Visar resultat 1 till 6 av 6
    Reg.datum
    Jun 2013
    Tack
    1
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard Cykla till Tumba

Tänkte ge mig av på en tur från Solna till Tumba endera dagen och samtidigt passa på att besöka mormor, minus bilen denna gången. Har ni några tips på bra cykelvägar ned? Har knappt cyklat söder om stan så jag är lite osäker vilka vägar som är vettiga sett till mängden trafik på dem... kör mtb just nu fö.
    Senast redigerad av HannesSP den 2013-06-15 klockan 12:27

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    40
    Tackad 101 gånger i 80 inlägg

Standard

Kör Ekerö, ner till färjan i Jungfrusund. Ta färjan till Slagsta (Wårby) och cykla via Uttran. Jättetrevlig väg med både uppför och nerförsbackar. Ta med plastkort på färjan då de inte hanterar kontanter längre, 10 riksdaler för 1 överfart kostar det men det är väl värt pengarna med tanke på den fina rutten.
    Här som gps-spår Garmin Connect - Tu60 0 VH med en liten förlängning till vandrarhemmet jag bodde på innan starten av 60-milaren. Om distansen ser konstig ut på siten så ändra inställningar till metric. Hur som helst är det 36 km cirkus enkel väg.

Vägen är utmärkt som utfartsväg från Stockholm och söderut genom Södertälje, man bör kanske tänka på att undvika vissa delar vid högtrafik om man inte är van vid bilar. Detta gäller framförallt sista biten mellan Vårsta och Södertälje.
    Senast redigerad av Millediablo den 2013-06-15 klockan 12:48

Reg.datum
    Jun 2013
    Tack
    1

Standard

Tusen tack Mille! Känns som en riktig ynnest att få vara här på forumet och kunna ta del av all kunskap som ni andra besitter, ska bli riktigt kul att få prova på färja också som del av cykelturen - och 10 spänn känns rätt överkomligt måste jag säga.

Reg.datum
    Jun 2013
    Tack
    0

Standard

Enklast är att från färjan åka Tegelbruksvägen (förbi moskén),genom 2 rondeller till Fittjavägen, Krögarvägen, Hallundavägen, ta cykelvägen på vänster sida söderut vid motorvägen, strax är du i Eriksberg (Hornbach, ICA Maxi osv) där du trampar på cykelvägen mot Tumba (på högra sidan av Hågelbyleden).
    Eller,ännu enklare, eftersom jag bor på Albyberget halvvägs mellan Södertälje och Stockholm, kan jag visa dig vägen IRL till Tumba och andra håll; min specialitet är vägen från Botkyrka/Södertälje till Stockholm. Jag har pendlat till jobbet på Nytorget.
    Också har jag rekat vägen från stan till Sollentuna/Kista och vidare till Arlanda.

Reg.datum
    Jun 2013
    Tack
    1

Standard

Hej helpoaj och tack för vägbeskrivningen! Lite sällskap på vägen vore inte helt fel, du kan väl PM:a mig ditt mobilnr. så kan jag slå en signal när jag planerar att fara förbi så ser vi om det klaffar!

Reg.datum
    Jun 2013
    Tack
    0

Standard

Jag provade nyss också ett alternativ med skön sjöutsikt:
    Vid moskén åk cykelvägen söderut längs Fittjaviken 150m ( förresten det populära Röda Caféet i en 1600-talstuga ligger 100m österut över bron - vid vattnet ); efter cykelvägstunneln fortsätt 1km längs Albysjöns strand (och där kan man bada); fortsätt på Albyvägen (jag åkte på själva vägen, inte på den krångliga cykelvägen) västerut ända till andra sidan Hågelbyleden där du i Eriksbergs handelsområde har cykelvägen söderut mot Tumba.
    Alpo Heinonen 0707276609

Liknande ämnen

1. Cykla till Sydpolen
    By wille in forum Långfärdscykling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-26, 07:48
  2. Cykla till Italien
    By Suss in forum Långfärdscykling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 21:00
  3. Tumba - cykelkompis?
    By Perkus in forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 01:20
  4. Att cykla till jobbet.
    By Fer49 in forum Övrigt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 07:49
  5. Cykla till skolan en bra idé?
    By zeroqp in forum Övrigt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 14:55

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!