Visar resultat 1 till 3 av 3

Standard Frslag p frsta Mountainbike

Tja!

Dags att brja cykla igen hemma i Stockholm. Har senaste 3 ren cyklat lite downhill i re. Nu r jag sugen p att brja cykla oftare och letar efter en mountainbike som jag kan leta upp lite roligare spr med och ven ta upp till re fr lttare krning.

Sker lite tips. r inne p FS d jag vill kunna kra lite mer tekniska spr. Men vill ven kunna ta mig fram vettigt p asfalt. Siktar p en FS med slaglngd p 120-130mm som man kan lsa. Vad tror ni om det fr ndamlet? Hade varit kul med 140-150mm fr lite hrdare nedfr men d kanske asfalt/uppfr blir lidande ven om man kan lsa dmpningen?

Fr sklart kolla runt och testa cyklar men frsker bilda mig en uppfattning frst.

Letar efter en inte alltfr dyr som frsta cykel. Tittat lite p fljande instegshojar:

Kona precept 120
    http://www.konaworld.com/precept_120.cfm#reviewtop

Canyon nerve AL 6.0
    https://www.canyon.com/sv/mtb/nerve/nerve-al-6-0.html

Kona verkar t ex snlat in lite mer p vxlarna n canyon?

Tittat p lite scott cyklar ocks men de jag hittat ligger p runt 20k vid rea.

r i teorin inne p 27,5" s letar efter ngon intressant.

Vad tror ni om dessa cyklar som frsta cykel? Andra frslag och tips?

Hoppas ni tar er igenom allt och att det r ngorlunda sammanhngande.

/Jocke

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gnger i 95 inlgg
    Blog Entries
    2

Standard

Mitt bsta tips r att botanisera bland artiklar som skrivits p mnet. En klla som jag brukat ha stor behllning av r Bikeradar http://www.bikeradar.com/ , men det finns givetvis mycket mer.

Svitt jag har kunnat ta till mig s finns s pass viktiga skillnader mellan downhill och cross country att det r bttre med tv cyklar n att hitta en kompromiss i en cykel. I ditt lge s skulle jag prioritera cross country och den Canyon du tittat p verkar vara riktigt mycket cykel fr pengarna. Nu har jag ingen stenkoll p terrngen i Stockholm, men jag kan tnka mig att du kunde pressa priset ytterligare genom att nja dig med en HT d det nd r mestadels "platt". Detta fr att p sikt komplettera med en ren downhill-cykel.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjnstecykel)

Standard

Hej,

Tack fr tipsen. Ska passa p att grva p sidan du lnkar till.

Men om vi bortser frn downhill. Borde jag inte satsa p FS om jag vill leta upp lite mer tekniska spr eller rcker HT gott fr ven mer avancerade stigar?

Liknande ämnen

1. Midjevska - ngot frslag?
    By Mrten in forum Lngfrdscykling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 17:30
  2. Frslag till en racer
    By Snapphanen in forum Landsvg / Racer / Cross
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 04:14
  3. frslag p pendlar cykel - 6km landsvg
    By facaa in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 07:56
  4. Kp av ny mountainbike
    By piebju in forum Mountainbike
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 12:09

Tags for this Thread

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!