Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Visar resultat 11 till 20 av 27
    Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 58 gånger i 48 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    Har kört med 5:2 som ger en minskning med ca 3000kcal per vecka... har i stort sett tappat 25kg på 1år... ½kg i veckan ger 25kg på 1år. Har visserligen lagt till med lite mer vardagsmotion, men största förändringen är maten två dagar i veckan... Så för min del funkar formeln: 500 kcal * 7 dagar = 3500 kcal = 1/2 kg mindre/vecka.
    Jag får gratulera till att du lyckats gå ned i vikt, men du missar nog poängen i inlägget.

Du kan i efterhand se att din vikt har minskat med 25 kg på ett år. Men du vet troligtvis inte hur mycket energi det motsvara och som du har tappat. För det är ju inte säkert att det 25 kg fettvävnad.

Men om du verkligen har koll på hur mycket muskel- och fettvävnad du tappat, kan man också beräkna hur mycket energi det motsvarar. Men till det behövs professionell hjälp.

Rent praktiskt kan du dock aldrig veta hur mycket du förbrukar, och hur mycket/lite du ska äta och motionera för att uppnå din önskade förbrukning. Det blir bara ett konstaterande efter en tid genom att mäta kroppsvikten.

När det gäller matintag är det redan ganska svårt att få korrekta siffror. Man kan visserligen mäta ALLT man äter, och via näringstabeller beräkna intaget, Men hur många orkar göra det under längre tid än några veckor? Och de värden man får fram är ändå bara uppskattade siffror.

När det gäller förbrukningen är det i princip är det omöjligt utan dyrbara mätmetoder, vet hur stor den är. I videon talas om experiment där man använder specialpreparerad dryck som kostar 1000 dollar (tror det var per liter eller kanske per glas), och mätningar måste göras kontinuerligt under lång tid på flera personer. Det blir vansinniga kostnader för att få fram tillförlitlig data.

Så talet om att motionera och förbruka X kcal och du kommer att minska i vikt med ett visst antal kg, är en myt. Samma sak med att minska sitt matintag med en viss mängd.

Kortsiktigt kan man få viktnedgång. Men att behålla den nya vikten långsiktigt är en helt annan sak.

Tänk på om man går ned i snitt 0.5 kg i veckan och väger 100 kg från början, och tror att det kan fortgå hur länge som helst, så har man försvunnit efter 200 veckor eftersom vikten då är noll! :-)
    Senast redigerad av MarkkuS den 2015-08-05 klockan 18:35
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Påstår inget annat att för mig så funkar formeln 7dagarx500kcal=3500kcal/vecka=0,5kg i viktminskning under 1år genom att jag lagt in två fastedagar i veckan. Sen om det är en myt om att det fungerar så eller ej? Ingen aning.

Vad som försvinner ifrån kroppen har jag ingen aning om, men ny garderob och mer energi är för mig positivt efter att ha släpat runt en massa onödig övervikt i en massa år. Nu gäller det bara att lära sig äta lite bättre mat. Nu tror man i alla fall inte att man ska dö för att man är mellan två måltider hungrig... eller att man har sockerabstines mellan måltiderna som kräver snabb onödig energi intryckt i fejset.

Sett flera som jojo-bantar och går upp eller väger mer efteråt... Som jag ser det så tränar de fel eller inte alls och en av anledningar till att de misslyckas. Ska jag hålla min vikt i schack nu? Nix, ska ner lite till så man får mer energi och kan cykla mer och ännu längre. Sen så ska vi hålla den på en lagom nivå.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

3. Dessa 2 medlemmar säger tack till MacTommy för detta inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Tackad 329 gånger i 264 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Självklart är vi alla våra egna lyckas smeder "Mac Tommy". Inte minst jag själv! Hittar man ett fungerande koncept, är det naturligtvis bara att köra. Men du berör här ett område, som borde få ta mer utrymme i spalterna. Nämligen självdisicplin och i samband med detta logiskt tänkande, kring sin egen livssituation.

Ingen människa, vill bli fet. Låt oss slå fast detta. Men folk blir feta ändå! Eftersom du "Mac Tommy" har en fruga/sambo, (minns inte viket), jobbande som "sjuksyrra", är du säkert också medveten om vilka astronomiska utmaningar sjukvården står inför framtiden. Vet mycket väl hur fåfängt det är att skuldbelägga. Detta medför enbart isolering och avståndstagande.

Vill dock inte komma med pekfingrar. Gillar inte att göra det. Men gör det ändå. Detta eftersom det är en dramatisk skillnad på att gå ner i vikt, gentemot att låta den skena.

För den som inledningsvis vill hitta tillbaka till en kropp, (man trivs med), har jag och min fru följande 5 grundläggande tips, som alla vuxna människor borde kunna klara av att följa.

1. Uteslut all kolsyrad sötad läsk, det finns do osötad. För dessa, (oavsett märke), är rena katastrofen för din kropp.

2. Låt bli snacks, som ostbågar, chips, mm. "Blixtsnabba"processade kolhydrater tillsammans med billiga oljor, gör att din kropp, utsätts för rena torpedangrepp.

3. "Fastna" aldrig vid lösviktsgodishyllan, vilket är lätt att göra när blodsockerhalten sjunker på eftermiddagen. Köp istället frukt och slipp, dessa "förbannade" färgämnen, smaktillsatser konsistensgivare, E:nummer, Går inte in på dessa nu. (Har dock gjort det tidigare), som enbart skadar våra kroppar.

4: Försök äta "Basic". Våra kroppar är dåliga på att hantera processade livsmedel. 100 gånger hellre kokt potatis än "Pommes".

5. Drick alltid frikostigt med vatten inför måltider! Inget kostråd kan vara enklare att följa än detta.

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Man måste leva oxå... så man kan hålla sötsakerna till helgerna.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

6. Dessa 2 medlemmar säger tack till MacTommy för detta inlägg:

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    294
    Tackad 34 gånger i 33 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

6mån -11kg i dag trots mycket pasta efter mina pass

Reg.datum
    Aug 2015
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Jag jobbar med kost och näring och torde väl säga att undvik fett, men jag säger nja!, vill påstå att det är maten som är hel- och halvfabrikat (fulmat) det är fel på, som inte fanns i samma utsträckning som på 60-70 talet. Otroligt mycket sockerstärkelse som inte syns eller textas med märkliga benämningar som gemene man inte förstår. Kvaliteten på maten som vi köper är överlag dålig, (mer cash till producenten). Jag säger som min kollega sagt, om du inte förstår vad du äter, ät det inte!. Densamma kollegan löptränar säkert aldrig mindre än 10 mil i vecka och äter inga kolhydrater överhuvudtaget, som han själv säger, känner mig i toppform med goda resultat.
    Jag ser vad barnen i skolan äter, vilka mängder de äter, jag förstår att det är ett problem med överviktiga människor i vårt land. Utan att bli tråkig så kan jag bara säga att, ät aldrig helfabrikat, ät möjligen en del halvfabrikat, ät rena livsmedel, OCH viktigast av allt, ät hälften av vad du brukar äta. Då hamnar man helt rätt med nyttig mat och skapligt rätt med energiintaget. Att äta godis, trycka i sig en chipspåse och fikabröd ibland, so what!, då vet du att det är socker och fula kolhydrater du stoppar i dig.

Träning, du kommer aldrig att visa samma resultat lika fort i viktnedgång med att träna som att äta rätt och äta mindre. Båda behövs dock för ett bra liv.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Kroppen har en hungrig-mätt-funktion, som reglerar kroppsvikten att vara konstant. Funktion fungerar så länge som man äter "naturlig" mat. Men många av dagens färdigproducerade maträtter sätter funktionen ur spel. Vilket medför att man inte känner mättnadskänsla, när man borde det, och man fortsätter äta mer än man behöver. Dessutom är kombination av fett och socker oslagbar för att öka sin kroppsvikt, vilket finns i många andra "moderna" maträtter.

Fabrikanterna som producera dessa moderna maträtter, känner naturligtvis till detta. Därför lägger dessa mycket resurser på att forska fram maträtter som är ännu mera attraktiva. Syftet är naturligtvis att öka företagets vinst ännu mer. Att den maten är onyttig, är ett mindre bekymmer för dessa företag. Även om exempelvis McDonalds & Co, försöker lansera "nyttiga" rätter.

Tyvärr är ju folk i allmänhet väldigt dåligt informerade om kost. Och det som skrivs i kvällspressen, är inte mycket att hurra för.
    Senast redigerad av MarkkuS den 2015-08-16 klockan 08:09
    mvh
    Markku

10. Denna medlem säger tack till MarkkuS för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Tackad 329 gånger i 264 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Bra "MarkkuS".

Att tillföra kroppen mer energi än den förbrukar i form av skräp! Är det inte exakt vad det allt fetare Svenska folket gör?

Är det upplysning och kunskap, som fattas? Näppeligen säger jag och min fru!

Måste väl åter skriva det helt tabubelagda ordet, som verkar uppröra överviktiga mer än "Djävulsdyrkare" i kyrkan! Nämligen "SJÄLVDISICPLIN"!

Tips: Betrakta aldrig vågen, som någon lögndetektortest, (polygraf), för vågen ljuger aldrig!

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Nog vet det flesta att McDonalds produkter och liknade orsakar inte är så nyttiga. Men jag tror att de flesta tycker att den enda nackdelen är att man inte längre är snygg i baddräkt, men för övrigt det inte är några andra större problem. Kanske känner man till risken för diabetes, men för övrigt?
    mvh
    Markku

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    294
    Tackad 34 gånger i 33 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Bra "MarkkuS".

Att tillföra kroppen mer energi än den förbrukar i form av skräp! Är det inte exakt vad det allt fetare Svenska folket gör?

Är det upplysning och kunskap, som fattas? Näppeligen säger jag och min fru!

Måste väl åter skriva det helt tabubelagda ordet, som verkar uppröra överviktiga mer än "Djävulsdyrkare" i kyrkan! Nämligen "SJÄLVDISICPLIN"!

Tips: Betrakta aldrig vågen, som någon lögndetektortest, (polygraf), för vågen ljuger aldrig!
    http://tranastyrka.se/muskler-fett-v...ampaign=buffer

Liknande ämnen

1. Svar: 71
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 19:54
  2. Träning - myter och sanningar
    By MacTommy in forum Träning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 14:44
  3. Positiva erfarenheter kring kost och träning
    By Albert in forum Kost och hälsa
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 18:49
  4. Kost tillskott?
    By bebbe in forum Kost och hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 09:48
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-22, 01:00

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!