Visar resultat 1 till 3 av 3
    Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard Cykling kring Falun

Tänkte att det vore kul om fler ville dela med sig av bra cykelrundor eller cykelvägar i respektive hemtrakter. Jag börjar med några kring Falun där jag bor:

Falun-Skuggarvet-Sundborn-Sveden-över regementsområdet mot Lugnet-Falun
    Rundan är ca 30 km och det finns några olika alternativ på vägval. Man kan gena förbi Sundborn genom att ta vägen över Hobborn och Lilltäkt och istället för Sveden kan man åka över Hosjö. Terrängen är ganska kuperad och går genom varierat landskap på skapliga vägar.

Falun-Enviken-Svärdsjö-Toftbyn-Sundborn-Hosjö-Falun
    Rundan är ca 80 km och även här finns lite olika alternativa vägar att variera med. Riksväg 50 från Falun till Enviken kan ha en del trafik vissa tider, men väljer man en tidig helgmorgon så är det nästan bilfritt fram till kl 9-10. Den sista halvmilen till Enviken är nära nog en sammanhängande nedförsbacke och en fin belöning efter några jobbiga stigningar. Mellan Enviken och Linghed får man köra på en av de vackraste vägarna jag åkt. Vägen ringlar sig ovanpå en rullstensås och på en sträcka har men en sjö på vardera sida.

Falun-Grycksbo-Bjursås-Sågmyra-Leksand-Insjön-Rexbo-Smedsbo-Falun
    Rundan är ca 90 km. Det ligger några långa fina stigningar mellan Sågmyra och Leksand och närmast Leksand får man åka genom ett pärlband av idylliska dalabyar.

Att ta sig söderut från Falun är lite mer stökigt. Då bör man sikta in sig mot Ornäs/Torsång eller Kvarnsveden (norra Borlänge).

Från Torsång har man sedan tillgång till ett myller av mindre vägar som sträcker sig längs med Dalälven nedströms. Jag har själv varit så långt som till Säter/"Skäve", men myllret av vägar räcker en bit nedströms om Avesta. Det finns mycket smått och stort att upptäcka i dessa trakter. Ett par små exempel på vad man kan hitta: Torsångs Kafé meda anor sedan 1904 är vackert beläget vid daläven och helt klart värt ett besök. Pellesberget som ligger ca 1 mil sydost om Torsång är en intressant upplevelse om man kommer österifrån. Ungefär 3 km före krönet passerar man en avtagsväg mot Gussarvshyttan och där börjar det märkliga. Cykeln börjar kännas seg och tung och man börjar fundera om det är någon broms som ligger på eller om man fått pyspunka. Det som har hänt är dock att stigningen har börjat, men eftersom hela landskapet runt om lutar lika mycket så tror man att det är platt. Lutningen ligger här på drygt 1% under ca 1,5 km vilket gör att det går ca 5 km/h långsammare än om det hade varit platt (som man förleds att tro att det är).

Väljer man istället att sikta mot Kvarsveden så kan man sedan följa Dalälven uppströms. Via Bäsna, Djurås och Gagnef kommer man så småningom fram till Leksand och tillgång till hela Siljan runt. Begränsningen uppströms Borlänge är att det i princip bara finns ett vägval om man vill slippa trafiken på väg 70.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Förbi Smedsbo, kommer du från Borlängehållet och Brusalabacken då? Det är en fin rak uppförsbacke har jag för mig.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Nej, på leksandsturen som jag formulerade det så kommer man ut i Smedsbo och "slipper" brusalabacken. Brusalabacken ligger dock på vägen jag cykelpendlar till jobbet så jag är väl bekant med den. Motlutet är dryga 500m långt, 5-6% som brantast och totalt ca 25 höjdmeter. När man byggde om vägen för några år sedan så kompletterade man med cykelbana och den har fått en märklig schikan ungefär mitt i backen (syns på hitta.se, men inte eniro eller google). Det gäller att välja rätt linje genom denna schikan, särskilt om man har hög fart (50 km/h är lätt gjort en bra dag). I annat fall väntar närkontakt med en strategiskt placerad lyktstolpe. Man får också se upp med eventuellt rullgrus...

En fin backe på den aktuella turen är annars från Romma upp till Hisvåla (Leksand mot Sågmyra). Här är det ca 90 höjdmeter fördelat på 3 km. Alltså ett snitt på 3%, men med 5-6% som brantast.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Liknande ämnen

1. Frågor kring vägar i Småland
    By Millediablo in forum Småland
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-25, 17:27
  2. Falun - Hofors
    By Eriksson in forum Långfärdscykling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 18:28
  3. Cykla från Stockholm till Falun. Tips?
    By Lisen in forum Långfärdscykling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 21:57
  4. Kort undersökning kring cykeldatorer
    By Dewbak in forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 18:00
  5. Träningskompis runt Falun-Borlänge?
    By Loke in forum Träning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-26, 19:08

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!