Visar resultat 1 till 8 av 8
    Reg.datum
    Jun 2013
    Tack
    9
    Tackad 2 gånger i 2 inlägg

Standard Var testar jag mtb och/eller cross?

En mountainbike passar bäst "i skogen" får man alltid höra, men var är det? Jag bor i Sthlm innerstad och min son har en ny mtb. Jag vill hitta någon lämplig liten slinga där en mtb verkligen passar och alla 27 växlar plötsligt blir något man vill ha.

Den enda jag hittar till är cykelvägar på grus som sämsta underlag. Jag vill helst kunna cykla dit (bor på Kungsholmen) men annars måste det gå att ta pendeln, för bil finns inte.

Själv har jag en cyklocross. Ställer det andra krav på slinga? Var kan jag hitta en sådan?

Ingen av dessa behöver vara miltals långa, så det inte missförstås. Hoppas det finns någon som har några bra förslag...

MVH
    Jacob

Reg.datum
    Jan 2013
    Tack
    4
    Tackad 68 gånger i 59 inlägg

Standard

Ni kan ta pendeln till Jakan, därifrån till Säbygård, som är nedre vänstra hörnet på Järvafältet. Sen tar ni grusvägen upp till Tånglöt Karta, vägkarta, satellitbilder och gatubilder | hitta.se

Vid brukshundsklubben på vänster sida om vägen ca 100m efter bommen kan man köra in på gårdsplanen och upp i skogen så nära E18 som man kan komma in på en liten stig, eller man kan fortsätta 100 förbi hundklubben och svänga in på det helt nybyggda motionsspåret, eller fortsätta 400 förbi klubben och ta stigen in till vänster i skogsbrynet just där vägen svänger 45 grader höger över en äng.

Upp mot Granskog och runt i det området finns det gott om stigar, med de större inritade på hitta.se-kartan som jag länkat. Hade varit lättare att föreslå nåt om ni hade haft samma typ av cykel dock.

Alt åka till Kallhäll stn och cykla söderut utefter Mälaren mot Görväln http://www.hitta.se/karta?ref=start#...621864&level=1
    Här finns det gott om lättåkta vägar som även borde passa cross, och det enklaste är nog att återvända till Kallhäll stn när ni har åkt er mätta, annars måste ni in i bebyggelsen runt Jakan eller Barkaby.
    Senast redigerad av Cyclus den 2013-10-17 klockan 21:30

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    40
    Tackad 101 gånger i 80 inlägg

Standard

Ursviks IP har riktig mtb bana. Teknisk svår men ofta med möjlighet att åka brevid hindret om man fegar ur.
    Altetnativt cyklar man med mig på lördagar eller söndagar (ej sista helgen okt). Jag kör från Lövsta till Stäket (fika), korsar stäketleden och avslutar vid Ikea Barkaby. Sträckan är på cirka 45 km eller om man vill åka längre Solna/Solna (70 km). Jag kan möta upp vid Jakobsberg C (pendeltåg) eller valfri plats längs vägen. Startid 08:30 Lövsta eller 08:10 (när nu tåget kommer in söderifrån) Jakobsberg. Pm:a för bokning, jag kan cykla i alla farter utom tävlingsfart och är utbildad träniningledare (SCF ) så långsamt finns inte. Detta gäller så klart första gången men skulle sällskapet/farten passa så kan man ju göra flera turer.

Jag har lett grupper under 2 vintersäsonger ute på Järva så jag hittar och kan göra kortare och längre turer om man vill. Jag gör detta helt gratis så det enda som behövs är fikapengar och SL-kort till pendeltåget om man väljer att åka kollektivt. Dubbdäck vid minusgrader och blöta. Jag kör t.o.m 14:e mars, även på vardagar efter ö.k.

Skrivet på mobil därav alla stavfel!
    Senast redigerad av Millediablo den 2013-10-17 klockan 22:27

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    40

Standard

Kortast tur är Hagaparken, där finns stigar, grusvägar, tekniskt och krävande rekognosera själv men visa stor hänsyn. Även ute på Djurgården finns det vägar att testa, runt Kaknäs går det att bygga fina slingor.
    Fornstigen på Lovön (Ekerö) är en annan populär sträcka, börjar en bit efter FRA infarten på höger sida.
    Senast redigerad av Millediablo den 2013-10-17 klockan 22:30

Reg.datum
    Dec 2012
    Tack
    15
    Tackad 2 gånger i 2 inlägg

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    40

Standard

Citat Ursprungligen postat av kurik Visa inlägg
    Ja usch! Kul bok för den som inte orkar att reka själv, tyvärr tror jag att dom som köper den boken är samma typer som köper träningsmaskiner från tv-shop och låter dom samla damm under sängen. Är man aktiv eller åtminstone har ngn form av gps-app eller gps på cykeln så finns det alla möjligheter att söka efter rutter i hela världen. Fast det skulle vara kul att möta en cyklist på Järvafältet med näsan i boken, helt uppslukad av vad den nu innehåller

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    1
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Men har man inte en gps-app så fungerar det bra att läsa på och lägga in slingor på enkla kartor. Stigarna i Ängården, Göteborg blir mycket roligare när man kan lite om sträckningen. Och trainer använder jag inte, tycker att det går lika bra med dubbdäck.

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    40

Standard

Citat Ursprungligen postat av PerO Visa inlägg
    Men har man inte en gps-app så fungerar det bra att läsa på och lägga in slingor på enkla kartor. Stigarna i Ängården, Göteborg blir mycket roligare när man kan lite om sträckningen. Och trainer använder jag inte, tycker att det går lika bra med dubbdäck.
    Man behöver inte ens ha appen, det räcker bra att printa ut rutterna på papper. Vad nu trainer & dubbdäck har med saken att göra.
    Senast redigerad av Millediablo den 2013-11-16 klockan 21:05

Liknande ämnen

1. Ska jag välja racer, cross eller hybrid?
    By yvelton in forum Köpråd och märken
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 14:32
  2. Köp av cross cykel
    By mordht in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 10:38
  3. Racer mot Cross
    By Litchi in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 23:42
  4. Merida Cyclo Cross, Nishiki Cross Road eller Focus Mares Disc?
    By anders.blomberg in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 16:06
  5. Cross mot racer?
    By bebbe in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 23:53

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!