Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Visar resultat 11 till 20 av 29

Ämne: Tappade Kilon

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Att variera vikten 2-3 kilo gör jag hela tiden ingenting som påverkas av cykling eller årstider, det är bara den naturliga variationen som förkommer. Så länge den varierar åt båda hållen är jag inte orolig, skulle den fortsätta uppåt vore det en annan femma.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 58 gånger i 48 inlägg

Standard

Följande artikel diskuterar viktuppgång med stigande ålder trotts träning:
    http://traningslara.se/raden-om-fysi...t-viktuppgang/
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    18
    Tackad 38 gånger i 34 inlägg

Standard

Jag går också ner lite under sommaren. Tror det beror på ökt aktivitet och att kroppen använder en del energi på att kyla sig genom svettning och återupptag av vatten. Jobbar flitigt på att hålla vikten uppe; lite extra mellanmål, aldrig säga nej tack till fika, ett ägg extra till frukost, en extra macka med nugatti (liknar nutella) och jordnötter på - bättre än alla konstiga energibar. Jag tröttnade en gång på ett tidigare jobb på tantdiskusjoner om bantning; då jag frågade försynt om det var någon som kunde tipsa mig om hur man gick upp ett par kilo blev det tyst runt fikabordet.

Reg.datum
    Jul 2013
    Tack
    33
    Tackad 42 gånger i 38 inlägg

Standard

Tycker inte det händer så mycket överhuvudtaget över ett år. Ligger ganska stilla på mina 76kg , vanliga variationen +/- 1kg ungefär. Träningen gick i stå litegrann efter VR men nu är jag igång igen och har kört 4 morgonpass sista veckan, 2 till 3 timmar per pass. Har inte kollat vågen men så länge jag känner att jag mår bra och att kläderna passar så är jag nöjd . Köpte nya snygga slimmade Italienska cykelkläder som jag inte vill växa ur !!!

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Tackad 329 gånger i 264 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Är fullständigt medveten om att viktras under sommaren är högst individuellt. Dessutom tillkommer säkert för många, mer energität mat, (när grillen står framme), samt ev ökat alkoholintag. Vidare spelar det nog stor roll hur sommaren ser ut. Ligger tempen ute på 26 grader eller mer, kanske stranden och bad lockar mer än cykling!

Nåja, hur det än förhåller sig med detta, föredrar jag personligen att cykla längre sträckor, i temp 20 Celsius, eller mindre. Säkert är också detta individuellt och kan också vara åldersrelaterat, (i mitt fall). Vidhåller dock att viktvariationerna, beror på "Debit och Kredit" och att dom flesta av oss har ett högre energiuttag under årets ljusa månader.

Visst leder ökad träning till mer muskelmassa, (under förutsättning att proteinintaget ökar). Men detta bör ju i så fall näppeligen, påverka kroppens "BMI". I det fallet är det ju bara att se vilka kroppar Tour de France cyklisterna har. Har dock själv ingen anledning att skryta. Men när min vikt var som tyngst, kvalade jag in på ca 81 kilo. Väger idag ca 68 kilo och är 182cm lång. Skulle säkert kunna öka mitt preteinintag och "växa" ett par kilo. Provade dock detta för ett par år sedan och märkte inte att kroppen kunde leverera bättre på cykeln. Faktiskt tvärtom.

Nu beror detta säkert på vilken form av cykeldisciplin, man ägnar sig åt. Men för mig, som enögd, är allt annat än landsvägscykling fn utesluten. Kanske förhåller det sig annorlunda med MTB cykling. Vore kul att höra vad MTB:freak anser?
    Senast redigerad av Sageborn den 2014-07-19 klockan 00:19

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    15
    Tackad 56 gånger i 43 inlägg

Standard

Jag cyklar gärna i lite varmare än tjugo grader också, även om det blir lite svettigt. Jag klär mig i shorts och t-tröja bara och sandaler. Nu är jag ju egentligen aldrig inne på någon maximal prestation med avseende på muskelarbete, hastighet eller så, utan jag cyklar mest för att det är skönt och för att komma någonstans.

Viktuppgång eller nedgång har egentligen inget med stillasittande att göra, utan det är mer så att när man äter mer än man förbränner, då går man upp, och när man förbränner mer än man sätter i sig, då går man ner. Att årscykeln har förvridits helt, kan vi nog skylla på i första hand jordbrukssamhället, som i sin utsträckning har gjort att det är inte svårare än att gå till affären och handla, för att man ska få mer mat än man borde äta.

Man går inte upp i vikt av att sitta stilla, utan det beror på att man äter mer än man förbrukar. Det går att äta mer än man gör av med också om man cyklar väldigt mycket. Jag går upp lite grann under sommaren, trors att mina turer är längre än på vintern. Jag skulle självklart också kunna undvika viktuppgång, men jag vill gärna ha lite mer muskler, och inte bara på benen. Därför har jag börjat äta mer sådant som leder till viktökning, i hoppet om att det inte bara kommer att innebära mera fett på kroppen.

Jag är glad att jag inte är enögd, eftersom jag i stort sett alltid måste röra mig i stads- och förortsmiljö med mycket trafik, där man väldigt ofta måste ta hänsyn till främst gångtrafikanter, som ofta befinner sig på olämplig plats.

Mina turer varierar ganska mycket, från några kilometer upp till ett tiotal mil.

För mig har det egentligen inte varit frågan om att "leverera" på cykeln. Jag blir rätt ofta omkörd av "snabbare" cyklister, men jag vet ju inte hur många mil de har bakom sig under samma pass; jag har ofta cyklat mer än fem mil när hurtbullarna kämpar sig förbi. Jag försöker aldrig köra ifatt dem, utan jag håller mitt eget tempo.

Ur träningssynpunkt är cykeln en aning tveeggad. För att få ut mer muskelmassa, bygga, ska man ju helst träna aerobt, och det är ganska tung cykling med låg kadens. Cykling är i sig rätt lätt som motion. För maxprestation ska man ha högre kadens, men då måsta man i regel ta ut en del anaerobt, vilket ger mjölksyra, så att man måste träna upp smärttåligheten, och det är lite motsättning mellan hög prestation och uthållighet. Riktigt hård aerob träning kan man knappast få på en cykel. Då ska man nog ner i stenbrottet som Ingo, eller lyfta skrot.

Så jag försöker mig på en medelväg, cykling, hellre med låg kadens, ofördelaktigt ur prestationssynpunkt, bättre för muskelbygge. Medelhastigheten ligger mestadels omkring tjugo kilometer i timmen, men kanske snarare under än över. Mitt midjemått ökar inte, vilket tyder på att jag inte lägger på mig visceralt fett, men mina ben har blivit en del kraftigare. Jag är alltför ointresserad för att lägga på mig mer muskler på överkropp och armar, så jag lär fortsätta att hålla mig igång så som jag gör. De enda egentliga träningsmoment jag har lagt in är att ta mig upp från liggande och sittande på golvet till stående, något som kan vara värdefullt längre fram; jag fyller sjuttio nästa år.

7. Denna medlem säger tack till cocuyo för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Tackad 329 gånger i 264 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Jaha "cocuyo", (Still Going Strong)! En sund "själ" i en sund kropp.

Din cykling visar tydligt på hur mycket det kan löna sig att hålla fysiska aktiviteter igång. 70 års ålder, är i sanning inte dåligt för att göra 10:mila rundor, på 20 i snitt. Ger dig utan att blinka stående ovationer!
    Torde ge många yngre cyelförmågor, här Cykelforum en tankeställare.

Hur många mil cyklar du egentligen på ett år? Har vi en ny "Stålfarfar", på gång?

Reg.datum
    Aug 2008
    Tack
    2
    Tackad 37 gånger i 29 inlägg

Standard

Kul att ha hamnat i läget att jag enligt läkare "bör äta upp mej".
    Mer tacksamt än att banta. Försöker stoppa i mej nyttig mat... grönsaker och frukt..... men lite godis blir det ibland.... även ett glas vin.

När man blir äldre är det bra att inte vara överviktig. Det sparar på hjärtat. Motion är dock viktigare än vikten. Sedan kommer rätt mat, rökning m.m. Glöm inte tillräckligt med sömn !

Det sägs att vissa har bättre förbränning än andra.....Därför blir de inte tjocka. Vikten kan man tydligen "ärva" också.

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    15
    Tackad 56 gånger i 43 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Hur många mil cyklar du egentligen på ett år?
    Jag har inte fört bok, men det senaste året har det blivit mindre än tidigare. Omkring tusen mil kom jag fram till när jag kollade för något år sedan. Man kanske borde göra en dagbok för att veta? Nya cykeln slits rätt mycket mindre än den gamla, men det hänger ju till en del ihop med skivbromsarna. Förr bytte jag bromsbelägg någon gång varje år, och jag körde ju slut på flera fälgar när jag hade fälgbromsar. Fälgbyte bak var ganska krångligt, och jag körde faktiskt tills fälgen havererade, så jag fick leda cykeln hem. Tur i oturen att det var nära, mindre än en mil.

Visst har jag funderat över att skaffa en cykeldator för att få mer koll på sträckor och farter, men så har det stannat vid att jag i stället gör ett enkelt överslag, baserat på sträckorna till ställena dit jag åker. Men jag åker ju runt en hel del mer än långturerna och det är ju en del av charmen med att cykla. Man kommer fort fram precis dit man ska och har inga parkeringsproblem. Jag cyklar på shoppingturer ganska ofta, och det kan röra sig om IKEA i Kungens Kurva eller Biltema i Alby, och senare Nacka Forum. Jag bor på Lidingö. Flera gånger har jag åkt till Gustavsberg, och också till Stavsnäs.

När jag försökte få ihop ungefär hur långt jag cyklar stod det ändå ganska klart att jag cyklar lite mer sedan jag blev pensionär än när jag jobbade i Högdalen och cyklade varje arbetsdag, sommar och vinter.

Jag gillar helt enkelt att cykla, eftersom det ger mig frihet att komma i stort sett vart jag vill, och nu när jag är pensionerad har den ekonomiska delen av cyklingen betytt lite mer än tidigare. Jämfört med trettiodagars kort på kollektivtrafiken betalade den nya cykeln sig på sju månader, så det är ett väldigt billigt sätt att resa korta sträckor på upp till sex a sju mil, som blir det dubbla till återresan. Kombinerat med pendeltåg kommer man ganska långt utan att förta sig. Det enda som grumlar det lite grann är vintersäsongen, då det är tungtrampat och man blir väldigt smutsig.

Jag känner faktiskt av att åldern tar ut sin rätt, för jag kan inte hålla samma tempo som för fyrtio år sedan. Det tar längre tid att cykla några mil nu än då. Jag tänker rätt ofta på min mamma, som cyklade så länge hon kunde. Först när hon hade haft en stroke hängde hon upp cykeln bakom stugan, där jag plockade ner den, helt igenrostad ungefär tjugo år senare. Jag hoppas på att slippa bli så sjuk att jag inte längre kan cykla, så vi får väl se hur det går. Farsan slutade när han blev blind vid nästan åttio års ålder, och jag misstänker att han egentligen aldrig åkte kommunalt.

Själv är jag mest förvånad över att ha hunnit bli gammal gubbe utan att känna mig som sådana jag upplevde att gamlingar var när jag själv var yngre. Jag hoppas få behålla min rörlighet länge.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 58 gånger i 48 inlägg

Standard

När det gäller att få mera muskler är nog inte cykel det bästa träningsredskapet. Om man nu inte nöjer sig med benmuskler. Jag personligen tror, efter att ha lästa ganska mycket om träning, att man borde hålla på med något mera allsidigt än cykling. Jag har provat på gym några år, men tycker det är så otroligt tråkigt, att jag inte kan förmå mig att hålla på med det. I stället blir det mycket cykling på sommaren, och simning och friskis/svettis på vintern. Och sedan får kroppen och hälsan bli därefter. Jämfört med många andra 60-åringar, har jag vad jag kan se, en mycket bättre fysisk än dem. Sedan vet man ju aldrig vad ödet vill, hur länge man får vara frisk och hur gammal man blir.
    Senast redigerad av MarkkuS den 2014-07-21 klockan 11:09
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!