Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Visar resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Tappade Kilon

Reg.datum
    Apr 2014
    Tack
    2
    Tackad 6 gånger i 5 inlägg

Standard

Intressant tråd!

Det här med cykling verkar ju vara något som engagerar fler och fler - om inte annat så märks det på hur marknadsföring av cyklar ändrats de senaste åren och hur cykellopp blir större och större.
    Idag känns det som om var och varannan människa ska cykla VR vilket för några år sedan var mer något för de mest intresserade och "träningstokar" :-)

Det kan ju delvis hänga ihop med att vi har en god ekonomisk situation i Sverige jämfört med omvärlden men också den generella trenden med mer träning och motion för välbefinnande och inte bara med livsstilsval.

För egen del så har jag de senaste åren haft svårt att komma iväg till gym eller andra motionsformer så jag började fundera på om inte cykling till jobbet kunde vara ett sätt att få den "vardagsmotion" som jag inte tar mig tid till annars. Efter lite funderande så började jag cykla till jobbet(ca 1,5 mil) förra sommaren, dels för att jag blev peppad av några kollegor som cyklade dels för att konditions- och viktkurvan pekade helt fel.
    Det blev en dryg månad på min gamla herrcykel med 7-växlat nav innan hösten kom och jag kom av mig. Sen började jag igen i april med samma gamla cykel och efter några veckor så köpte jag en begagnad, knappt använd race-hybrid.

Jag har märkt att tiden jag lägger på cykling till och från jobbet jämfört med att åka pendeltåg/buss(bor i Stockholm) var från början lite längre men nu är den ungefär den samma. Inledningsvis tog det 45-55 minuter att cykla plus en kvart för dusch på jobbet jämfört med 45-50 minuter att åka kommunalt( i bästa fall, ibland kunde det ta 1½ timme då pendeltåg och buss kan vara väldig osäkra alternativ...)

Nu, med en annan cykel(7 kg lättare, annan sittställning och fler växlar) och lite bättre kondition så tar cyklingen mellan 30 och 40 minuter plus 10 minuter dusch så det har blivit kortare tid än kommunalt totalt sett och jag får ca en timmes motion om dagen utan att det tar mer tid från familjen etc. Kombinerat med att jag sparar 800 kr i månaden för busskortet så är det en väldigt bra lösning för mig. Kostnaden för en "ny" cykel och lite nya kläder och tillbehör kommer att sparas in på två år om jag väljer att cykla april-oktober.

Ang. ämnet, tappade kilon, så har jag tappat ca 6 kilo som jag hoppas att jag inte ska hitta igen :-) Det är glädjande i sig men man ska nog inte stirra sig blind på vågen och siffrorna där ;-)
    Den stora skillnaden är de tre hål jag dragit in på skärpet och att jag har fått väldigt mycket bättre kondition så jag är piggare och mer fokuserad på dagarna.

Att jag sedan gjort vissa justeringar av kosten på grund av cyklingen är inte så konstigt - jag är hungrigare nu än innan :-)
    Jag har börjat äta mer till frukost, en frukt på förmiddagen och någonting på eftermiddagen för att orka den nya förbrukningen. I övrigt så äter och dricker jag nog på samma sätt som innan jag började cykelpendla.

Över huvudtaget så tror jag att all motion är bra men det gäller ju att hitta något man tycker är kul/tillfredsställande att göra för att det ska vara något man kan göra i längden. Cyklingen har blivit det jag tycker funkat bäst på länge och något jag tror att jag kommer att fortsätta med kombinerat med annan styrketräning för att inte krokna helt då jag har ett stillasittande jobb framför en dator på dagarna.

2. Dessa 2 medlemmar säger tack till Aquaman för detta inlägg:

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    295
    Tackad 34 gånger i 33 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

gott jobbat aquaman cykling är underbart för kropp och själ

Reg.datum
    Apr 2014
    Tack
    2
    Tackad 6 gånger i 5 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av MR Craft Visa inlägg
    gott jobbat aquaman cykling är underbart för kropp och själ
    Tack!

Jag var klart osäker i början om jag skulle klara att cykla varje dag och så pass långt som jag uppfattade att det var - särskilt med tanke på den ansträngningsastma som jag haft sedan barnsben - men jag tog det lugnt i starten och började med att cykla en del av sträckan och tog buss eller pendel en del av sträckan och efter ett par veckor så cyklade jag hela vägen både till och från jobbet utan att bry mig så mycket om tiden det tog.

Det gjorde nog att jag inte "förtog" mig och lät muskler och senfästen vänja sig den ovana belastningen. Till min glädje så har jag också haft förvånansvärt lite känning av andningsproblemen(om man bortser från den usla kondisen ) Jag har också insett att 1½-2 mil är helt OK att pendla om man har duschmöjlighet på jobbet.

Sen laddade jag ner en app till telefonen för att ha lite koll på hur långt det var och hur stor skillnaden var på att cykla till jobbet och från jobbet. Det har ju också varit lite kul att se hur stor skillnaden kan vara om man äter för lite på dagen(då finns inte energi att hålla tempo hem...) och hur stor skillnad det kan göra med "lite motvind" (sic!).

I våras när jag började om efter vinteruppehåll så kände jag att det var lite "trögt" och jag var inte helt nöjd med att bli omkörd av tanter med rullator i uppförsbackarna så jag började titta efter en annan jonne och som man är man ju lite pryltokig så det blev en del läsande på forum, cykelhandlarsidor och prat med kollegor som cyklar.

Det var helt klart ett lyft med en bättre cykel men jag har provat att ta min gamla stålhäst så här i efterhand för att se om den är helt hopplös och har insett att det är inte bara cykeln det hänger på även om den behöver en rejäl genomgång. (insåg det när en kollega visade sina nya hjul med keramiska lager - de slutar ju aldrig att rulla om man lyfter framhjulet och sätter lite fart på dem till skillnad från min gamla Crescent vars framhjul snurrar ganska exakt 1½ varv innan det stannar...)

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    295
    Blog Entries
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Är fullständigt medveten om att viktras under sommaren är högst individuellt. Dessutom tillkommer säkert för många, mer energität mat, (när grillen står framme), samt ev ökat alkoholintag. Vidare spelar det nog stor roll hur sommaren ser ut. Ligger tempen ute på 26 grader eller mer, kanske stranden och bad lockar mer än cykling!

Nåja, hur det än förhåller sig med detta, föredrar jag personligen att cykla längre sträckor, i temp 20 Celsius, eller mindre. Säkert är också detta individuellt och kan också vara åldersrelaterat, (i mitt fall). Vidhåller dock att viktvariationerna, beror på "Debit och Kredit" och att dom flesta av oss har ett högre energiuttag under årets ljusa månader.

Visst leder ökad träning till mer muskelmassa, (under förutsättning att proteinintaget ökar). Men detta bör ju i så fall näppeligen, påverka kroppens "BMI". I det fallet är det ju bara att se vilka kroppar Tour de France cyklisterna har. Har dock själv ingen anledning att skryta. Men när min vikt var som tyngst, kvalade jag in på ca 81 kilo. Väger idag ca 68 kilo och är 182cm lång. Skulle säkert kunna öka mitt preteinintag och "växa" ett par kilo. Provade dock detta för ett par år sedan och märkte inte att kroppen kunde leverera bättre på cykeln. Faktiskt tvärtom.

Nu beror detta säkert på vilken form av cykeldisciplin, man ägnar sig åt. Men för mig, som enögd, är allt annat än landsvägscykling fn utesluten. Kanske förhåller det sig annorlunda med MTB cykling. Vore kul att höra vad MTB:freak anser?
    hur länge körde du ökat protein intag och hur långt cyklade du under denna tiden?

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Blev tvungen att kolla upp detta i min cykelhistorik. Är ytterst noga med att dokumentera allting!

Testade ökat proteinintag under ca 6 veckor, (i form av bönor och fisk) och drog i princip ner allt annat till ett minimum. Ökade då i vikt ca 2500gram och det var garanterat inte kaggen, som växte.

Cykelsträckan den här perioden uppgick till 132 mil, på någon kilometer när.

Jämförde därefter tidigare tidsresultat och den enda skillnaden, var att det gick ngt snabbare uppför. På flacken dött lopp, eller tom minus.
    Senast redigerad av Sageborn den 2014-08-04 klockan 19:34

7. Denna medlem säger tack till Sageborn för detta bra inlägg:

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    295
    Blog Entries
    1

Standard

det var väll värt det om det gick snabbare uppför

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    295
    Blog Entries
    1

Standard

en sak som är bra och vet är skit i vågen kolla upp midjemåttet istället vågen kan vara mer förvirrande

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    295
    Blog Entries
    1

Standard

senaste 6mån -11kg

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av MR Craft Visa inlägg
    senaste 6mån -11kg
    Stor applåd för detta "Mr Craft"!

12. Denna medlem säger tack till Sageborn för detta bra inlägg:

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!