Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Tappade Kilon

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Tappade Kilon

Ja... då var det högsäsong för cykling igen! Brukar varje sommar tappa mellan 2 och 3 kilo i kroppsvikt. Detta utan att äta mindre, än årets övriga månader. Naturligtvis hänger detta inte enbart ihop med cyklingen. Åtminstone inte i mitt fall. Utan här handlar det om ökad aktivitet, fördelat på årstidens många ljusa timmar.

Självklart går det, (för den som vill) att kompensera med mer mat. Själv väljer jag dock inte detta alternativ, eftersom min vikt, brukar stabilisera sig framåt okt/nov ändå. Naturligtvis är det under sommaren, ett gyllene tillfälle om man vill bygga upp muskler och öka sitt proteinintag, (med bibehållen kroppsvikt). Vore kul att höra andra synpunkter på det här.
    Senast redigerad av Sageborn den 2014-07-15 klockan 16:49

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    15
    Tackad 56 gånger i 43 inlägg

Standard

Nej Sageborn, jag tror inte att du skulle tycka att det var kul att höra andra synpunkter.

3. Denna medlem säger tack till cocuyo för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av cocuyo Visa inlägg
    Nej Sageborn, jag tror inte att du skulle tycka att det var kul att höra andra synpunkter.
    Why not?!

Fö, meningslöst med inlägg, som inte går att bemöta. Låt hellre bli att posta. Frågan var seriöst ställd.
    Senast redigerad av Sageborn den 2014-07-15 klockan 22:36

5. Dessa 2 medlemmar säger tack till Sageborn för detta inlägg:

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    15

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Why not?!
    Den frågan kan jag inte besvara utan att bryta mot vanlig nätetikett och möjligen forumreglerna.

Men tidigare har det visat sig fullständigt ofruktsamt att ta upp den här typen av frågor med just dig Sageborn.

En liten knorr kan jag dock tillåta mig.

Tidigare i mänsklighetens historia, och bland väldigt många djur i de kallare zonerna på klotet, har man under sommar och höst samlat på sig fett, som man sedan tär på under vintern, för att när våren kommer vara betydligt magrare än när snön börjar falla. Man kan alltså se en tydligt cyklisk funktion för tillväxt och nedgång i fettlager hos många djur, inklusive människan.

Inlägget som inleder den här tråden pekar mot någonting helt annat, som jag har en aning svårt att riktigt tro på, kanske mest för att träning mycket sällan brukar leda till viktminskning, utan tvärtom till att volymen av muskler ökar. Inte heller är variationen hos en individ som inte har stora fettlager särskilt stor. Med måttlig övervikt kan man gå ner uppemot ett kilo i månaden, och utan övervikt betydligt mindre. Om man för till träning, är sannolikheten för viktökning större än för viktminskning, så varifrån skulle ett par kilo som minskar rätt plötsligt komma? Jag kan gissa, men ingen av oss vet svaret, utom möjligen Sageborn. Man kan variera ett par kilo över bara någon dag, genom dels mängden mat i matsmältningssystemet, dels vätska i vävnaderna. Vätskan minskar ganska kraftigt över en dag om man inte fyller på, och särskilt om man anstränger sig mycket i värmen. Det kan handla om ett par kilo, och om man dessförinnan hade samlat på sig vätska, vilket är vanligt när man upplever att man har "ökat i vikt", så kan man tappa den vätskan utan risk för uttorkning.

Så jag kan pendla omkring två kilo - ett kilo upp och ett kilo ner - från mina drygt femtiotre, utan att jag tror att jag har minskat i vikt när vågen plötsligt visar på femtiotvå. Jag vet att den kan visa femtiofyra i morgon, utan att något har hänt med min vikt, eller rättare, utan att någonting drastiskt skulle ha inträffat med mina fettlager.

Reg.datum
    Apr 2014
    Tack
    2
    Tackad 2 gånger i 2 inlägg

Standard

För mig är det tvärtom på sommaren. Grillning och pilsner i solen ställer till det . Sen framåt hösten blir jag lite mer skötsam.

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    15

Standard

Om du skulle råka hitta ett kilo som jag har tappat, så plocka inte upp det.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 60 gånger i 50 inlägg

Standard

Jag har samma viktvariation som Sageborn.
    Ökning några kilo på vintern, minus lika mycket under sommaren. Jag har haft samma kroppsvikt i medeltal senaste 30-40 åren.

För mig känns det helt naturligt. På sommaren ökar min fysiska aktivitet med cykling (varje pass minst en timme och ibland betydligt mer), och på vintern flera stora helger med mycket mat, och lite fysisk träning. Även om jag tränar året runt blir antalet timmar mindre under vintern. I år gick jag upp ca 3 kg på vintern till ca 71, och nu är jag på väg ned till ca 68 som är min normalvikt. (Jag är 175 cm).

Sedan har man ju den naturliga viktvariationen från dag till dag. För mig ca +-0,5kg/per dag, så man får ta ett medelvärde under en längre tid.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

10. Denna medlem säger tack till MarkkuS för detta bra inlägg:

Reg.datum
    May 2012
    Tack
    13
    Tackad 10 gånger i 9 inlägg

Standard

Brukar också ha samma variationer som trådskaparen fast jag blir automatiskt lite mindre hungrig på sommaren.

-7 kg i år än så länge. Har slutat med ris, pasta, vetemjöl och köpebröd. Bakar detta bröd fast med mindre grahamsmjöl, mindre honung, mer havregryn och mer frön:
    http://blogg.lauritzson.com/2012/05/gi-brod.html

Äter lite mindre portioner också fast syndar ibland. Min förbränning har senaste året kollapsat så jag pratade med en dietist och håller som bäst på att experimentera vad som funkar. Ska försöka att inte svälla så förbaskat i vinter.
    Senast redigerad av Banvallen73 den 2014-07-17 klockan 08:34

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Såvitt jag fått lära mig så börjar ämnesomsättningen växla ner när man börja närma sig 30. Samtidigt övergår många från en ganska snäv ekonomi, relativt många dagliga förflyttningar och allmänt hyfsat mycket aktiviteter till stillasittande jobb, mindre aktiviteter och att man kan kosta på sig "godare" mat. Det faller ganska naturligt att man riskerar att gå upp i vikt om man inte är lite uppmärksam på alla dessa faktorer. När det gäller ätandet så tycker jag själv att det är ganska lätt att öka matintaget vid behov (mycket cykel -> mer hunger), men det är inte alls lika självklart att växla ner på ätandet under perioder med mindre aktivitet. För några år sedan tenderade vikten att sakta smyga uppåt vilket jag numera tycker mig ha börjat få kontroll över. Har helt enkelt blivit mer uppmärksam på tillfälliga avbräck i aktivitet vilket jag försöker möta med mindre portioner. När det gäller sammansättningen av kosten så har jag svårt för alla religioner som florerar om vad som är nyttigt eller optimalt. Jag försöker få till en hygglig balans utan att för den skull avstå från gott (pilsner, choklad, glass, whisky osv).
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Aug 2008
    Tack
    2
    Tackad 37 gånger i 29 inlägg

Standard

Tråden gäller ju tappade kilon. Jag har tappat 12 kilo nu sedan vintern. På sommaren när det är varmt så äter jag mindre.... är mindre hungrig.

Huvudorsaken till att vikten rasat för mej är dock tarmsjukdom.
    För första gången som vuxen väger jag lika med vikten.
    1.75 lång och 75 kilon.

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!