Visar resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Värmland

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    2
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Standard Värmland

Nå finns det några andra värmlänningar här inne?

Jag bor i de norra delarna och utan att ha kört en kilometer hittills så har jag börjat fundera över vägar man kan ta.
    Som ett första prov tänkte jag ta backen upp mot Fryksdalshöjden, västlig riktning där man svänger av från E45 vid Björns värdshus strax söder om Sunne, den backen är väl någon kilometer lång och en skylt som visar 10% lutning.
    Kan bli en bra mätare att ta det första man gör när man börjar cykla i vår och sen ta den en gång mitt i sommar och en det sista man gör på säsongen för att se hur man förbättrar och utvecklar sig.

Reg.datum
    Jul 2013
    Tack
    32
    Tackad 36 gånger i 35 inlägg

Standard

Utflyttad, men vi håller bara till i de södra delarna när vi är på besök.

Reg.datum
    Jan 2013
    Tack
    4
    Tackad 68 gånger i 59 inlägg

Standard

Prova kontakta Pebben, antingen på cykla.se eller happymtb.org

Reg.datum
    May 2012
    Tack
    13
    Tackad 10 gånger i 9 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Stoddart Visa inlägg

Jag bor i de norra delarna och utan att ha kört en kilometer hittills så har jag börjat fundera över vägar man kan ta.
    Som ett första prov tänkte jag ta backen upp mot Fryksdalshöjden, västlig riktning där man svänger av från E45 vid Björns värdshus strax söder om Sunne, den backen är väl någon kilometer lång och en skylt som visar 10% lutning.
    Kan bli en bra mätare att ta det första man gör när man börjar cykla i vår och sen ta den en gång mitt i sommar och en det sista man gör på säsongen för att se hur man förbättrar och utvecklar sig.
    Är inte från trakten , men jag kan tipsa om appen Strava där man kan se var andra kör backar. Antingen kör man den i telefonen eller så importerar man sin gpslogg på deras hemsida.

Dock får man ta vissa segments data med en skyffel salt. Såg tex att det ena av de där tre börjar 71m under havsnivå. Problemet uppstår när personen som skapar segmentet har använt en inkorrekt gpslogg och är inte Stravas fel.

Så här ser det ut söder om Sunne i explorerläget:
    Senast redigerad av Banvallen73 den 2014-01-23 klockan 18:13

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    2
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Banvallen73 Visa inlägg
    Är inte från trakten , men jag kan tipsa om appen Strava där man kan se var andra kör backar. Antingen kör man den i telefonen eller så importerar man sin gpslogg på deras hemsida.

Dock får man ta vissa segments data med en skyffel salt. Såg tex att det ena av de där tre börjar 71m under havsnivå. Problemet uppstår när personen som skapar segmentet har använt en inkorrekt gpslogg och är inte Stravas fel.

Så här ser det ut söder om Sunne i explorerläget:
    Tackar, håller på att ladda ner den nu, ska bli intressant att se vad det finns för något häromkring. Ska väl inte ta så seriöst på allt då för så långt under havet är vi nog inte

Reg.datum
    Oct 2013
    Tack
    3
    Tackad 2 gånger i 2 inlägg

Standard

Ta Tossebergklätten som värdemätare istället..

Det borde ju finnas fina turer däromkring? Över Oleby ner mot Bada och tillbaka via Rinn alt längre via Mallbacken? Eller en lite längre upp till Östmark-Kristnefôrs och ner igen via Fensbol-Utterbyn?

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    2
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zvampen Visa inlägg
    Ta Tossebergklätten som värdemätare istället..
    Tossebergsklätten ja just det ja där har vi ju en backe av klass och som dessutom ligger närmare Torsby där jag bor, fast undrar hur vägen upp dit är kanske är den dålig.
    Vägen upp till Hovfjället är ju annars nyasfalterad för något år sedan.

Det borde ju finnas fina turer däromkring? Över Oleby ner mot Bada och tillbaka via Rinn alt längre via Mallbacken? Eller en lite längre upp till Östmark-Kristnefôrs och ner igen via Fensbol-Utterbyn?
    Du verkar känna till området bra, är du härifrån? Själv är jag relativt ny och åker nu runt med falkögon för att spana in bra vägar man kan ta cykeln på i sommar.

Reg.datum
    Oct 2013
    Tack
    3
    Tackad 2 gånger i 2 inlägg

Standard

Tossebergsklätten ja just det ja där har vi ju en backe av klass och som dessutom ligger närmare Torsby där jag bor, fast undrar hur vägen upp dit är kanske är den dålig.
    Vägen upp till Hovfjället är ju annars nyasfalterad för något år sedan.

Du verkar känna till området bra, är du härifrån? Själv är jag relativt ny och åker nu runt med falkögon för att spana in bra vägar man kan ta cykeln på i sommar.
    Nix. Är från Karlstad men jagar där uppe på höstarna.
    Med en landsvägscykel är nog Tosseberg vs Hovfjället hugget som stucket.
    Med tanke på turisterna på klätten är nog vägen ok. Fast jag skojade lite.
    Själv skulle jag inte ens komma på tanken att prova dom. Huvva vilken mjölksyraattack. Har sett rullskidåkare på väg uppför Hovfjällsvägen. Det gick inte fort. Och det verkade ändå vara ett gäng tränade grabbar..

Själv ser jag fram emot att testa Klarälvsbanan i sommar.
    Senast redigerad av Zvampen den 2014-03-03 klockan 20:48

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    2
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Standard

Nix. Är från Karlstad men jagar där uppe på höstarna.
    Med en landsvägscykel är nog Tosseberg vs Hovfjället hugget som stucket.
    Med tanke på turisterna på klätten är nog vägen ok. Fast jag skojade lite.
    Själv skulle jag inte ens komma på tanken att prova dom. Huvva vilken mjölksyraattack. Har sett rullskidåkare på väg uppför Hovfjällsvägen. Det gick inte fort. Och det verkade ändå vara ett gäng tränade grabbar..

Själv ser jag fram emot att testa Klarälvsbanan i sommar.
    Jag tänkte mig ta någon av backarna som ett test för att få en tid och se var jag hamnar och sen ta samma backe i slutet av året för att se hur jag förbättrat mig. Fast nu var jag ute på mitt livs första motionsrunda på cykel igår här i centrala Torsby och nu tvivlar jag på om jag ens kommer orka en bråkdel av backen fysiskt ännu.
    Klarälvsvägen är bra, bodde i närheten för ett par år sedan och använde den för att transportera mig ibland och den var fin fast med lite sprickor och ojämnheter. Ingen biltrafik och det är ju positivt men dock många turister.

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!