Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 27
    Reg.datum
    May 2013
    Tack
    295
    Tackad 34 gånger i 33 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Myter om kost och träning

2. Denna medlem säger tack till MR Craft för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

+1, för detta "Mr Craft"!

Det finns en anledning till att Sveriges befolkning, ser ut som den gör. Oavsett vad man stoppar i sig måste det finnas en balans mellan "Ying" o "Yang", dvs den energi som förbrukas och den som tillförs. Ett barn borde kunna begripa detta sammanhang. Men tyvärr...
    Rubbas denna balans, är man hopplöst förlorad i en stigade spiral, med en permanent viktökning som följd!

Är det någon som inte fattar?

4. Denna medlem säger tack till Sageborn för detta bra inlägg:

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    295
    Tackad 34 gånger i 33 inlägg
    Blog Entries
    1

Reg.datum
    Jul 2013
    Tack
    33
    Tackad 43 gånger i 39 inlägg

Standard

Bra intressant läsning. Helt sjukt det vi håller på med... Jag gick i skolan på 80- och 90-talet, det är inte länge sedan. Men då var det fortfarande så att väldigt få var feta, vi hade en i klassen. Idag finns det flera i varje klass.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 60 gånger i 50 inlägg

Standard

En av de vanligaste myterna är att om du förbrukar ytterligare 500 kcal varje dag, exempelvis genom att motionera eller äta mindre, kommer din vikt att minska med ett halvt kilo i veckan (500 kcal * 7 dagar = 3500 kcal = 1/2 kg fettvävnad).
    Läs vidare: http://traningslara.se/energibalans-...ampaign=buffer
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Blog Entries
    1

Standard

Har aldrig ifrågasatt att ämnet är annat än komplext. För det är det! Men att hävda att energiintaget på sikt inte påverkar vikten i positiv eller negativ riktning är, enligt min erfarenhet rent nonsens!

Alla har väl sett hur det ser ut i områden där folk är undernärda, alt svälter. Vi behöver dock inte gå längre tillbaka än till 60talets Sverige och studera klassfoton. För den som är intresserad rekommmenderar jag detta. Jämför sedan dessa med klassfoton ifrån 2010. Många kommer säkert att tycka att det ser ut som jämförelser med bilder ifrån U-länder. Svalt svenska folket på 1960talet? Svar: Nej det gjorde vi inte!

Vad levde vi då på under 60 talet? Svaret finns i statistiken. Kosten bestod av mackor till skolan. För många ingick kokt potatis 7 dagar per vecka, sparsamt med kött och Svenska folket var välmående, med en ekonomi, som pekade rakt upp.

Påstår inte att 60 och 70talet, var någon sörgårdsidyll! För det var det inte. Men en sak är glasklar när man ser i backspegeln och det var att Svenska folket då inte var överviktiga!

Mitt koncept, till att göra mig av med 11kg onödigt fett, var och är att äta mindre över tid. Vad "vetenskapen", sedan än säger, så har det fungerat 100%, för mig. Väger mig fö varje vecka, (vilket enligt min mening alla borde göra). Vet att många är emot detta koncept med hänsyn till naturliga variationer, ökad muskelmassa, mm. Men ser man läget på lite längre sikt, blir situationen en helt annan!

Låt oss ta ett kalenderår, med start i Januari och inleda med en "Matchvikt" på låt oss säga 70kg.
    Om vågen då säger i Februari 71Kg, mars 72Kg, april 73Kg, Maj 74Kg... så spelar inga naturliga variationer någon som helst roll. Undantaget kan möjligen vara Boudybildare, eller styrketränare, med extrema proteinintag, samt kanske "anabola" preparat.

Hsh! Görs inget i det här skedet, kommer spiralen att fortsätta. Samtidigt får vi "Kaka på Maka", mer vikt mindre motion. Mer tid till att äta. Är det någon som känner igen sig?

Bryts inte denna "onda" spiral i tid kommer övervikten som ett brev på posten. Är det någon som tvivlar?
    Senast redigerad av Sageborn den 2015-08-04 klockan 21:42

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Citat Ursprungligen postat av MarkkuS Visa inlägg
    En av de vanligaste myterna är att om du förbrukar ytterligare 500 kcal varje dag, exempelvis genom att motionera eller äta mindre, kommer din vikt att minska med ett halvt kilo i veckan (500 kcal * 7 dagar = 3500 kcal = 1/2 kg fettvävnad).
    Läs vidare: http://traningslara.se/energibalans-...ampaign=buffer
    Intressant, nu har jag inte sett videon eller lusläst länken... Kanske får göra det bara för att se vad som jag missat...

Har kört med 5:2 som ger en minskning med ca 3000kcal per vecka... har i stort sett tappat 25kg på 1år... ½kg i veckan ger 25kg på 1år. Har visserligen lagt till med lite mer vardagsmotion, men största förändringen är maten två dagar i veckan... Så för min del funkar formeln: 500 kcal * 7 dagar = 3500 kcal = 1/2 kg mindre/vecka.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Blog Entries
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    Intressant, nu har jag inte sett videon eller lusläst länken... Kanske får göra det bara för att se vad som jag missat...

Har kört med 5:2 som ger en minskning med ca 3000kcal per vecka... har i stort sett tappat 25kg på 1år... ½kg i veckan ger 25kg på 1år. Har visserligen lagt till med lite mer vardagsmotion, men största förändringen är maten två dagar i veckan... Så för min del funkar formeln: 500 kcal * 7 dagar = 3500 kcal = 1/2 kg mindre/vecka.
    Fråga "Mac Tommy": Hur lyckades du med bedriften att gå upp i vikt, med över 25 Kilo?

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Fråga "Mac Tommy": Hur lyckades du med bedriften att gå upp i vikt, med över 25 Kilo?
    Det är ju absolut ingen "bedrift" att gå upp 25kg (egentligen så borde jag ner 10-15kg till), då det är den enkla biten att gå upp.

Det är snarare en "bedrift" att komma på sig själv att ta tag i det och göra något åt det. Tricket är taskigt med motion och dåliga matvanor... samtidigt med att vara "allergisk" mot grönsaker och andra nyttigheter.

För mig startade med att jag jobbade som brevbärare och pajade rygg/knän efter 3år. Så att ha gått ifrån ett rörligt brevbärarjobb till att hamna i skolbänken, utan att förändra matvanorna och bli stillasittande... då tickar vikten på i rask takt.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 60 gånger i 50 inlägg

Standard

Notera att det inte jag som påstår att uppgiften är en myt. Titta på videon och tar reda på vem som påstår det. Observera också att budskapet i videon inte är subjektiva personliga åsikter.

Sedan kan ju var och tror på vad hen vill.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Liknande ämnen

1. Svar: 71
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 18:54
  2. Träning - myter och sanningar
    By MacTommy in forum Träning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 13:44
  3. Positiva erfarenheter kring kost och träning
    By Albert in forum Kost och hälsa
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 17:49
  4. Kost tillskott?
    By bebbe in forum Kost och hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 08:48
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-22, 00:00

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!