Visar resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Gästrikland

Reg.datum
    Feb 2013
    Tack
    0
    Tackad 2 gånger i 1 inlägg

Standard Gästrikland

Förra sommaren så cyklade jag och en kompis en väldigt intressant och vacker tur från Gävle - Forsbacka - Sandviken - Årsunda och hem igen.

Rutten är runt nio mil och den stora behållningen är sträckan över Storsjön fram till Årsunda.

Cykla ut från Gävle via Boulongerskogen och passera Gavleån vid Tolvfors.

Kör sedan längs den röda linjen:

http://i.imgur.com/zQFvYST.png

Väl där så är det bara att cykla vidare på olika vägar ut till Mackmyra. När ni är där så svänger ni ner på Ytterhärdevägen och följer den till dess att den spottar ut er på Valbovägen. Följ den och sväng in på Värdshusvägen så kan man cykla via olika rutter genom Forsbacka.

När ni tröttnat på Forsbacka så cyklar ni vidare längs Gävlevägen till dess att ni når Sandviken. Sen kan ni utforska Sandviken bäst ni vill. Ett tips är att Systembolaget där stänger klockan 13:00 på lördagar.

Leta er igenom Sandviken och hitta Årsundavägen (272).

Följ den över sjön och sväng vänster vid korsningen.

Sen är det bara att följa den vägen via Bovik, Yttertorp, Överhärde, Mackmyra och hem igen.

Här är ett blogginlägg från min tur...

Det brinner visst hos grannarna: Resan till dödsfabriken och tvärsöver Storsjön

Det här är mitt första inlägg i forumet under den här kategorin. Så om jag missuppfattat något eller bryter mot några regler så ber jag om ursäkt.

2. Dessa 2 medlemmar säger tack till Apeshaft för detta inlägg:

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    40
    Tackad 101 gånger i 80 inlägg

Standard

Jättefin rutt, jag hoppas att jag hinner ut och testa den i sommar. Jag fundering på att cykla Sandviken - Fagersta dessutom.

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Tjena,
    Jag är inne på att ta cykeln från Gävle till Sala i sommar.
    Någon som har något tips där? 56an går ju bort så klart.

Lite inne på något sånt här. Via Sandviken och sen i stort sätt rakt söderut.
    Har dock ingen större koll på hur vägarna ser ut söder om Årsunda.
    Väsbygatan till Södra Kungsgatan - Google Maps

Bör jag tänka om? Och i så fall varför?

/Dib

Reg.datum
    Apr 2007
    Tack
    108
    Tackad 83 gånger i 67 inlägg

Standard

Jag har inte kollat närmare på din rutt,
    men trafikverket har en vägdatabas där du kan kolla om det är grus eller asfalt på din planerade rutt

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket#

I popup-fönstret längst upp till höger trycker du fram "väguppgifter" och "slitlager". Belagda vägar färgas röda och grusvägar gröna. Om du klickar på "Pilen med ett i" i samma popup-fönster så kommer det fram ett i " i en blå rundel" bredvid markören. Du kan sen klicka på varje vägsträcka och få fram mer specifika uppgifter.

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av HåkanC Visa inlägg
    Jag har inte kollat närmare på din rutt,
    men trafikverket har en vägdatabas där du kan kolla om det är grus eller asfalt på din planerade rutt

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket#

I popup-fönstret längst upp till höger trycker du fram "väguppgifter" och "slitlager". Belagda vägar färgas röda och grusvägar gröna. Om du klickar på "Pilen med ett i" i samma popup-fönster så kommer det fram ett i " i en blå rundel" bredvid markören. Du kan sen klicka på varje vägsträcka och få fram mer specifika uppgifter.
    Tack för det tipset, ska spana in det.

Reg.datum
    Feb 2013
    Tack
    0
    Tackad 2 gånger i 1 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av dibblan Visa inlägg
    Tjena,
    Jag är inne på att ta cykeln från Gävle till Sala i sommar.
    Någon som har något tips där? 56an går ju bort så klart.

Lite inne på något sånt här. Via Sandviken och sen i stort sätt rakt söderut.
    Har dock ingen större koll på hur vägarna ser ut söder om Årsunda.
    Väsbygatan till Södra Kungsgatan - Google Maps

Bör jag tänka om? Och i så fall varför?

/Dib
    Är sträckan i km avgörande? Om du är beredd att cykla ett par mil extra så rekommenderar jag rutten via Hedesunda istället.

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Apeshaft Visa inlägg
    Är sträckan i km avgörande? Om du är beredd att cykla ett par mil extra så rekommenderar jag rutten via Hedesunda istället.
    Vilken rutt menar du vidare från Hedesunda sen?

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!