Visar resultat 1 till 9 av 9

Standard MTB under 5.000:-

Hej! Jag ska köpa en mountainbike för max 5.000:- men vet inte vilken jag ska köpa. Har letat på internet i ett par dagar och det finns ju en uppsjö av cyklar i den prisklassen. Jag vill ha en cykel som tål lite hårdare körning bland stenar, rötter och lite hopp. Men vill även kunna ha en cykel som jag kan cykla på till jobbet (asfalt).

Jag är 188 cm lång och väger 77 kg, så vilken storlek på ramen ska jag ha?

Har hittat fyra cyklar som verkar ganska intressanta:

Trek 4300 disc - 2013

Trek 4300 Disc 2013

Scott Aspect 640

Scott Aspect 640 (Röd/Svart) 2013 - Fri frakt hos Länna Sport

Scott Aspect 670 - 2014

Scott Aspect 670 2014 - Cykellagret Webshop

Kona Lanai

Kona Lanai Vit 2014 - Cykellagret Webshop

Vilka av dessa anser ni är bäst/passar mig? Ni får gärna komma med tips på andra cyklar bl.a. från Blocket

Tack på förhand!
    Niklas

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    12
    Tackad 30 gånger i 25 inlägg

Standard

Detta märke brukar anses prisvärt av många
    Radon ZR Team 29 5.0 Black Edition

Reg.datum
    Jan 2013
    Tack
    4
    Tackad 68 gånger i 59 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av n1kk333 Visa inlägg
    Jag vill ha en cykel som tål lite hårdare körning bland stenar, rötter och lite hopp.
    Om du har den kravbilden skulle jag undersöka möjligheterna att öka budget lite så att åtminstone en vettig Rockshox ryms i specen, Suntour gafflarna brukar inte lämpa sig för lite hårdare tag, läs tex här: http://forums.mtbr.com/shocks-suspen...ct-866638.html
    tex
    Radon ZR Team 29 7.0 Black Edition
    Radon ZR Race 29 6.0 SRAM
    Senast redigerad av Cyclus den 2013-11-16 klockan 15:44

Standard

Tack så mycket för era svar!

Har sökt runt väldigt mycket. Just nu lutar det åt att det blir en Cube Analog 29er för 5395:-. Deoreväxlar bak och Rock Shox-dämpare m.m. Har ni någon erfarenhet om den cykeln? Det jag har läst och om man kollar på specen så är det väldigt bra komponenter för det priset.

Tycker ni att jag ska slå till på den? =)

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    40
    Tackad 101 gånger i 80 inlägg

Standard

Jag har en attention 29'er. Jag blev glatt överraskad av hur pass ok lågprissegmentet fungerar. Väl värt pengarna även om cyklarna inte tillhör dom lättaste. Se till att köpa via affär med hyfsad servicedeal om du kan, min kommer iaf behöva en hel del omsorg efter vintersäsongen, byte av drivlina, dämparservice etc. Jag har garanterat ingen tid eller lust att meka på våren öht, betalar gärna delarna för att få cykeln i bra skick till nästa säsong.

Enda nackdelen var geometrin som var alldeles för upprätt, jag fick en längre styrtappp så nu är den lite rejsigare.

Standard

Kanske lite sent men tänkte bara berätta att det blev Cuben. Beställde den via bikester.se, måste säga att de hade väldigt många cyklar till väldigt bra priser! Har läst en massa recensioner om cykeln och jag tror att jag gjorde ett bra val. Cykeln kommer på Fredag! ÖVERTAGGAD!!!

7. Denna medlem säger tack till n1kk333 för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    8
    Tackad 10 gånger i 7 inlägg

Standard

Jag köpte min MTB beg. för långt under 5000kr, den kostade nämligen 300kr på blocket. Helt ok cykel för terrängen. Finns dessutom en MTB-bana i skogen bara några km från där jag bor. Cykeln är av okänt fabrikat, halvdämpad. 300kr betyder att man kan köra järnet utan att bekymra sig för att ens dyra MTB ska packa ihop.

MTB "26 okänt fabrikat-inhandlad på blocket - YouTube

9. Denna medlem säger tack till Joner för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Låter "Helgött", för det priset.

Se till att den får jobba!

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    8
    Tackad 10 gånger i 7 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Låter "Helgött", för det priset.

Se till att den får jobba!
    Jo det fick den också. MTB-banan i Vidingsjö. Mycket stenig bana med många rötter i vägen.
    Lerigt och blött var det också. MTB-klubben heter förresten "Mera Lera". Banan invigdes av
    självaste landshövdingen Björn Eriksson (Fd rikspolischef) tror det var för 10 år sen.

MTB-banan i Vidingsjö - YouTube
    Senast redigerad av Joner den 2014-01-09 klockan 18:37

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!