Sidan 2 av 39 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Visar resultat 11 till 20 av 386

Standard

citerat ur trafikfrordningen!

"Fordons plats p vg
    6 Vid frd p vg skall fordon fras p krbana. Detta gller dock inte fordon fr vilka enligt 1 kap. 4 andra stycket bestmmelserna om gende skall tillmpas. Cyklar och tvhjuliga mopeder klass II skall vid frd p vg fras p cykelbana om sdan finns.
    Om srskild frsiktighet iakttas fr dock
    1. cyklande och frare av tvhjuliga mopeder klass II anvnda krbanan ven om det finns en cykelbana nr det r lmpligare med hnsyn till frdmlets lge, och
    2. trehjuliga mopeder klass II fras p en cykelbana med ringa trafik och tillrcklig bredd."

drfr ska ni anvnda cykelvgen

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 229 gnger i 183 inlgg
    Blog Entries
    9

Standard

Du har inte lyckats lsa trafikfrordningen och frsttt den va? Du har ett stycke "Om srskild frsiktighet iakttas fr dock...". Vad innebr det? "Om srskild frsiktighet...". Fr jag vlja alternativ vg p cykel eller fr jag det inte? Du har sjlv citerat det och inget jag hittat p...

Sen om du brjar lsa ifrn brjan... kap 2 1... Som d gller alla... "Fr att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krvs med hnsyn till omstndigheterna.". Du har allts skyldighet att framfra ditt fordon p ett sdant stt fr att undvika olyckor... oavsett vem det r som r ute i trafiken... Du begr ett strre och allvarligare brott n cyklisten nr du ker runt. N, du har ingen rttighet att lta bli att trycka p bromsen om det kommer en cyklist...

Som sagt var, ls och fundera p trafikfrordningen en gng till innan du stter dig bakom ratten och leker polis... ls den en gng till innan du brjar att citera texter...

Sen s har jag krkort och jag har bil... jag betalar mina skatter fr bilen... Rknas inte det och fr jag inte vara ute p vra vgar eller mste jag ven betala vgskatt p min cykel? Ibland s kan man fundera p om inte vissa bilfrare skulle behva ta om sitt krkort... och vissa verkar inte tnka lngre n nsan pekar...

Strsta problemet i trafiken r att det inte finns ett samspel och ett frstelse fr det andra trafikslaget... Du skriver att cyklister kr mot rtt... Hur mnga billister tror du kr mot rtt varje dygn? Hur mnga billister kan hlla gllande hastighet varje dygn? Jag frmodar att du blundar p de gonen nr man tar upp sdant och kommer att sl ifrn dig som att alla bilfrare r vrldens ljus p vra vgar och inte gr ett enda fel.

Hur mnga lagbrottsvertrdelser gr bilister varje dygn kontra cyklister? Kan du f fram dessa siffror s kommer du nog bli frvnad att cyklisterna begr mindre antal brott n dina kompisar bakom ratten.
    Senast redigerad av MacTommy den 2013-05-08 klockan 18:01
    "Fr en generation sedan behvde mnniskan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum p WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Standard

Citat Ursprungligen postat av mactommy Visa inlägg
    Du har inte lyckats lsa trafikfrordningen och frsttt den va? Du har ett stycke "Om srskild frsiktighet iakttas fr dock...". Vad innebr det? "Om srskild frsiktighet...". Fr jag vlja alternativ vg p cykel eller fr jag det inte? Du har sjlv citerat det...

Sen om du brjar lsa ifrn brjan... kap 2 1... Som d gller alla... "Fr att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krvs med hnsyn till omstndigheterna.". Du har allts skyldighet att framfra ditt fordon p ett sdant stt fr att undvika olyckor... oavsett vem det r som r ute i trafiken... Du begr ett strre och allvarligare brott n cyklisten nr du ker runt.

Som sagt var, ls och fundera p trafikfrordningen en gng till innan du stter dig bakom ratten och leker polis... ls den en gng till innan du brjar att citera texter...

Sen s har jag krkort och jag har bil... jag betalar mina skatter fr bilen... Rknas inte det och fr jag inte vara ute p vra vgar eller mste jag ven betala vgskatt p min cykel? Ibland s kan man fundera p om inte vissa bilfrare skulle behva ta om sitt krkort...

Strsta problemet i trafiken r att det inte finns ett samspel och ett frstelse fr det andra trafikslaget... Du skriver att cyklister kr mot rtt... Hur mnga billister tror du kr mot rtt varje dygn? Hur mnga billister kan hlla gllande hastighet varje dygn? Jag frmodar att du blundar p de gonen nr man tar upp sdant och kommer att sl ifrn dig som att alla bilfrare r vrldens ljus p vra vgar och inte gr ett enda fel.
    ls hela meningen och inte halva. det r frutsttningen att det r bttre fr resmlets lge. att ligga p vanliga vgen i 4km r inte att anvnda den fr att komma till sin destination bttre utan just att man skiter i reglerna och tror att man r en motorcykel

fler cyklister som skiter just i hgerregel och kr mot rtt n bilister. just av den enkla anledningen att snutarna har sett mellan fingrarna till er frdel. och ja jag har bott i en studentstad och har sett min beskrda del av olydiga cyklister. till och med cyklister som repat bilar och bara skitit i det och cyklat vidare.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lyteskomik Visa inlägg
    Jvlar vad mycket skatt du mste betala! Byt revisor?
    oavsett om jag har betalat 5kr eller 1.000.000kr per r i skatt s har jag lika mycket att sga till om d en procentuellt lika stor del av lnen har dragits frn mig. s din kommentar var bara meningsls.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gnger i 266 inlgg
    Blog Entries
    1

Standard

Faktiskt tvrtom. Du betalar bara ngon ynka procent, av dom skador du orsakar. Detta vet du mycket vl!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Faktiskt tvrtom. Du betalar bara ngon ynka procent, av dom skador du orsakar. Detta vet du mycket vl!
    allt jag gr r just utrknat med skatter, frskringar osv. dom skadorna jag orsakar r just att en person luktar illa nr han kommer hem och ser dligt. en enkel lsning fr att slippa det r just att anvnda cykelbanan istllet fr vgen. jag mste ju ha rena rutor fr att se s bevisa!
    Senast redigerad av MacTommy den 2013-05-17 klockan 17:49 Anledning: Uppdaterar sprket...

Reg.datum
    Jul 2012
    Tack
    2
    Tackad 1 gng i 1 inlgg

Standard

Citat Ursprungligen postat av bilist Visa inlägg
    hah om lagen var sn. nu r ju lagen redan s att ni har en egen vg men ni vgrar uppenbarligen anvnda den. enklare att ni bara flyttar era rvar till rtt vg s slipper vi det hela problemet. men du kanske r just en sn i tighta triker och strmlinjeformad hjlm som tror att du r jtteduktig och rddar vrlden genom att cykla till jobbet. flj lagen s r det hela lst s slipper du smaka spolarvtska om du hamnar i vgen fr mig iaf.
    Jo, jag tackar jag, beropa sig p lagen och i samma inlgg komma med ett olaga hot som spolarvtska. Det r ett hot, oavsett vad du kallar det, och att hota med olagliga tgrder r brottsligt, vare sig man har fr avsikt att verkstlla det eller inte. Den som inte har rent mjl i psen ska inte tillrttavisa andra. Bst att du sjlv hller dig borta frn vgarna fr med din instllning och ilska utgr du en trafikfara. Man kr bil bst om r glad och harmonisk och inte nedstmd.
    Nr du pratar om tighta triker och strmlinjeformad hjlm tror jag du innerst inne r avundsjuk fr att vi ser s friska och tuffa ut. Det bemter du genom att sjlv ltsas vara tuff bakom ratten med spolarvtska och snt, men det r falsk tuffhet.
    Senast redigerad av MacTommy den 2013-05-17 klockan 17:50 Anledning: Uppdaterar sprket...

Standard

Citat Ursprungligen postat av Anders S Visa inlägg
    Jo, jag tackar jag, beropa sig p lagen och i samma inlgg komma med ett olaga hot som spolarvtska. Det r ett hot, oavsett vad du kallar det, och att hota med olagliga tgrder r brottsligt, vare sig man har fr avsikt att verkstlla det eller inte. Den som inte har rent mjl i psen ska inte tillrttavisa andra. Bst att du sjlv hller dig borta frn vgarna fr med din instllning och ilska utgr du en trafikfara. Man kr bil bst om r glad och harmonisk och inte nedstmd.
    Nr du pratar om tighta triker och strmlinjeformad hjlm tror jag du innerst inne r avundsjuk fr att vi ser s friska och tuffa ut. Det bemter du genom att sjlv ltsas vara tuff bakom ratten med spolarvtska och snt, men det r falsk tuffhet.
    friska och tuffa ut? vartd? finns vll inte en enda elitcyklist som inte r dopad :P mycket rent mjl i psen dr :P om ni nu vill ha lite mer trning s stt p offroaddck och hll er i dikena istllet. alternativt kr motorcross. betydligt bitigare folk som hller p med snt och r mentalt friskare n er.
    Senast redigerad av MacTommy den 2013-05-17 klockan 17:50 Anledning: Uppdaterar sprket...

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 229 gnger i 183 inlgg
    Blog Entries
    9

Standard

Bilist... Du vet inte hur man lser lagtexter va?

Om jag iaktar frsiktighet s har jag rtt att vara dr och du har skyldighet att "iaktta den omsorg och varsamhet som krvs med hnsyn till omstndigheterna." oavsett vad du tycker eller inte. Du har inte en enda djvla rttighet bakom ratten... du har inte ens rttighet att passera en trafikssignal utan att frst verifiera att det r ok att passera... samma sak r det med cyklister.

Hur r det nu, vilken fordonsslag begr mest trafikfrseelser per dygn? Vgar du svara p den frgan? Hur mnga gnger i vecka kr du fr fort, ngra km ver gllande hastighetsgrns? Vgar du svar p det?

Hur du n gr och tycker s har du skyldigheter, skyldigheter och ter skyldigheter...

Sen jag brjade cykelpendla s har jag ndrat mitt beteende bakom ratten och ser faror p ett helt annat stt. Jag har blivit en bttre bilfrare tack vare att jag cyklar ifrn en frort till centrala Stockholm och ser nya saker hos bilfrare som jag mter. Nr jag stter mig bakom ratten s blir jag mer observant p mina kra medtrafikanter bakom ratten nufrtiden och hller avstnd... kommer jag fram till korsningar s saktar jag ner...

Kanske r det s att bilfrarna r skyldiga att cykla x antal km i nromrdet likavl som ni domderar "cykelkrkort"... Hur mnga cyklister r inte som i min situation... som bde har cykel, krkort och bil?
    "Fr en generation sedan behvde mnniskan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum p WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Standard

Citat Ursprungligen postat av mactommy Visa inlägg
    Bilist... Du vet inte hur man lser lagtexter va?

Om jag iaktar frsiktighet s har jag rtt att vara dr och du har skyldighet att "iaktta den omsorg och varsamhet som krvs med hnsyn till omstndigheterna." oavsett vad du tycker eller inte. Du har inte en enda djvla rttighet bakom ratten... du har inte ens rttighet att passera en trafikssignal utan att frst verifiera att det r ok att passera... samma sak r det med cyklister.

Hur r det nu, vilken fordonsslag begr mest trafikfrseelser per dygn? Vgar du svara p den frgan? Hur mnga gnger i vecka kr du fr fort, ngra km ver gllande hastighetsgrns? Vgar du svar p det?

Hur du n gr och tycker s har du skyldigheter, skyldigheter och ter skyldigheter...

Sen jag brjade cykelpendla s har jag ndrat mitt beteende bakom ratten och ser faror p ett helt annat stt. Jag har blivit en bttre bilfrare tack vare att jag cyklar ifrn en frort till centrala Stockholm och ser nya saker hos bilfrare som jag mter. Nr jag stter mig bakom ratten s blir jag mer observant p mina kra medtrafikanter bakom ratten nufrtiden och hller avstnd... kommer jag fram till korsningar s saktar jag ner...

Kanske r det s att bilfrarna r skyldiga att cykla x antal km i nromrdet likavl som ni domderar "cykelkrkort"... Hur mnga cyklister r inte som i min situation... som bde har cykel, krkort och bil?
    uppenbarligen s kan man tolka den hr lagtexten olika.

Cyklar och tvhjuliga mopeder klass II skall vid frd p vg fras p cykelbana om sdan finns.

cyklande och frare av tvhjuliga mopeder klass II anvnda krbanan ven om det finns en cykelbana nr det r lmpligare med hnsyn till frdmlets lge, och

det r inte lmpligare att blockera trafiken nr det finns en mycket bttre vg bredvid!

hller mig faktiskt till lagarna nr jag kr bil. s enkelt r det.

Liknande ämnen

1. Det gr t fel hll....
    By Marren in forum Kprd och mrken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 08:00
  2. Hll er till mnet - hur svrt kan det vara???
    By Crille68 in forum vrigt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 22:39
  3. Vxelvajern snder - plastskruv borta!
    By oliver in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 14:40
  4. Vid eventuell punktering ute p vgarna
    By Tova in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 07:38
  5. Nn som sett varg p nra hll under cykeltur??
    By bike_hunter in forum vrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 18:08

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!