Visar resultat 1 till 2 av 2

Standard köpa cyclocross

Hej där!

Efter många om och men har jag insett att mitt kära skrälle till mountainbike som växlarna behöver justeras på efter varje tur/retur till jobbet nog skulle må bäst av att pensioneras.
    Jag tänkte först skaffa en ny mtb men efter övervägande lutar jag numer åt cyclocross som förmodligen skulle passa bättre till den 4 mils pendlingen jag gör dagligen.

Nu är alla dessa olika cykelvarianter rena djungeln för mig men antar jag rätt när jag fått intrycket att cyclocross går att vinterutrusta men fortfarande har de egenskaper som gör det till en lättare cykel? (slänga en mtb över axeln och hoppa över snödrivor när snön är som värst tar lite på krafterna)

De finns ju i väldigt många olika prisklaser, vad bör man egentligen tänka på? Var är det prisskillnaderna ligger egentligen?

Som ni hör är jag ute och "cyklar" i vanlig ordning Är det någon som har lust och tålamod att förklara lite så vore jag tacksam.

/C

Reg.datum
    Maj 2009
    Tack
    2
    Tackad 91 gånger i 79 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Det finns en förkärlek att rekomendera minst Shimano 105 i komponentgrupp. Jag säger minst Sora (2013 med dubbla paddlar som Tiagra, 105 m.fl.). När man kört slut och man vill ha något bättre så kan man uppgradera i framtiden. Står valet mellan två cyklar i samma prisklass och med olika komponentnivåer så väljer man givetvis den dyrare komponentgruppen.

Satsa hellre lite mer pengar på att ha två uppsättningar hjul än en onödigt dyr cykel, så man kan skifta mellan sommar och vinter-hjul på ett snabbt och enkelt sätt. Reglagen gör en inte till en snabbare cyklist...

Priset är frågan hur mycket pengar är du villig att satsa på din nya kompis?
    Senast redigerad av mactommy den 2013-05-20 klockan 09:30
    "Safer streets is not about taking the roads from anyone. It's about giving the roads back to everyone." David Brennan https://twitter.com/magnatom

Liknande ämnen

1. Merida cyclocross 4
    By Elwood in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 21:51
  2. Cyclocross 7-10000kr
    By peppo in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 22:29
  3. Val av Cyclocross?
    By clejjs in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 20:16
  4. Val av cyclocross...
    By Hank in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-14, 22:45
  5. Cyclocross
    By Teletubby in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 10:26

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!