Visar resultat 1 till 5 av 5
    Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 60 gånger i 50 inlägg

Standard Mjölk dödar!

Den här överdrivna rubriken har förekommit i media.

Det är inom forskningen känt faktum att mjölk ökar risken för prostatacancer. Vilket har media naturligtvis blåser upp till att "mjölk är dödligt"!

Fakta är dock att risken för prostatacancer enligt forskningen är ca 16 %, och om man ökar sitt mjölkintag med 400 gram per dag, så ökar risken för prostatacancer till 17.1%!

Dessutom finns det ingen forskning som visar att den faktiska dödligheten ökar med ökat mjölkintag. Man får inte glömma bort att mjölk innehåller nyttigheter, som ger ett bättre skydd mot andra sjukdomar.

Läs vidare: http://tranastyrka.se/forskare-vid-h...ar-eller-inte/
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    18
    Tackad 38 gånger i 34 inlägg

Standard

När man varit med några år börjar man få lite distans till det som skrivs om mat och hälsa. Som en kompis sa i ett 60 årskalas; många tycker att det känns illa att fylla 60, men alternativet är faktiskt värre!
    Jag brukar i sådana diskusjoner svara att den gången jag växte upp var det till och med nyttigt att äta morötter. Det verkar vara avgörande för massmedia att alltid hetsa oss med panik och katastrofer. Begreppen haglar: Snöstorm/snöoväder/snökanon, dödshalkan, regnoväder, ryssvärmen, UV index och cancer. Listan kan göras längre, det är sällan att massmedia talar om saker som de är/blir på ett objektivt sätt. I min barndom upplevde man snö, regn, sol, vind och inrättade sig därefter. Då jag bodde vid polcirkeln fick jag en gång uppleva snöstorm i fjällen; jag blev blåst i backen av vinden och en del av packningen försvann med vinden. I stort lärde man sig att leva med naturen och inte kämpa mot den. Jag gladde mig stort senast jag hörde en meteorolog berätta att det till helgen skulle komma in ett kraftigt snöväder, sedan skulle en varmfront komma in, så ville man bygga snögubbar var det NU man skulle göra det.
    Diskusjonen om vilken klimatbov man är om man äter en köttbit till middagen börjar bli gammal och tråkig, senast läste jag att det var mycket mer oansvarigt att äta sallad än att äta bacon därför att CO2 utsläppen från produktion och distribution av den sallad som behövdes för att få i sig lika mycket energi som man fick av 2 skivor bacon var avsevärd större.

Visst, det bästa för miljön skulle kanske vara om massmedia skrämde oss till att inte äta alls.

Till sist är det bara att inse att LIVET är den mest dödliga sexuellt överförda sjukdomen vi känner till. Eller så skiter man i allt bullshit massmedia prövar att skrämma oss med och fortsätter att leva.

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av CR Visa inlägg
    Diskusjonen om vilken klimatbov man är om man äter en köttbit till middagen börjar bli gammal och tråkig, senast läste jag att det var mycket mer oansvarigt att äta sallad än att äta bacon därför att CO2 utsläppen från produktion och distribution av den sallad som behövdes för att få i sig lika mycket energi som man fick av 2 skivor bacon var avsevärd större.
    Det verkar ha gått i rutin det där, ständigt jämför dom utsläppen för 1 kg spannmål med 1 kg kött, det är ju en jämförelse som är helt värdelös eftersom köttet innehåller ungefär 3 ggr så mycket energi som spannmålet och en hel del mer näringsämnen, plus det faktum att vi är anpassade att tillgodogöra oss animalisk Omega-3 och har väldigt dålig förmåga att ta upp vegetabilisk Omega-3.

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    295
    Tackad 34 gånger i 33 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

allt överdrivs nu mera i media tyvärr ett litet problem blir större och folk gå på det. precis som att MP bry sig om miljön

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Tackad 102 gånger i 77 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av MR Craft Visa inlägg
    allt överdrivs nu mera i media tyvärr ett litet problem blir större och folk gå på det. precis som att MP bry sig om miljön
    Så är det och vad mjölk anbelangar så blir det ett glas efter varje träningspass

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!