Visar resultat 1 till 10 av 10
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Vart tar alla vägen?

Vi medlemmar här på Cykelforum, närmar oss snart 15.000 stycken och uppslutningen är minst sagt dålig.

Låt mig nämna det vanligaste scenariot: Någon blir medlem. Ställer en fråga om problem. Får svar och ev hjälp. För att sedan försvinna ut i periferin och tystna.

Dock, absolut inget ont i detta. Vi som brukar svara i Cykelforum, vill hjälpa till med att lösa problem och dela med oss av våra kunskaper, samt erfarenheter! Det är därför vi finns här. Man kan dock tycka att det vore solidariskt ifrån nya medlemmar att sedan dela med sig av hur det hela gick och ge lite respons!

Många av oss har svarat på 100tals frågor och kommer fortsätta med detta! Till nya medlemmar vill jag dock säga följande.

Vi medlemmar gör detta helt ideellt. Utan tanke på annat än att vilja hjälpa. Många gånger får vi faktiskt lägga mycket tid, på att kolla upp strukturen på problemen. Vi gör dock detta med glädje. Men tänk också på att vi faktiskt är människor och ibland kan vara i behov av lite uppmuntran och respons ifrån er sida!

För vi vill väl alla ha ett cykelforum, där man kan ställa frågor och få svar?
    Senast redigerad av Sageborn den 2015-11-09 klockan 16:15

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

För tillfället efter skiten som kom in så får man en varning i t.ex. FF att sidan är osäker... detta kan ta någon månad/er att få bort. Så får man en varning när man går in på sidan så finns risk att man låter bli. Låter man bli så är det minimal med trafik...
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Jo det här problemet lär inte hjälpa upp besökarantalet, Beträffande besökare som inte kommer tillbaka kan jag bara rapportera om en som sa: Jag gillade inte attityden, jag behöver inte ta sån här skit ! Det finns en del "individer" som ibland huserar här på forumet, jag funderade själv på att lämna forumet, men så bestämde jag mig för att det finns en del av intresse här och jag skall fanimig inte ge mig för trollen!

Reg.datum
    Sep 2011
    Tack
    6
    Tackad 6 gånger i 4 inlägg

Standard

Skall försöka följa upp de frågor jag ställt när jag nu har blivit frisk och kan cykla igen.
    Återkommer.

Berättigad fråga från Sagis, dock är detta forum inget undantag mot övriga forum, vilket ämne det än må vara.
    Det vimlar av frågetrådar i den binära världen som plötsligt bara tystnar efter några svar, utan tack.

Reg.datum
    Oct 2010
    Tack
    9
    Tackad 30 gånger i 25 inlägg

Standard

Kanske kan man tänka att om 1 av 10 "Jag ska köpa min första racer, är den här ett bra köp?" börjar hänga litet mer frekvent här på forumet tack vare svaren han/hon får, så vinner vi en ny medlem där. Jag försöker ställa upp och svara på sådant jag kan, men visst kan jag tycka att det känns litet surt när jag har lagt ner tid på att förklara något och att vara så sanningsenlig jag kan och inte ens får ett "Tack" till svar. Men ska jag vara sura-gamla-gubben så verkar det vara ett fenomen som märks överallt och inte bara här, att många numera inte tycker att hjälp är något att tacka för, det är något de bara ska ha.

Men om man nu ändå har fått nya medlemmar att bli mer aktiva så finns det forfarande problem... För det första så finns det ganska många cyklister med trist attityd, sura typer, besserwissers, en del memils... (Ja, jag tillhör alla tre kategorierna till och från.) Det är väl ingen orimlig gissning att en del av dem hänger här på forumet. Trist attityd kan få en att inte vilja spendera mer tid än nödvändigt här, men jag tycker ändå att det har blivit bättre än när jag först hittade hit. Jo, det finns en del antagonister och egentligen är det inga problem, det kanske till och med ska vara så, för om ingen ifrågasätter saker och ting så stannar all utveckling av, men det är en sak att föra en diskussion där man både motbevisar och motbevisas, och en helt annan sak att gå till personangrepp. Det blir alltid roligare om man håller sig till ämnet och och försöker hålla en trevlig, positiv ton. (Det är något jag själv måste jobba med, dagligen.)

För det andra så måste man nog bara inse att alla inte tycker att cyklar är någonting annat än ett fortskaffningsmedel! Många som loggar in här på forumet ser cyklar som konstverk, nycklar till frihet, ömt vårdade motionsredskap, något man i princip inte kan lägga för mycket tid eller pengar på. Många andra - "de vanliga människorna" - ser cykeln som något som ska ta en från punkt A till punkt B och ingenting mer. Uppstår det problem så lämnar man in cykeln till en reparatör eller försöker lösa det själv, genom att fråga här på forumet. Och det får man nog helt enkelt acceptera! Själv är jag OK med det (speciellt om frågeställaren sedan tackar), för jag personligen är helt ointresserad av... tja, säg... träskodans. Och därför hänger jag inte heller på träskodansforum.

6. Dessa 2 medlemmar säger tack till Ilves för detta inlägg:

Reg.datum
    May 2011
    Tack
    1
    Tackad 3 gånger i 3 inlägg

Standard

Då kan jag börja med att tacka dig Sageborn och BengtG för den information jag fått under rubriken "Byta kedja på en gammal 10-växlad Crescent under rubriken Mekhörnan. Det finns skäl att tro att jag ställs inför problemet med byte av frihjulskrans under nästa år.
    Nu är det så att jag ställt in cykeln för säsongen och om inte det blir extremt varmt i december, så kommer den inte fram förrän någon gång i april 2016. (jag kom upp i 96 mil i år mot 120 förra året)
    Att man ställer in cykeln under vintern tror jag är en stor anledning till att man försvinner från forumet och först när man kommit igång till våren börjar gå in här igen.
    Att det dyker upp troll till och från på forum är inget ovanligt, men det gäller att hålla sig och svälta ut trollet, så att denne tröttnar, om inte administratören kan gå in och plocka bort personen.
    Men tack alla ni som bidragit med intressanta, roliga, positiva, läsvärda, instruktiva, tankeställande inlägg under 2015 och väl mött till 2016.

8. Denna medlem säger tack till Rex55 för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard

Ja, anledningen till minskad aktivitet här beror säkert på att de flesta motionärerna inte håller på med vintercykling. Jag själv tillhör den gruppen, och ser vinterhalvåret som en chans att prova på andra motionsformer. Vad jag förstår är det också nyttigt för kroppen att variera sig.

Angående att svara på frågor, så brukar jag försöka ge min syn på dessa. Ofta finns det inget objektivt korrekt svar. Och då jag har hållit på med detta under många år, kan mina svar skilja sig mot andra som nyligen börjat med cykling. Kanske uppfattas jag av andra som besserwisser, men avsikten är inte det. Utan att bara ge min subjektiva syn.

Som Sageborn säger är det väldigt obehagligt med personangrepp bara för att man har en avvikande åsikt. Vilket för min gjorde att jag inte var med på detta forum under en lång tid. Numer är detta mitt favoritforum för cykling. Men visst vore det roligare med mera aktivitet här.

Liksom Rex55, tar jag en paus från cykling nu. Min racer nu upphängd i förrådet och tas ned först i april nästa år.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Aug 2008
    Tack
    2
    Tackad 37 gånger i 29 inlägg

Standard

Det blir ju mindre med cykling för mej vinterhalvåret men ... jo nog rullar det på om det är trevligt väder.
    Annars finns det ju tid för att meka nu ...... Själv grejar jag med belysning för tillfället.

Jag brukar titta in här regelbundet men det är ju lite dött nu.........
    Senast redigerad av turbo den 2015-11-22 klockan 10:25

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Tackad 102 gånger i 77 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Inte speciellt omtyckt här så jag försöker hålla mej borta, men ibland kan man inte låta bli

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Tvärtom "Heff", inklusive mig själv, vet jag att många har uppskattat/uppskattar dina inlägg här på forumet. Inte minst för att du så frikostigt delat med dig av dina erfarenheter!

Liknande ämnen

1. Punka: Rimlig tid vid vägen
    By Sageborn in forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-04-21, 06:51
  2. tjockisar på vägen
    By Millediablo in forum Kost och hälsa
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-03-29, 19:15
  3. Vettiga Verktyg Vid Vägen
    By Sageborn in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-12-19, 23:33
  4. Vad kan man äta på vägen, självplock!
    By Millediablo in forum Kost och hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-06, 22:32
  5. Vart tar alla cyklar vägen?
    By Henkan in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 13:03

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!