Visar resultat 1 till 8 av 8
    Reg.datum
    May 2012
    Tack
    19
    Tackad 31 gånger i 21 inlägg

Standard Vägval: Gnarp -> Sundsvall

Hej vänner,

Förra sommaren cyklade vi Stockholm - Örnsköldsvik, planen är att göra detta i år igen. Sitter i skrivande stund och tittar på en ny och bättre rutt. Sist hamnade vi på en 6-7 mil lång grus/oljeväg mellan Gnarp och Sundsvall som var rätt tungt trafikerad av timmerbilar. Trist.

Hur är vägarna från Nordanstig (väg 307) mot Hassela sen höger och norrut mot Långskog och Klingsta?

Har vi någon Gnarp/Sundsvallsbo på forumet?
    Senast redigerad av chr den 2013-02-24 klockan 16:36

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    4
    Tackad 35 gånger i 29 inlägg

Standard

Jag körde sträckan klingsta långskog hassela (å sen 305an till Delsbo Järvsö osv) med mc för ett par år sen och minns den som mkt fridfull. Men det kan säkert komma en och annan timmerbil där också beroende på säsong. Även då jag cyklat har jag regelmässigt hållit mig längre in i landet än E4:an, i alla fall upp till söderhamn.

3. Denna medlem säger tack till jonja för detta bra inlägg:

chr

Reg.datum
    May 2012
    Tack
    19

Standard

Fint! Ingen grusväg heller med andra ord?

Reg.datum
    Apr 2007
    Tack
    108
    Tackad 83 gånger i 67 inlägg

Standard

Trafikverket har en karta/databas där man (bla) kan se slitlager/vägbeläggning.
    https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Gör så här:
    I popup-fönstret längst upp till höger trycker du fram "väguppgifter" och "slitlager". Belagda vägar färgas röda och grusvägar gröna. Om du klickar på "Pilen med ett i" i samma popup-fönster så kommer det fram ett i " i en blå rundel" bredvid markören. Du kan sen klicka på varje vägsträcka och få fram mer specifika uppgifter.

6. Denna medlem säger tack till HåkanC för detta bra inlägg:

chr

Reg.datum
    May 2012
    Tack
    19

Standard

Citat Ursprungligen postat av HåkanC Visa inlägg
    Trafikverket har en karta/databas där man (bla) kan se slitlager/vägbeläggning.
    https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Gör så här:
    I popup-fönstret längst upp till höger trycker du fram "väguppgifter" och "slitlager". Belagda vägar färgas röda och grusvägar gröna. Om du klickar på "Pilen med ett i" i samma popup-fönster så kommer det fram ett i " i en blå rundel" bredvid markören. Du kan sen klicka på varje vägsträcka och få fram mer specifika uppgifter.
    Underbart! Tack

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    4
    Tackad 35 gånger i 29 inlägg

Standard

Nej ingen grusväg, men det är väl inte den allra finaste beläggningen för racerdäck heller direkt. Djupt inne i skogarna blir ju gärna asfalten/oljegruset av det lite grövre slaget. Perspektivet blir ju lite annorlunda när man sitter på en mc med rejäla luftkammare.

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    40
    Tackad 101 gånger i 80 inlägg

Standard

Ta gärna med gps nästa gång, den här sträckan är synnerligen intressant. Jag har länge haft planer på att cykla Sthlm- Haparanda- Åbo och då är allt i inlandet av intresse.

Reg.datum
    Apr 2007
    Tack
    0
    Tackad 3 gånger i 3 inlägg

Talking

Citat Ursprungligen postat av chr Visa inlägg
    Hej vänner,

Förra sommaren cyklade vi Stockholm - Örnsköldsvik, planen är att göra detta i år igen. Sitter i skrivande stund och tittar på en ny och bättre rutt. Sist hamnade vi på en 6-7 mil lång grus/oljeväg mellan Gnarp och Sundsvall som var rätt tungt trafikerad av timmerbilar. Trist.

Hur är vägarna från Nordanstig (väg 307) mot Hassela sen höger och norrut mot Långskog och Klingsta?

Har vi någon Gnarp/Sundsvallsbo på forumet?
    Jag förstår nog inte riktigt var man kan hitta 6-7 mil oljegrus mellan Gnarp och Sundsvall?
    Raka vägen från Gnarp till Sundsvall är givetvis E4, tillåten att cykla på men direkt olämplig.
    Mina föräldrar bor utanför Matfors och för ett par år sedan cyklade jag en sväng söderut mot Hassela, stannade till i Bergsjö, och sedan cyklade jag ut mot kusten och därefter norrut (Kustvägen).
    Förra veckan cyklade jag istället mot Gnarp och sedan rakt österut för att ta Kustvägen norrut. Ungefär 5 km är grus, ytterligare 5 km är dålig asfalt.
    Jag skulle inte cykla racer den vägen (jag hade min cyclocross), men med en touringhoj bör det inte vara några problem.

PS. Jag cyklade även Matfors - Långskog tor, grus hela vägen men ganska slätt (och backigt!)
    PSII. Kartan från Trafikverket var rätt kul, det syns tydligt hur lite av vägnätet kring Sundsvall som är asfalterat. Ni kanske förstår varför jag har en cross stående hos föräldrarna?

Liknande ämnen

1. Tretwerk Arrox 5.0 (finns i sundsvall)
    By Anders34 in forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 20:16
  2. Randonnée 200km, Sundsvall 24/4 och 1/5
    By DIRAVI in forum Motionslopp
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 10:33

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!