Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 45
    Reg.datum
    Oct 2012
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard Orange Crescent. Vilken årsmodell?

Hej!

Är det någon som kan säga vilken årsmodell min Crescent är? Jag har påbörjat ett litet projekt att hitta orginaldelar till den och är nyfiken.

Jag misstänker att det är en 92223 från 1974. Den har blocklås, Saschs torpedo 515, orangeframgaffel, kedjeskydd som inte täcker hela vägen bak och med dekal.

Dan

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    87
    Tackad 34 gånger i 29 inlägg

Standard

Låter inte helt fel. Jag tror att sadeln (och däcken, förstås) har bytats, men annars ser den ut att ha originaldelarna. Är drevet mycket slitet? Det kan vara svårt att hitta ett tillsvarande...

Om du vill ha att den ska rulla lätt, är det värd att försöka hitta en brukbar kvalitet däck. Panaracer?
    http://www.aviewfromthecyclepath.com/

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    0
    Tackad 21 gånger i 17 inlägg

Standard

Jag fick en likadan Crescent 1978 då jag konfirmerades så den kan vara nyare än 1974 skicka upp ramnummret till Crescent i Varberg så får du garanterat svar det gjorde jag med min 92316 och fick den daterad till 1986. sadeln som satt Orginal var en Läderimitation Svart med mönster i Romb former skulle see ut som det var sydda sömmar på läder hjulens storlek var 27 tum och det satt ett Sachs/Torpedo nav 3 vxl utan frihjul som de tidigare modellerna hade har för mig att de bytte omkring 76-77 någon gång men fråga på Crescent om du kan få lite mer info om cykeln. Lycka till med renoveringen.

Här är några bra länkar att börja med

info@cycleurope.se

http://shop.ettansmopeder.se/mopedde...b-/dekaler/434

http://www.google.se/search?sourceid...7UoEsj-U&pbx=1

http://www.ebay.com/itm/Crescent-197...item3cc499f482

http://www.ebay.com/itm/Crescent-ear...item45fb8e0155

Reg.datum
    Jun 2009
    Tack
    0
    Tackad 3 gånger i 3 inlägg

Standard

Jag gissar att Er cykel har 27 (1 1/2) tums hjul? 1974 existerade inte denna modell med 27 x 1 1/2, utan hade 27 x 1 1/4 eller 26 x 3/8. Inte rent officiellt i alla fall, då jag själv har haft en sådan.
    Motsvarande till Er cykel 1974 hette 92143 och hade lättmetallfälgar, lackerad framgaffel; din är från 1976 eller 1977 (möjligen -78).
    Hur kan jag då se att detta ej är en -74? Jo, baklyktan byttes ut från den s.k. Segerströmslyktan till den som Ni har 1976, kedjehjulet fram med den vackra ornamenteringen försvann runt -76, dekalerna ändras -76 och blir av "billigare modell".

För att få en ganska bra hint om hur gammal Er cykel är, så kan Ni titta på navets bromsarm- den som är fäst med klammer vid bakgaffeln. Där står det Torpedo Schweinfurt och två bokstäver: den övre säger vilken månad navet är tillverkat och det nedre vilket år dito.
    Börja med det; om det sedan är intressant, så kan Ni som förre skribenten ovan skicka ett brev till Monark.

Reg.datum
    Oct 2012
    Tack
    0

Standard

Tack alla för era svar.

Det sitter 27 (11/2) tum på.

Baklyktan är nog inte original.

Mina två bokstäver på bromsarmen är Z och T.

När jag tittar i en katalog från 1978 så ser pakethållaren annorlunda ut, liknar mer den som jag kan se i en katalog från 1974.

Jag undrar lite om pedaler och om broms- och växelwirehöljet. Var det vita detaljer i pedalen och hade den vita höljen?

Jag tror sadeln ska vara en San Marco Souple, rombmönstrad läderimitation. Kan det stämma?

Sen undrar jag över styret. Kan det vara orginal eller ska det vara en vinklad styrtapp?

Dan

Reg.datum
    Jun 2009
    Tack
    0
    Tackad 3 gånger i 3 inlägg

Standard

Baklyset är definitivt original för cykeln.

Bokstaven T är 1975 års stämpel. Jag skulle dock vilja veta vad det står på den flerfärgiga dekalen på ramen. Står det "Svensk kvalitet" eller "10 års garanti på ram och gaffel"? Är frontmärket i metall eller i plast?

Reg.datum
    Oct 2012
    Tack
    0

Standard

Ok, roligt att baklyktan är i original.

Det står "10 års garanti på ram och gaffel".

Frontmärket är i plast.

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

För de som är intresserade av bokstäverna så hittade jag efter en del sökande detta...

Dating a Fichtel & Sachs hub:
    When you have a look on th hub shell of old Fichtel & Sachs Torpedo hubs you´ll find a letter on it. They started in the year 1958 with the letter “A” and went with each year forward. The “I” and the “Q” was not used to prevent a mix-up with the “J” and the “O”. In 1975 the letters moved on the brake lever. On the brake lever you´ll find two letters. The lower on represents the production year. The upper letter the production month.

A = 1958
    B = 1959
    C = 1960
    D = 1961
    E = 1962
    F = 1963
    G = 1964
    H = 1965
    J = 1966
    K = 1967
    L = 1968
    M = 1969
    N = 1970
    O = 1971
    P = 1972
    R = 1973
    S = 1974
    T = 1975
    U = 1976
    V = 1977
    W = 1978
    X = 1979
    Y = 1980
    Z = 1981
    A = 1982
    B = 1983
    C = 1984
    D = 1985
    E = 1986
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Sep 2012
    Tack
    0

Standard

Blocklåset kom 1974. Reflexserien med reflex på skärmar fanns bara 1975 och var då vita. Därefter, 1976, blev reflexerna oranga och fanns enbart på vissa cyklar.
    Växelhylsan som sitter på växelkedlan på Din cykel är ej original, den ska vara i metall .
    Växelkedjan ska även ha den lilla anslutningen om man nu ska vara petig.

Ps fyllde 9 (nio) containrar med sådana cyklar + en massa racers från en gammal cykelhandlares lager, dessa hämtades av Stena för att bli metallskrot !
    Detta var 10 är sedan hexxxxe vad man ångrar detta idag ! :mad:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av perknut
    Blocklåset kom 1974. Reflexserien med reflex på skärmar fanns bara 1975 och var då vita. Därefter, 1976, blev reflexerna oranga och fanns enbart på vissa cyklar.
    Jättekul att veta! Kul med kunskap och och engagemang. Hoppas att du kommer att posta fler gånger! Q

Liknande ämnen

1. Vilken modell och årtal Crescent
    By Bigm in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 06:26
  2. crescent orange compagnolo
    By compagnolo in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 19:41
  3. Nishiki Hybrid Ultra Pro - vilken årsmodell?
    By soda13 in forum Köpråd och märken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-20, 12:14
  4. Crescent eller Merida, vilken köpa?
    By Mtb-grisen in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-07, 15:13
  5. Crescent orange
    By RolleW in forum Köpråd och märken
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 11:43

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!