Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 20
    Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    40
    Tackad 101 gånger i 80 inlägg

Standard tjockisar på vägen

Vad gör vi åt detta? Rådgivning eller förnedring, har vi tid eller ork att lära dom att äta som vi, leva som vi. Någonting måste vi säkert kunna göra åt dom förtappade människorna eller?
    Så man måste nog fråga sig själv, vad har jag gjort åt detta stora problem? Internetkriga hjälper inte, man måste visa handlingskraft.

Eller också låter man bli, fokuserar mer på sig själv istf att vara bitter. Cykla lite mer och bjuda på sig själv ur en positiv synvikel. Ta med grannen på en cykeltur eller arbetskompisarna. Man behöver inte ens cykla om det nu är så att ens medmänniskor inte äger en hoj. Gemensamma aktiviteter öht stimulerar bägge parter. Det kommer aldrig någonsin att få andra människor att ändra sin livsstil genom att kritisera dessa på nätet, det finns goda exempel på det här på Diet (cykel) forum.

Reg.datum
    Jan 2013
    Tack
    4
    Tackad 68 gånger i 59 inlägg

Standard

Tja..att moralisera över soffpotatisterna kanske är roligt men kommer knappast att göra nån skillnad, precis som du säger. Fast frågan är, vill vi verkligen ha fler cyklister? Det är ju redan trångt på cg-banorna i storstaden som det är, redan nu! Själv tycker jag det är lite skönt nu när icke-die-hardsen lägger av, och man slipper blåbären och får rå om asfalten (och alla de kladdiga/mosade löven) själv.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Hi, hi, hi...

Jo, pekpinnar, lär inte hjälpa. Det kan jag instämma i till 100%!

I mitt fall, är problemet att jag lider med människor, som lagt på sig kraftig övervikt och det sista jag vill, är att raljera över fetma. Ser det dock ur den synvinkeln att dessa individer behöver proffessionell hjälp.

Hur den Svenska sjukvården, kan bistå med detta har jag ingen aning om. Förmodar dock att det förekommer stora lokala skillnader.

Som jag ser det, handlar det om matmissbruk. Dvs, något som gått kraftigt överstyr och individen tappat kontrollen över. Tror inte detta skiljer sig ifrån, (ur behandlingssynpunkt) andra fenomen, som: Spelmissbruk, Alkoholproblem, Nikotinberoende, Läkemedelsmissbruk, Sockerberoende, Narkotika, Sexmissbruk, etc, etc.

Vad åbelangar mat, har det skett en förändring sedan mitten på 1900 talet. Då var det typen korpulenta "Grosshandlare", som stod för arketypen, för övervikt. Detta då starkt associerat till välstånd.

Numera har detta svängt och fenomenet börjar mer och mer, liknas vid fattigdom. Åtminstone i I-länderna.

För äldre människor, kanske detta kan accepteras, men när man ser en 13 årig pojke/flicka med kraftig övervikt, känns det minst sagt beklämmande. Troligtvis kommer detta få långtgående konsekvenser, senare i deras liv!

Avslutar, som jag började. Vill inte raljera, över människors övervikt. Men hur i hela fridens namn skall detta sluta, om samhället inte börjar reagera inför problemen?
    Senast redigerad av Sageborn den 2013-11-13 klockan 16:53

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    295
    Tackad 34 gånger i 33 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

tycker vi ska uppmuntra överviktiga att börja cykla

Reg.datum
    Jul 2013
    Tack
    32
    Tackad 36 gånger i 35 inlägg

Standard

Cykl är ett utmärkt sätt att röra sig som överviktig och sliter inte lite mycket på kroppen som tex långpromenader eller ut och jogga.

Har man lyckats få ut dem på några cykelrundor och de faktiskt tycker det är kul, kanske de själva kommer till insikt och tänker efter vad de trycker i sig, dubbelvinst.

6. Denna medlem säger tack till garfunkah för detta bra inlägg:

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Citat Ursprungligen postat av MR Craft Visa inlägg
    tycker vi ska uppmuntra överviktiga att börja cykla
    Varför bara överviktiga? Min fru får jättegärna komma på att cykling både är kul och fartfylld...
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    295
    Blog Entries
    1

Standard

klart att vi ska uppmana alla att börja cykla

Reg.datum
    Jan 2013
    Tack
    4
    Tackad 68 gånger i 59 inlägg

Standard

Glöm inte de underviktiga! De är en försummad grupp som har svårt att göra sig hörda.

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    295
    Blog Entries
    1

Standard

räknas inte underviktiga som "alla"

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    40
    Tackad 101 gånger i 80 inlägg

Standard

Jag tycker alla är lik-viktiga när det gäller cykel, en del har fördel nerförs å andra uppförs.

Liknande ämnen

1. Vettiga Verktyg Vid Vägen
    By Sageborn in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-12-19, 23:33
  2. Vad kan man äta på vägen, självplock!
    By Millediablo in forum Kost och hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-06, 22:32
  3. Vart tar alla cyklar vägen?
    By Henkan in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 13:03
  4. Matställen efter vägen. Bra och dåliga.
    By McGallon in forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 10:53

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!