörn
    By guru55 in forum Träning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 12:06
  5. cykelvägar Nacka
    By peppo in forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 00:06

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!