Visar resultat 1 till 9 av 9
    Reg.datum
    Nov 2015
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard specialized s-works stumpjumper

Hej allesammans
    Ny i cykeljungelen och tänkte jag skulle ut och cykla lite grus,skogsvägar och lite lätt teräng till skogs. Har fått ett pris på 13000:- på en begagnad specialized s-works stumjumper 26" med hardtail. Köper den genom en lokal cykelhandlare som ska ha gått igenom hela cykelen. Är det ett ok pris och en bra cykel för mina ändamål??
    Vänliga hälsningar från en förvirrad amatör

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Tips: Köp inte, om du inte är absolut säker. Iom 29" hjulens inträde, är hojar med 26" hjul fn mkt svårsålda!

Billigaste varianten av Specialized, Stumpjumper, med 29", (läs 29 tumshjul), lär gå att köpa fabriksny under slutet av 2015, för ca 13.500SEK, kanske tom billigare. Detta med ex SRAM X7 10del.

Reg.datum
    Nov 2015
    Tack
    0

Standard

Ok. Enligt handlaren skulle det på denna cykel sitta delar för ett pris ut till kund för över 80000. Förra ägaren var en 70årig tysk så den lär ju inte vara specielt hårt körd. Han hade haft den i tre år. Kanske inte så billigt som det lät då😕

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Blog Entries
    1

Standard

Vad är det för utrustning på hojen? Passar 26" hjul dig? Vilken årsmodell handlar det om?

Reg.datum
    Nov 2015
    Tack
    0

Standard

Skulle vara tre år gamal men typ inte använd. Kommer inte ihåg vad alla delar hette men bla rockshox reba black fram. Vet inte hur man lägger in ett foto för har bild på den.

Reg.datum
    Nov 2015
    Tack
    0

Standard

Hemma från jobb nu och kollar mina anteckningar. De skulle vara xtr rakt igenom och ritchy carbon wcs styre och s-works carbon mtn seatpost, rockshox reba-black box och s-works carbon fact hardtail stumperjumper ram.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Låter som en helt ok cykel, men påståendet om 80000 kr till kund låter inte särskilt trovärdigt. En kolfiberram från Specialized går visserligen loss på 30-50 kkr och xtr är högsta nivån av Shimanos växlar, men om det kombinerats med en RockShox Reba-gaffel så blir jag skeptisk. Missförstå mig inte nu, RockShox Reba är en riktigt bra gaffel, men det är inte high-end och om cykeln inte är mindre än 3 år så förväntar jag mig en annan nivå på gaffeln om cykeln skulle kosta 80 kkr ut till kund. På de specifikationer du gett såhär långt så känns 13 kkr som ett skäligt pris, men gör knappast cykeln till något fynd. Återkom gärna om vad det sitter för hjul på den, för där skulle det kunna ligga ett mervärde som kanske gör den riktigt prisvärd.

När det gäller storlek så är det främst 27,5" och 29" som gäller nuförtiden. 26" lever dock kvar hyggligt och det ska inte vara svårt att hålla en sådan cykel igång i ytterligare 5-10 år (jag tänker då på tillgång till slitdelar och reservdelar). Oavsett om det blir denna cykel för dig eller någon annan så lägg lite energi på att hitta rätt storlek. Här gäller främst att hitta rätt ramstorlek. När det gäller hjuldimension är den inte lika avgörande. Här är det nog mycket tycke och smak som spelar in. Mindre hjul kan göra cykeln mer hanterlig i stökig terräng, medan större hjul gör att den rullar lite snabbare och att den sväljer lite större hinder. Jag cyklar fortfarande på en 26" HT som är inköpt för 3,5 år sedan och känner inget akut behov av att byta upp mig (jag kan nämna att jag cyklar en hel del MTB och då mest i den ganska välkänt krävande faluterrängen).
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Nov 2015
    Tack
    0

Standard

Tack för alla svar/tips och åsikter. Nu är cykelen köpt för 12 loppor och så skickade han med lite bra att ha utrustning. Svårt att säga vad man ska ha /behöver när det är första hojen men känns som en bra hoj med fina komponenter som instegs cykel i mtb världen. Så nu ska det ut och cyklas för glatta livet😀

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Blog Entries
    1

Standard

Grattis "Maccan", då fick du ju iaf prutat en Tusing. Inte illa! Ge dig nu ut i skogen och fäll träden med din nya hoj och glöm inte rapportera hur det går med hojen!

Liknande ämnen

1. Specialized P2
    By skalman in forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 22:32
  2. Säljes: Specialized S-Works Stumpjumper
    By jesper@trifitpro.com in forum Köp & Sälj
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 10:33
  3. Specialized s-works stl 52
    By hannabergman in forum Köp & Sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 20:10
  4. SÄLJES - Specialized S-Works Tarmac SL ram
    By MariaK in forum Köp & Sälj
    Senaste inlägg: 2009-07-24, 09:22
  5. Till salu - Specialized Stumpjumper 08
    By Fagerman in forum Köp & Sälj
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 10:07

Tags for this Thread

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!