Sidan 32 av 32 FörstaFörsta ... 22303132
Visar resultat 311 till 314 av 314
    Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 93 gånger i 88 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Förra gången var det en lagerkula som sprack sönder. Båda konorna hade skador och på sidan med den spruckna kulan var också lagerskålen skadad. Jag gjorde faktiskt ett försök med nya kulor, men den trasiga kulan hade ställt till med alltför mycket skada.

Vid några av de tidigare tillfällena så var skadorna mer begränsade till det "vanliga" slitaget på konorna. Där kunde man ju tycka att det skulle varit enkelt att sätta i nya konor och kulor. Jag ägnade ganska mycket tid åt att försöka hitta konor med rätt dimensioner, men lyckades aldrig.

Nu senast har jag ännu inte hunnit ta isär för att titta, men det är återigen ett OEM-nav. Cykeltillverkaren erbjuder visserligen vissa reservdelar, men inga delar till nav.

Det får nu bli ett par nya hjul till fincykeln och hjulen från den får hoppa över till gravelbiken.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    413
    Tackad 328 gånger i 263 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Ett tips; (Inför ev framtida tänkbara navhaverier), är att aldrig köra på nya hjul, utan först ha tagit isär naven, besiktigat och fettat in lagren väl!

3. Denna medlem säger tack till Sageborn för detta bra inlägg:

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Ett tips; (Inför ev framtida tänkbara navhaverier), är att aldrig köra på nya hjul, utan först ha tagit isär naven, besiktigat och fettat in lagren väl!
    +1
    Men glöm inte att samtidigt justera lagerspelet, spräckta kulor och slitage på konor låter för mig mer som felaktigt justerade lager än endast brist på fett. Hur du enkelt kan justera lagerspelet står i länkarna i #310
    Senast redigerad av CoolHydrat den 2017-09-07 klockan 14:13 Anledning: Glömde 'inte'

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 93 gånger i 88 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Oktober
    Nu börjar vintern kännas nära lite mer på riktigt. Första natten med lite frost på vissa ytor hade vi redan i augusti, men sensommaren och början av hösten har annars varit ganska mild. Jag har börjat hänga med på en lokal "Le Peleton", ett gäng som träffas kl 6 på torsdagsmornar och kör hårt en timme för att sedan ta en fika tillsammans på konditori Focus. Där konstaterade vi en septembermorgon att det förmodligen var årets varmaste Le Peleton.
    Idag njöt jag av vackra färger och soluppgång längs Runnleden - en alternativ pendlarsträcka som visserligen är lite längre, men plattare så det tar bara några minuter längre än vanliga vägen. Nu börjar det också bli dags att lägga undan vissa delar av cykelgarderoben och göra plats för vinterutrustningen.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Liknande ämnen

1. Dagens rätt
    By Sageborn in forum Kost och hälsa
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2017-08-03, 10:48
  2. Beroende av pendling?
    By Praktiska Pendlarn in forum Pendling
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-03-18, 22:48
  3. Dagens repa
    By Sgt.Sauna in forum Pendling
    Svar: 123
    Senaste inlägg: 2013-04-02, 16:01
  4. Hybrid för pendling
    By anteh in forum Köp & Sälj
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 16:48

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!