Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 52
    Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    1
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Standard

Hej! Dags för mig att presentera mig tror jag. Har hängt här på forumet ett tag och sugit i mig era fantastiska kunskaper. Jag började intressera mig för cykling för ca 5 år sedan med långfärdsvarianten, semesterpackning och ca 10 mil per dag. Men har bara cyklat i Sverige än så länge. Sista året har jag även börjat vardagsträna lite men har ju en city-hybrid-hoj ala Nishiki 501, och den börjar kännas som en sabla ångvält ärligt talat. Jag har läst runt lite här angående racers och blivit så ruggigt sugen på en gammal stålhäst för att jag tycker dom är snygga, samt att jag inte vill hosta upp med galet mycket pengar på nåt jag kanske inte mäktar med i längden. Och så för en månad sen hände det äntligen, min flickväns pensionerade arbetskamrat hade en gammal nästan oanvänd 12-växlad Superia -77-el -78 hemma, i passande ramstorlek. Så jag slog till och köpte den. När jag satte mig på den insåg jag att det här är en annan planet och det kommer att ta tid att vänja sig vid fotkorgar, bockstyre och allmänt vinglig känsla. Jag har provcyklat några korta ångestfyllda turer, men blivit helt slut i handleder samt förstås fastnat med fötterna i korgarna med pinsam vurpa som resultat (jag är hyfsat van vid spd). Nu till min fråga. Hur sjutton ska jag närma mig den här vackra vintage-tingesten? Min magkänsla säger: Byt pedaler!

mvh / Ix
    Livet är en strand, sen dör man.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Lösningen heter tålamod!

Korgar är minst sagt lika enkla att hantera som SPD. Tänk bara på att reflexmässigt ha vänsterfoten"Standby2", när du stannar! Q

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    1
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Standard

Tack! Misstänkte det. Och nu har man årstiden emot sig. Men kan det inte vara vettigt att ha mer lätthanterliga pedaler tills man vant sig vid cykelns övriga egenskaper?

Reg.datum
    Dec 2011
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Min magkänsla skulle också ha sagt "byt pedaler". Jag har bytt pedaler på två 80-talare, men självklart har jag sparat de gamla. Ramväxlat kör jag gärna med, men inte med clips.
    Ja jag förstår Sageborn, men det är ändå något helt annat när man har vanan inne.

/Janne

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Jo! På den tiden det begav sig....

Då fanns näppeligen, något annat än korgar och ramvxl att tillgå.

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    1
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Standard

Tack för svar! Jo, det blir lite många saker att hålla reda på i början, och jag tycker också att ramväxlar inte är något problem. Däremot att få in fötterna i clipsen är apstruligt. Det är ganska mycket trafik där jag bor så det känns lite otryggt att hålla på och böka.

/Ix

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Fördelen med korgar är att man kan backa foten en aning när det är dags eller obehagligt med mycket folk och trampa med tårna. Lättare det så är det bara att skjuta fram foten och trampa på. Så att spänn åt remmarna så att foten inte glappar runt, men att du ändå kan få bort skon lätt genom att dra bak foten.

När du kommer till att vilja trycka på på landsvägen så rekomenderar jag att du byter till en riktig cykelsko med SPD eller SPD-SL (eller liknande) än att spänna åt remmen så att du inte flyttar skon på pedalen med korgar.

Om du är osäker så borde du kunna dra åt remmarna och vända på pedalen så att korgen hänger på undersidan tills du blir sugen att testa igen. Givetvis beroende på vad det är för pedal.

Tror att de flesta har lyckats vurpa i början med skor som sitter fast på pedalen... men man vänjer sig och planerar med tiden om man har mycket start och stopp när det är dags att lossa på foten innan det är dags att sätta fast sig. :)
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    1
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Standard

Mactommy:
    Tack för ditt svar! Tyvärr går det inte att använda "undersidan" av pedalerna då de inte är plana. Jag är ganska van vid SPD som jag har på min city-hybrid och har faktiskt aldrig vurpat pga att sitta fast med fötterna. Men med korgarna blir det helt galet. Då kommer nästa fråga: Passar nya pedaler till en äldre hoj? Det är genomgående Shimano 600 arabesque.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    87
    Tackad 34 gånger i 29 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ixolit
    Mactommy:
    Tack för ditt svar! Tyvärr går det inte att använda "undersidan" av pedalerna då de inte är plana. Jag är ganska van vid SPD som jag har på min city-hybrid och har faktiskt aldrig vurpat pga att sitta fast med fötterna. Men med korgarna blir det helt galet. Då kommer nästa fråga: Passar nya pedaler till en äldre hoj? Det är genomgående Shimano 600 arabesque.
    Ja, det är ju frågan, hehe. På vissa gamla vevarmar är det gängad för "fine"-gängade pedalar, och om du vill ha moderna pedalar får du ändra gängen i armen, och då passar de gamla pedalar inte länger, om du vill montera dem igen.

Kanske bäst först att prova en tid med clipsen. Det är faktiskt inte så svårt. Jag har kört med dem i tät stadstrafik, och visst är det lite mer jobbigt än vanliga pedalar, och visst skulla SPD vara mer brukbart, men det går ändå. Ändligen finns den möjlighet att du avmonterar clipsen och vänder pedalarna med foten när du har satt igång - åtminstone till du har vänjad dig vid resten av din racercykels mysterier :).

Mht. att du har problem med handled, kan det bero på många saker: För stor höjdskillnad mellom styre och sadel, att sadeln måste skjutas längre bakut, eller även för lång eller kort styrpinne. Här lite inspiration för att hitta rätt sittställning: http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm

Lycka till!
    http://www.aviewfromthecyclepath.com/

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    1
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Standard

Tack Hagen!
    Mycket matnyttigt på den länken. Angående pedaler vill jag ju inte "fördärva" cykeln så att den inte går att återställa till originalskick. Jag kanske helt enkelt bara monterar av clipsen och lär känna cykeln ett tag, som du föreslog.

/Ix

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!